הריבית חייבת לרדת

הפחתת הריבית השקלית לא תשנה את הסנטימנט כלפי השקל

היום אחר הצהרים יפרסם בנק ישראל את החלטתו בעניין גובה הריבית השקלית לחודש יוני. הנתונים העגומים שפורסמו בשבועיים האחרונים העידו יותר מכל על הנסיגה האמתית בכלכלת ישראל. אם מתייחסים לנתונים הרי שאין כל ספק שבנק ישראל חייב להפחית את הרבית, אבל...

האבל הוא גדול. זכור לנו היטב כי אחד מחברי הוועדה המוניטארית היה סבור כבר בחודש שעבר שיש מקום להעלאת הרבית דווקא. חבריו סברו שיש להותירה ללא שינוי. טראומת מחירי הנדל"ן עדיין מרחפת מעל ראשי הוועדה למרות שברור לכל בר דעת שברמות הריבית הנוכחיות אין כל משמעות מבחינת משקיעי הנדל"ן אם הריבית היא חצי אחוז, אחוז או אחוז וחצי. רק העלאת ריבית חדה תשפיע על הביקוש לנדל"ן אולם העלאת ריבית חדה כמוה כהתאבדות במצבו הנוכחי של המשק ועל כן אלטרנטיבה כזו כלל לא עולה על הפרק. הפתרון לבעיית מחירי הדיור היה ונשאר בידי הממשלה ולא בידי בנק ישראל, בדיוק כמו הצרה האחרת ממנה סובל המשק הישראלי-השקל החזק.

הפחתת הריבית השקלית לא תשנה את הסנטימנט כלפי השקל. כבר מזמן אנו טוענים שהריבית מהווה גורם שולי בספקולציה על השקל. מה שכן ההפחתה תסייע בידי בנק ישראל לממן את מאבקו בשקל החזק בכך שהיא תפחית את עלויות המימון הכרוכות בהחזקת יתרות המט"ח.

בשבוע שעבר עלה המאבק בנושא ההתערבות בשוק המט"ח מדרגה. קרנית פלוג מתנגדת נחרצות לקביעת שער מינימום וקל להבין אותה מכיוון שבנק ישראל עוד סוחב על גבו את טראומת רצפת האלכסון מתקופת פרנקל. לראשונה היא מדברת בפומבי על ניהול תנועות הון ולא על פיקוח על תנועות הון ושולחת רמז עבה בכיוונו של האוצר שמסרב בתוקף לשתף פעולה במאבק.

סירובו של האוצר תמוה ביותר במיוחד לנוכח מה שקורה לאחרונה בשוק המט"ח בפרט ובכלכלת ישראל בכלל. השבוע שוב התחזק הדולר כלפי רוב מטבעות העולם. ביום שישי האחרון ראינו גל נוסף של התחזקות אולם הצמד שקל דולר נותר כמעט ללא שינוי וליתר דיוק השקל אף התחזק. מניפולציה כה שקופה בשערים דורשת התערבות רגולטורית. אסור לטעות- היום היחידי בו השקל נחלש היה יום שלישי וזאת בעקבות דברי הנגידה ונתוני האינפלציה.

התחזקות הדולר בעולם שנמשכת כבר מספר שבועות פוסחת לגמרי על השוק הישראלי , לשחקנים הזרים יש אינטרס ברור בהתחזקות השקל. הם אלו השולטים על ציטוטי השערים במיוחד בשעות הערב וסופי השבוע. הם רואים שאף אחד אינו מפריע להם לעשות ככל העולה על רוחם. אסור שדבר כזה יעבור בשתיקה.

כאנשי מקצוע חורה לנו לראות את בנק ישראל, שהוא היחיד שמבין את חומרת המצב, ממשיך לפעול בדיוק באותם דפוסי פעולה בהם נקט בעבר. לכולנו ברור שאם בנק ישראל היה מנצל את המצב ומתערב באותו יום שלישי, היחלשות השקל הייתה משמעותית הרבה יותר. חשוב מכך, היה בכך מסר ברור לשחקנים. זו הביקורת שיש לנו על בנק ישראל- אתם היחידים שעושים משהו, הכילים שבידיכם מוגבלים, השתמשו בהם בתבונה.

ולאנשי האוצר הטוענים כי אין מה לעשות והאוצר כן מסייע ליצואנים(אם זה לא היה כל כך עצוב זה היה טיעון מצחיק) אני מציע להתחיל ללמוד מה באמת קורה בשוק לפני שיהיה מאוחר מדי.

אם חלילה יותיר בנק ישראל את הרבית ללא שינוי, הוא יידרש בקרוב מאד להתערבות מאסיבית אחרת ישבור השקל שיאים חדשים והמיתון ? הוא כבר מעבר לפינה.

יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.