"אם לא היה יורוספורט בישראל, הייתם מפסידים לא מעט ענפי ספורט"

במקביל לדיבורים על האפשרות להורדתו מהאוויר בישראל, אוליביה ברמלי, סגן נשיא בכיר ביורוספורט, מסביר את האסטרטגיה של הערוץ הפאן אירופי

הוא תמיד היה שם. מהיום שהצופה הישראלי נחשף לטלוויזיה הרב-ערוצית בשנות ה-90, הוא היה הצינור העיקרי שאפשר לנו לנשום ריח נקי של ספורט חוצלארצי. זה אולי לא המשחק המרכזי של ליגת העל בכדורגל ומכבי תל-אביב בכדורסל לא מככבת שם, אבל הוא הביא למסך טניס מהטורנירים הגדולים, אתלטיקה ולא מעט ענפים קצת משונים עם אנשים שעושים דברים בשלג.

היחסים של הצופה הישראלי עם יורוספורט הם לא ברורים. אם תורידו אותו מהאוויר (לאחרונה פורסם ב"גלובס" כי הוט שוקלת ללכת למהלך כזה), תשמע קול צעקה. אבל לפעמים עוברים ימים שלמים בלי שחובבי הספורט מזפזפים אליו. את האנומליה הזאת מסביר אוליביה ברמלי, סגן נשיא בכיר בערוץ, בראיון בלעדי ל"גלובס", בכך ש"אנחנו כמובן מתחרים בערוצי הספורט המקומיים, אבל גם משלימים אותם. לרוב, אנחנו לא רוכשים זכויות שידור של ליגות מקומיות או ענפים ספציפיים שמעניינים בעיקר את הצופה המקומי, אלא מנסים לתת מגוון של ענפי ספורט שיש למרבית הציבור עניין בהם".

ברמלי מציין כי הערוץ "מכסה יותר מ-20 ענפים, ו-50% מהשידורים שלנו הם לייב. חמשת הענפים המובילים שלנו הם טניס, אופניים, כדורגל, אתלטיקה וספורט חורף. אנחנו מחפשים ענפים שמעניינים את הציבור באירופה, ומנסים שלחובבי הספורט בכל מדינה באירופה יהיה מפגש עם תכנים בערוץ".

- אחת הטענות נגדכם, היא שאין מספיק כדורגל, ובמקום זה יש לא מעט דברים שוליים כמו קרלינג וזריקת חיצים.

"זה נכון שאנחנו לא משדרים את האירועים המרכזיים בכדורגל, אבל הדברים הגדולים כמו ליגת האלופות והמונדיאל עולים המון כסף בזכויות שידור. אנחנו מגדירים את עצמנו כערוץ בסיס ולא פרימיום. צריך לעשות כל הזמן איזון בין הוצאות והכנסות, ובמקרה של אירועי הכדורגל הגדולים זה בדרך-כלל לא קורה. אבל אם לא היינו משדרים בישראל, הייתם מפסידים לא מעט ענפי ספורט".

אוליביה ברמלי, סגן נשיא בכיר ביורוספורט / צלם: יורוספורט
 אוליביה ברמלי, סגן נשיא בכיר ביורוספורט / צלם: יורוספורט

כדי להמחיש את הנקודה מציג ברמלי מחקר שנעשה בערוץ, לפיו הכתבות הנקראות ביותר באתר האינטרנט של יורוספורט היו קשורות לכדורגלנים כריסטיאנו רונאלדו, ליונל מסי וזלאטן איברהימוביץ', מה שמראה שמרבית צופי הערוץ מתעניינים כמו כולם בכוכבים הגדולים. מצד שני, האירוע הכי נצפה בערוץ בשנה החולפת היה דווקא אליפות קפיצות סקי שריתקה אל המסך כ-5 מיליון צופים, כלומר יש נקודת מפגש עם הערוץ לכל סוגי הצופים.

***

בתקופה האחרונה עובר יורוספורט שני שינויים מהותיים. הראשון הוא החלפת בעלות: בתחילת השנה הפכה ענקית התקשורת האמריקאית דיסקברי לבעלת השליטה בערוץ, כשהגדילה את חלקה ל-51%. העסקה שיקפה לערוץ שווי של 1.2 מיליארד דולר. שאר המניות מוחזקות על-ידי חברת הטלוויזיה הצרפתית TF1. האם השינוי בבעלות צפוי לסמן אסטרטגיה חדשה עבור הערוץ? לדברי ברמלי, "מדובר בחדשות חיוביות. יש שאיפה להגדיל את כוחו של יורוספורט ואת הפריסה של דיסקברי בעולם. הרעיון המרכזי הוא לחזק את היכולות של הערוץ ולהתפרס למדינות נוספות".

בהמשך לעסקה פורסם כי יורוספורט שוקל להתמודד במכרז לרכישת זכויות השידור של הפרמיירליג האנגלית. מדובר בשינוי משמעותי של האסטרטגיה לפיה הערוץ לא מתמודד על זכויות שידור יקרות במיוחד.

