קורוס של החברה לישראל כבר "שאבה" כמיליארד דולר

(עדכון) - החברה לישראל הפסידה 62 מיליון דולר ברבעון הראשון. הסיבה: הפרשה של כיל עקב פסק הבוררות מול המדינה בנושא התמלוגים

החברה לישראל שבשליטת איש העסקים עידן עופר פרסמה היום את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של 2014. בשורה התחתונה העמיק ההפסד של החברה ביותר מ-50% ל-62 מיליון דולר, לעומת כ-41 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בחברה ביקשו להדגיש היום כי ההפסד נובע מההפרשה שביצעה החברה הבת כיל עקב פסק הבוררות בנושא התמלוגים (כ-135 מיליון דולר), שחלקה של החברה לישראל בו הוא כ-70 מיליון דולר. אלמלא הפרשה זו, הייתה החברה מסיימת את הרבעון ברווח של כ-8 מיליון דולר.

לצד הפרשה זו ספגה החברה לישראל הפסדים גם מחברות בנות נוספות, בראשן צים, הנמצאת בעיצומו של הסדר חוב, אשר תרמה להפסד הקבוצה כ-63 מיליון דולר. מדובר על צמצום ההפסד בכ-48% ביחס לרבעון המקביל.

התורמת השנייה להפסד היא חברת קורוס, מיזם ייצור כלי רכב לשוק הסיני והעולמי, בו מחזיקה החברה לישראל 50%. קורוס סיימה את הרבעון הראשון בהפסד של 59 מיליון דולר, יותר מפי 2 ההפסד ברבעון המקביל.

החברה לישראל, שחוותה אשתקד טראומה קשה עם סגירת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהיה בשליטתה, שהוריד לטמיון כ-3 מיליארד שקל, מציינת כי בתקופת הדוח החלה קורוס בפעילות מסחרית, כאשר מחזור המכירות הסתכם בכ-20 מיליון דולר. בחודש ינואר האחרון הזרימה החברה לישראל כ-41 מיליון דולר למיזם

הרכב המשותף לה ולקבוצת צ'רי הסינית, הזרמה שהביאה את השקעתה במיזם מאז 2007 ועד כה לכ-530 מיליון דולר (ובסך הכול יחד עם השותף הסיני - מעל מיליארד דולר). נכון לדוח הנוכחי עומדת יתרת ההתחייבות של החברה להשקעה בקורוס על כ-89 מיליון דולר עד סוף 2014.

בנוסף מציינת חברה לישראל, כי היא מנהלת מגעים למתן התחייבות לצ'רי לשלם מחצית מכל סכום שתידרש החברה הסינית לשלם בגין הערבות שהועמדה לה מעיר המחוז בה הוקם המפעל, העומדת על כ-121 מיליון דולר. כן מנהלת החברה מגעים למתן ביטחונות, לרבות על ידי שעבוד מניות קורוס שברשותה, למימון נוסף הנדרש לאחרונה, בהתאם לחלקה היחסי של החברה לישראל בהון המיזם המשותף, העומד על כ-97 מיליון דולר.

בכך לא נגמרות ההזרמות הצפויות למיזם הרכב, שכן קורוס מעריכה כי יידרש לה מימון ארוך טווח נוסף ב-2014, בהיקף של כ-200 מיליון דולר. תנאי ההלוואה טרם סוכמו, אך הבנקים המממנים של המיזם עשויים לדרוש ביטחונות מבעלי השליטה.

לצד ההפסדים בקבוצה, בולטת לטובה זרוע תחנות הכוח איי.סי פאואר שרשמה ברבעון רווח של כ-47 מיליון דולר, גידול של כ-135%. הרווח כולל רווח חד פעמי כתוצאה מרכישת חברה בניקרגואה, שהושלמה במהלך הרבעון. בנטרול הרווח החד פעמי, הרווח הרבעוני הנקי הסתכם בכ-31 מיליון דולר, גידול של כ-55% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

כאמור, חברת הספנות צים שוב "מככבת" בטבלת התורמות להפסדי החברה לישראל, כשברקע היא נלחמת בימים אלו לאשר את הסדר החוב השני בתולדותיה, בעיקר בכל הנוגע למו"מ שהיא מנהלת מול מדינת ישראל בנושא "מניית הזהב".

צים רשמה הפסד של כ-63 מיליון דולר, לעומת כ-112 מיליון דולר ברבעון המקביל, אך ההפסד התפעולי הסתכם ב-8 מיליון דולר, שיפור חד לעומת הפסד תפעולי של 47 מיליון דולר ברבעון המקביל. החברה לישראל מציינת כי "אם וככל שההסדר בצים יושלם, צפויה החברה לישראל לרשום רווח של כ-535 מיליון דולר".

נזכיר כי דירקטוריון החברה לישראל העמיד דד-ליין לחתימה על הסדר החוב בצים - ה-1 ביולי, לאחר שאישר את עיקר ההסדר הנשען על תספורת של כ-50% מחוב של כ-3 מיליארד דולר. כ-1.4 מיליארד דולר מחוב זה יומרו להון מניות, כאשר החברה לישראל תזרים לצים 200 מיליון דולר ותדולל להחזקה של כ-32%. בנוסף תדאג החברה האם למימון של 50 מיליון דולר כחוב, וערבות של כ-10 מיליון דולר, ותוותר על חוב צים כלפיה בגובה 238 מיליון דולר. בחברה לישראל מציינים כי שווי צים לאחר ההסדר מוערך בכ-600-800 מיליון דולר.

בעקבות פניית צים לביהמ"ש המחוזי בחיפה, נקבע כי תכונס אסיפת בעלי מניות רגילה לאישור הסדר החוב ב-15 ביוני. ביהמ"ש גם מינה, בהסכמת הכנ"ר, את עו"ד צוריאל לביא לנאמן מטעמו בהסדר החוב המוצע.

במקביל לכל אלו ממשיכה החברה לישראל לקדם את השינוי המבני לפיצול החזקותיה, אותו היא מכוונת להשלים עד סוף אמצע שנה זו. נזכיר כי באוגוסט האחרון הכריז מנכ"ל החברה, ניר גלעד, כי החזקות החברה יחולקו לשתיים: חברה חדשה (שכוללת את החזקותיה בצים, בטאואר, במיזם קורוס, בזרוע השקעות הקלינטק ICG ובחברת איי.סי פאואר) תירשם בבורסת סינגפור, ככל הנראה בשל הטבות מס; ואילו החברה לישראל "הישנה" (שתישאר עם ההחזקות בכיל ובבזן) תירשם באופן דואלי בת"א ובניו יורק.