הדולר יציב לקראת החלטת הריבית אחר הצהריים

האירו מתחזק קלות מול השקל ■ האנליסטים חלוקים: האם בנק ישראל יוריד היום את הריבית במשק לשפל היסטורי של 0.5%?

המסחר במט"ח מתאפיין היום (ב') ביציבות השקל מול המטבעות המרכזיים, על רקע החלטת הריבית שצפוייה להתפרסם היום. הדולר נחסר ביציבות מול השקל, סביב 3.487 שקלים, בעוד האירו מתחזק קלות ונסחר סביב 4.756 שקלים.

בנק ישראל צפוי לפרסם היום לאחר קביעת השערים היציגים את החלטת הריבית לחודש יוני. החלטת הריבית הנוכחית הצליחה לחלק את האנליסטים בשוק ההון לשתי קבוצות: לפי סקר בלומברג, 10 מהם צופים שהריבית תישאר ללא שינוי ברמה של 0.75%, ו-8 חזאים סבורים כי הריבית תרד ותגיע שוב לשפל ההיסטורי של 0.5%, כפי שהיה במאי 2009 - לפני חצי עשור בדיוק.

עם זאת, מדובר בוויכוח על טקטיקה ולא על אסטרטגיה: גם אלו שסבורים כי הוועדה המוניטרית בראשות הנגידה קרנית פלוג לא תפחית מחר את הריבית, גורסים כי חברי הוועדה יעשו זאת בחודשים הקרובים, קרי, הפחתת ריבית נוספת תהיה, ובקרוב. "אנו לא בזמנים נורמליים ולא מתקרבים לשם", אמרה פלוג בשבוע שעבר בכנס שהתקיים בתל אביב, רמז למהלכים הבאים של הבנק.

מבחינת הנתונים הקיימים, לבנק ישראל יש את כל התמיכה האמפירית כדי להפחית כבר מחר את הריבית. ראשית, האינפלציה השנתית במשק (12 חודשים אחורה) נגעה באפריל בתחתית יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה - רק 1%; לפי הערכות של "פסגות" האינפלציה השנתית במשק צפויה להגיע ל-0.5% בלבד (!) כבר בתחילת ספטמבר.