העניין השני קשור לשינויים טכנולוגיים שישפיעו ישירות על חוויית הצפייה. אחרי שה-HD כבר נהיה סטנדרט ("היינו מהראשונים שהביאו את זה לישראל"), והתלת-ממד נכשל ונסגר ("זה היה כלי שיווקי, אבל זה לא הצליח. הורדנו את זה מאוויר"), משיקים כעת בערוץ את יורוספורט360 - קונספט שמעביר את השליטה על השידור לצופה בבית שיכול לבחור באיזה משחק הוא רוצה לצפות. "נניח שאנחנו משדרים את טורניר הטניס רולאן גארוס. ביורוספורט נשדר את המשחק המרכזי, וביורוספורט 2 את המשחק המשני. אבל יש עוד 5 מגרשים שמצולמים. אתה תוכל בבית לעבור בין המגרשים ולבחור איזה מגרש שאתה רוצה". במקרים שבהם משודר אירוע אחד, למשל מרוץ אופנועים, יכול הצופה לעבור בין עמדות הצילום השונות ולבחור לראות את המרוץ מתוך הקהל, מעמדת הצילום הגבוהה או אפילו מתוך מצלמה בקסדת הנהג. השירות כבר הושק במספר מדינות במערב אירופה. הצופה הישראלי יצטרך להמתין עוד קצת לחדירת הטכנולוגיה הזאת - עליה עדיין מקיימת יורוספורט מו"מ מול יס והוט.

***

לדברי ברמלי, ערוץ יורוספורט שמשודר בישראל הוא למעשה הגרסה הבריטית שלו. כלומר, הצופה הישראלי צופה ומקבל בדיוק את אותו שידור שמקבל הצופה בבריטניה. במדינות הגדולות משודרים כמעט אותם שידורים אבל עם שדרים מקומיים. לדברי ברמלי, בכל 55 המדינות שבהן משודר הערוץ רואים אותו הדבר מלבד בגרמניה, צרפת ואנגליה, שם נעשות התאמות לאוכלוסייה המקומית ומשובצים שידורים שיותר מעניינים את הצופים באותה מדינה.

מי שצופה ביורוספורט מבחין בעיקר בניואנס אחד מרכזי שמבדיל אותו מערוצי הספורט הישראליים: השידור הוא מקצועי נטו. בלי טוק-שואו, פרימו ושליימה ודומיהם.

- בערוץ הספורט בישראל ובמרבית ערוצי הספורט בארה"ב, הטוק-שואו הספורטיבי מהווה עוגן שידורים מרכזי. אצלכם יש מעט מאוד פרשנויות ודיבורים מסביב למשחק.

"זו האישיות של הערוץ - לתת לספורט לדבר. בגלל שאנחנו ערוץ פאן-אירופאי ולא מקומי, המיקוד שלנו הוא לא בספורטאים ממדינה מסוימת אלא בספורטאים הטובים ביותר. האסטרטגיה היא לשדר באובייקטיביות תוך כדי הנאה מהאירוע עצמו. לצד זה, הפרשנים שלנו הם ברובם שחקני עבר או מומחים מהתחום והם מלווים את השידור ונותנים את הערך המוסף לצופה. זה נכון שאין לנו את הטוק-שואו, אבל אני לא חושב שהצופים שלנו מפסידים מזה".

***

טורניר הרולאן גארוס שהחל השבוע הוא אחד מאירועי השיא של יורוספורט בישראל. גמר הטורניר היה האירוע הכי נצפה ביורוספורט בישראל בשנת 2013, כאשר במקום השני דורג חצי הגמר מאותו טורניר. ענפים נוספים שעלו על הממיר של הצופה הישראלי הם אליפות העולם בסנוקר ואפילו תחרויות אליפות העולם בספורט חורף שנערכו בינואר שעבר באוסטריה.

עומרי בץ, מנכ"ל טלית תקשורת המייצגת את יורוספורט בישראל, מתייחס לרעיון שכבר עלה בעבר - הנגשת יורוספורט לציבור המקומי דרך הפקת ערוץ "יורוספורט ישראל": "פעם בכמה שנים הרעיון הזה עולה, אבל כרגע הוא לא עומד על הפרק. זה מצריך עלויות הפקה שגדולות מדי על השוק הישראלי כרגע". עד שנראה את יורוספורט בעברית, יש כבר קהילה בישראל שרואה את השידורים בשפת-אם בערוץ יורוספורט ברוסית שמשודר על הפלטפורמות בישראל. "הקהילה הרוסית רואה פי שניים יותר מישראלים את הערוץ, הן בגלל שזה ערוץ הספורט היחיד ברוסית על הממיר בישראל והן בגלל שמדובר בענפים מאוד פופולריים בקרב יוצאי אירופה, כמו למשל ספורט חורף".

- מתי נוכל לראות בישראל את טכנולוגיית יורוספורט 360 המדוברת (שידור מכמה מגרשים במקביל?)

"אין לו"ז מדויק, אבל אנחנו מתקדמים עם אחת הפלטפורמות לגבי הנושא הזה".