"באוצר מתעסקים כל היום בשוק הדיור - דברים זזים"

ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים באוצר: המשרד החליט להתחיל במהלכי סבסוד של מיזמי פינוי בינוי בשכונות חלשות ■ הסיפור האמיתי בדיור: "הסרת החסמים ורשתות הביטחון שהטמענו במכרזי השכירות"

בשבועיים האחרונים נסגרו בהצלחה שני המכרזים הראשונים לבנייה להשכרה. אמנם מדובר במכרזים קטנים יחסית, הכוללים רק מעט יותר מ-100 דירות בשכר דירה מפוקח, רחוק מאוד מ-150 אלף דירות שעליהן הכריז שר האוצר, יאיר לפיד, אבל באוצר רואים בהצלחת המכרזים בשורה גדולה. גם העובדה שהמוסדיים נותרו בחוץ, לא הוציאה את הרוח מהמפרשים.

ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים באוצר, קובע כי "יש שינוי במגמה. לשני מכרזים היה ביקוש קשיח. לא מעט חברות ניגשו והם נסגרו בהצלחה, ואנחנו כבר עובדים על המכרזים הבאים, בתל השומר ובמתחם הגדנ"ע בתל אביב".

- המכרזים נסגרו, אבל המוסדיים בחוץ. זו הצלחה?

"הם לא בחוץ, הם התעניינו וגם ניגשו למכרז הראשון, אבל בסופו של דבר החברה שמציעה את המחיר הגבוה ביותר היא שזוכה. הם לא בחוץ גם במובן זה שהם יכולים להיכנס, גם אחרי שהחברות זכו, בצורת מימון. במכרזים הם פחות מבינים, אבל המבנה המימוני של המכרז מזמין את המוסדיים להיכנס גם אחרי שחברה זכתה במכרז".

שני המכרזים הראשונים, ברמת השרון ובהרצליה, גובשו ושווקו על ידי הוועדה הבין משרדית, והמשך הטיפול יעבור לחברה הממשלתית להשכרה, "דירה להשכיר", וגם היא לדברי ניצן מתקדמת: "יש כבר יו"ר, עוד מעט יהיו לחברה משרדים, רשות החברות עובדת על זה. עוד כמה שבועות היא תחל לעבוד וייבחר מנכ"ל".

ניצן מספר עוד כי המשרד החליט להתחיל במהלכי סבסוד של מיזמי פינוי בינוי. זהו שינוי גישה מצד האוצר, שבעבר התנגד להתערבות כספית במיזמים בשוק החופשי.

- מה גרם לכם לשנות גישה?

"תמיד האמנו שצריך להתערב בכשלים. העובדה שפינוי בינוי אינו מתקדם בשכונות החלשות זה כשל שצריך לטפל בו לא פחות מאשר בכשלים אחרים. היום היזמים מקדמים פינוי בינוי רק באזורים היקרים, ואני לא אומר את זה בגנותם - זו המציאות. אבל צריך לקדם ולעזור לשכונות העוני שאליהן יזמים בכלל לא הולכים".

- כמה תקציבו לכך ואיפה בכוונתכם להתחיל את המהלך?

"בהתחלה נסבסד בירושלים, יש כבר הצעת חוק המתייחסת לכך שעלתה לקראת יום ירושלים. התקציב הראשוני יהיה 30 מיליון שקל לפיילוט. לא נעשה זאת בשכונת ארנונה בירושלים או ברמת אביב, זו לא הכוונה. בירושלים ייצא עוד מעט קול קורא ליזמים להשתתף בתוכנית הזו ולקבל סבסוד".

במסגרת הטיפול בתחום הדיור הציבורי ערך האגף לאחרונה סקר שבדק את היקף התקבולים שיגיע ממכירת דירות ממלאי הדיור הציבורי הקיים. ניצן: "אנחנו צופים שהיקף התקבולים יעמוד על מיליארד שקל רק ב-2014. היו כבר 4,000 פניות למימוש האפשרות של רכישת הדירה והכסף הזה עומד ללכת חזרה לדיור הציבורי. בעיקר לרכישת דירות. אנחנו עובדים על זה בשיתוף פעולה עם משרד השיכון".

ניצן סבור שהעיסוק הציבורי האינטנסיבי בפתרונות להורדת המחירים - מחיר המטרה ואפס אחוז מע"מ, מסית את המיקוד מהנושא החשוב ביותר: "הסרת החסמים ורשתות הביטחון שהטמענו במכרזי השכירות". הוא מדגיש שבאוצר עוסקים כל היום בתחום הדיור, ומבקש להזכיר כי "לפני שנתיים לא היינו שם. לא היה טיפול כזה בנושא הדיור. אנחנו פתרנו חסמים ל-77 אלף דירות, כל מיני דברים כמו מחלפים ומט"שים (מכוני טיהור שפכים), דברים שתקעו תוכניות והיינו צריכים להתייחס אליהם. יש היום תעוזה במשרד האוצר, וגם במשרדים האחרים לטפל בסוגיה הזו. ודברים מתחילים לזוז".