רכשתם דירה אצל ב. יאיר? זה מה שאתם צריכים לדעת

עו"ד זיו כספי, שותף במשרד גינדי-כספי המלווה פרויקטים רבים של קבלנים, עונה על שאלות חשובות שעשויות להטריד את רוכשי הדירות של ב. יאיר

בעקבות ההתפתחויות האחרונות בחברת הבנייה ב. יאיר עונה עו"ד זיו כספי, שותף במשרד עוורכי הדין גינדי-כספי העוסק בנדל"ן המלווה פרויקטים רבים של קבלנים, על שאלות חשובות שעשויות להטריד את רוכשי הדירות של החברה.

- מה קורה אם קניתי דירה אצל ב. יאיר על הנייר?

אין לך בעיה, בהנחה שפעלת לפי החוק וקיבלת ערבות בנקאית מהבנק המלווה על כל תשלום ששילמת לקבלן. זה ההסדר החוקי המחייב את הקבלן, ויש להניח שכך הוא פעל גם במקרה שלך.

על-פי 'חוק המכר - הבטחת השקעת רוכשים' רכישת דירה מקבלן נחשבת כ'חשבון סגור'. ברגע שרוכש דירה רכש אותה, הבנק המלווה את הקבלן מנפיק שוברים. כל תשלום שמשולם על-ידי הדייר נכנס לחשבון סגור שממנו הבנק מבצע את כל דוחות התשלום. הבנק לא משלם כסף לריק והדייר מקבל ערבות בנקאית. רוב הפרויקטים מלווים בנקאית גם מהטעם שיש לכך ערך שיווקי/ תדמיתי משמעותי כי דיירים מחפשים את הבטחון ולכן פרויקט כזה שנשלט על-ידי הבנק מובטח על-ידי ערבות שמשמעותה שהבנק מתחייב לרוכשים לאחד משניים: להשלים הבניה או להחזיר את כספם של הרוכשים בצמוד למדד.

- מה מוצע לרוכשי דירות של ב. יאיר שטרם נכנסו?

לא להיכנס לפאניקה מיותרת. בינתיים, לא קרה שום דבר ממשי. צריך להמתין שהרוחות יירגעו, ויש להניח שהסערה תחלוף. לחצים מצד רוכשים לא יגרמו טוב לאף אחד.

- מה קורה עם רוכשי דירות שכבר נכנסו ויש להם את חוק המכר במקרה שיש ליקויים בבניין.

קיימת אחריות של החברה לפי החוק. עוד לא קרה דבר שמעיד שהחברה לא תעמוד בהתחייבויות שלה לפי החוק ולפי החוזים שחתמה עם הרוכשים.

- מה קורה לפרויקטים שלהם שנמצאים בבנייה. האם ממשיכים?

אין סיבה שלא ימשיכו. יש להניח שמדובר בפרויקטים המלווים ע"י הבנקים. הבנקים מקבלים בטוחות מהקבלן שמבטיחות אותם בהסכמי הליווי שהם חתמו עם הקבלן. יש לקוות שהרוחות יירגעו במהרה, והסערה תחלוף. כמובן, שאם יסתבר שהיו חריגות משמעותיות מהסכמי הליווי עם הבנקים עלול להיות מצב שהבנקים יראו בדבר הפרה של הסכמי הליווי, והם יבחנו את מחויבותם להמשיך ללוות את הקבלן. אך הבנקים לא יעשו זאת בלי שיהיו בטוחים שאכן יש בעיות אמיתיות עם הקבלן וההתנהלות שלו בפרויקטים השונים. כדאי לציין שבדרך כלל כל פרויקט מתנהל "כמשק סגור", והבנקים רשאים לבחון כל פרויקט ופרויקט בנפרד.

- האם הירידה בשערי המניות של החברה משפיעה על רוכשים הדירות?

שוק המניות מתנהל בנפרד משוק הנדל"ן. ירידה בשווי המניות אינה אמורה להשפיע באופן ישיר על רוכשי דירות.

- האם תהיה השלכה על חברות שבונות באותו איזור ליד ב. יאיר?

אין שום סיבה הגיונית להשפעה כזו.

- האם יפגע הדימוי של הקבלנים?

כל זעזוע יכול להשפיע פסיכולוגית על הציבור. עם זאת, הציבור חכם מספיק להבין שמדובר בחברה זו ולא באחרת. ובאמת, לא קרה דבר מהותי שאמור להשפיע, מה גם שמדובר רק בחשדות.

- האם זה בטוח היום לקנות מקבלן יותר מאשר יד שנייה או קבוצת רכישה?

קנייה מקבלן במתכונת של חוק המכר המתוקן היא הקנייה הכי בטוחה בשוק כיום. שוב נזכיר כי שעה שכל דייר מקבל ערבות בנקאית מהבנק על כל תשלום שהוא משלם לקבלן. אין שום סיבה לחששות או לפאניקה.

*** "למען ההגינות צריך לומר שמשרדנו אינו מייצג את החברה ואינו מודע לעסקיה כלל. התשובות שלנו הן כלליות ואינן מתייחסות באופן ספציפי לעסקה זו או אחרת, ואין בהן גם חוות-דעת משפטית ללקוחות".