האוצר: מאסר על הפרת הסכם המידע עם ארה"ב

מטיוטה של האוצר עולה כי הוא דורש גם קנסות כבדים על החברות ■ רו"ח בר-זכאי: "החוק המוצע חורג הרבה מעל ומעבר לנדרש. ישראל עלולה להיפגע קשה מצעד זה, כי אנחנו בנויים על ההון היהודי מהעולם שמושקע כאן, ושעלול לצאת"

משרד האוצר רוצה להטיל קנסות ועונש מאסר של עד 7 שנים על גופים פיננסיים ועובדיהם שלא יעמדו בכללי ה-FATCA. ל"גלובס" נודע כי באחרונה הכינו באוצר תיקון לפקודת מס הכנסה, כדי שיוכלו ליישם את ההסכם לשיתוף מידע בנושא מס עם ארה"ב.

מתזכיר החוק שהגיע לידי "גלובס" עולה כי מוצע שגופים שלא יעמדו בכללי הדיווח על לקוחותיהם ייחשבו כמי שעשו עבירה פלילית - וייענשו בהתאם. לפי ההצעה ניתן יהיה להטיל קנסות על גוף פיננסי (בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות) שלא יעביר כנדרש דיווחים על לקוחותיו האמריקאים והצהרות כי הנכסים שהוא מנהל דווחו לרשויות המס בארה"ב.

מלבד קנסות, מוצע כי יוטל עונש של עד שנת מאסר. נוסף על כך, במקרים שבהם יוכח כי העובד באותו גוף סייע במזיד ללקוח, ולא דרש ממנו את ההצהרות במודע, העונש יכול להגיע לעד 7 שנות מאסר.

נזכיר כי 7 שנות מאסר הוא העונש המרבי שניתן לעברייני סעיף 220 לפקודת מס הכנסה, והכוונה, לפי הטיוטה הנוכחית, היא לצרף את הפרת כללי ה-FATCA לרשימת העבירות הנכללות באותו סעיף 220.

לפני כ-3 חודשים פורסם ב"גלובס" כי ישראל נמצאת במגעים מתקדמים לקראת חתימה עם ממשלת ארה"ב על הסכם להחלפת מידע על תושבים בשתי המדינות לצורכי גביית מס.

לפי ההסכם, רשות המסים הישראלית תקבל מידע על הלקוחות האמריקאים מהגופים הפיננסיים בישראל, ובראשם הבנקים. הבנקים יעבירו לרשויות המס מידע לגבי נכסים פיננסיים המוחזקים על-ידי אזרחי ארה"ב או בעלי גרין קארד.

ההסכם הנוכחי יהיה חלופה ליישום חוק ה-FATCA האמריקאי, הדורש מהגופים הפיננסיים לחתום על הסכם ישיר מול הרשויות האמריקאיות להעברת מידע על הלקוחות האמריקאים שלהם.

לצורך יישום ההסכם, נדרשים כמה תיקוני חקיקה שעליהם עמלים באוצר. את כל נושא ההסכם עם ארה"ב ויישומו מרכזת פרידה ישראלי, המשנה לממונה על הכנסות המדינה.

עוד נציין כי בימים אלה מקודמת ב-OECD יוזמה לבצע הסכם דומה להסכם שעליו חותמת ארה"ב עם מדינות שונות. אם אכן יושג הסכם שכזה, הרי שיתבצעו חילופי מידע על תושבים בין כל מדינות ה-OECD, וישראל ביניהן.

באוצר מודעים לאפשרות הזו, ומתכוננים אליה באמצעות שינויי החקיקה הללו, שעשויים לכלול חובת דיווח לא רק על לקוחות אמריקאים - אלא על כלל תושבי חוץ המשתייכים למדינות ה-OECD.

שיניים לחוק

גורמים באוצר מדגישים כי מדובר בטיוטה שנמצאת בתהליך גיבוש, כך שיתכנו שינויים בחומרת הענישה הפלילית. "העונש המרבי, לאו דווקא יעמוד על 7 שנים", מסביר בכיר באוצר. עם זאת, אותו בכיר ציין כי "סביר שהפרת חוק תלווה בסנקציה פלילית, כדי שלחוק יהיו שיניים".

אלא שבמערכת המשפטית ישנה ביקורת על החקיקה המתגבשת. "החוק המוצע חורג הרבה מעל ומעבר לכללי ה-FATCA, ובפועל הוא למעשה מחייב את המוסדות הבנקאיים בישראל לאסוף מידע על כל תושבי החוץ שלהם חשבונות בנק בישראל", אומר ל"גלובס" רו"ח גידי בר-זכאי, לשעבר סגן מנהל רשות המסים ואחראי על החקיקה.

"מציעי החוק מבקשים להסתמך על דרישות ארגון ה-OECD לחילופי מידע, אבל מי שבוחן את דרישות הארגון עשוי להיות מופתע מההצטיינות היתרה המשתקפת מהצעת החוק, שבמסגרתה מדינת ישראל מבקשת לעשות הרבה מעל ומעבר לנדרש", אומר בר-זכאי. "האופן שבו ההצעה מנוסחת כרגע מציע למעשה לא רק מתן סמכות לבקש מידע, אלא קובע לכאורה הוראה גורפת המחייבת את איסוף המידע והעברתו כשבצדה סנקציות מחמירות".

בר-זכאי ממשיך ומתריע: "מבחינה כלכלית, ישראל עלולה להיפגע קשה מצעד זה, כי אנחנו בנויים על ההון היהודי מהעולם שמושקע כאן, ושעלול לצאת".

נזכיר כי השבוע פורסם ב"גלובס" כי ישנה מגמת עלייה בקנסות שמקבלים הבנקים בגין עבירות הלבנת הון. אם לפני עשור הקנסות עמדו על עד מאות אלפי שקלים, ופעמים רבות גם הסתיימו במכתב אזהרה בלבד, הרי שבשנים האחרונות הם קפצו למיליוני שקלים. כעת יהיו הבנקים (כמו יתר הגופים הפיננסיים) חשופים לקנסות כבדים ואף לעונשי מאסר גם אם לא יעבירו הצהרות כראוי של לקוחותיהם האמריקאים שדיווחו על הנכסים לרשויות במדינת המקור שלהם.

מה זה FATCA?

FATCA (רש"ת: Foreign Account Tax Compliance Act) הוא חוק אמריקאי שצפוי להיכנס לתוקף ביולי הקרוב, ומחייב מוסדות פיננסיים בעולם לדווח על חשבונות ונכסים שהם מנהלים בעבור אזרחים אמריקאים, כדי לגבות מהם מס. בנק שלא יעביר את המידע הנדרש יהיה כפוף לסנקציות חריפות.

החוק נוצר כחלק מהמלחמה האגרסיבית שמנהלים השלטונות בארה"ב נגד העלמות מס והלבנות הון. ממשלת ישראל, בדומה למדינות אחרות, צפויה לחתום על הסכם עם ממשלת ארה"ב, כך שתנהל את חילופי המידע בין ארה"ב למוסדות הפיננסיים בישראל.