איפה אלה שאיפשרו?

אם רוצים לשרש את התופעה, אי-אפשר להסתפק רק באלון חסן

אין לי מושג כמה מיליונים גרפו אלון חסן ומקורביו בנמל אשדוד, וזה לא בגלל שאני לא קורא עיתונים או לא מקשיב לרדיו ולטלוויזיה. כבר ראינו מקרים, ולא מעטים, שלאחר זמן מופיעה ידיעה קטנה באיזה מקום שהתיקים נסגרו, או צומצמו, שהיה הרבה עשן אבל מעט מאוד אש, אם בכלל. כמובן שיש גם לא מעט מקרים שבהם הפרסומים העיתונאיים מוכחים כנכונים, ותחקירים משמשים קטליזטור להעמדה לדין, אבל יש יותר פרסומים מן הסוג האחר.

מה גם שהכותרות לא תמיד משקפות את הגרעין הקשה של הפרשות. כמו בנמל אשדוד. כל הזמן מספרים מה עשו חסן ואנשיו בנמל, הכסף שהם צברו, שיטות העבודה שלהם. אלה דברים שלא נולדו היום או אתמול, הם התפתחו במשך שנים, ואיש לא עצר בעדם. אדרבא, לכל אורך הדרך הם קיבלו גיבוי מהגופים שהיו אמורים לפקח עליהם. הנהלת הנמל, ההסתדרות, משרד התחבורה - וגם המשטרה.

"כולם ידעו" - לא קלישאה

אני רוצה להבין: מה שהמשטרה עושה היום אי-אפשר היה לבצע לפני חודשים? שנים? הרי ההוכחות היו פרושות לאורך השנים על גבי העיתונים ומסך הטלוויזיה ובנמל עצמו. "כולם ידעו" - זו לא הייתה קלישאה במקרה זה, אלא המציאות בשטח. צריך היה רק לרצות לראות ולשמוע, ובעיקר לפעול. אין שום דבר שבו מדובר היום שלא היה קיים גם לפני שנים. אותי יותר מעניין איך זה התאפשר, מאשר מי ניצל לטובתו את המצב הזה.

אני גם רוצה להבין: חסן וחבריו טוענים כבר שנים כי כל מעשיהם על-פי החוק. חסן אומר בתוקף שהעסקאות שעשה בנמל נבדקו על-ידי משפטנים, ולא נמצא בהם פגם. אם זה נכון, הרי שיש לנו בעיה עם חוקים שהם פגומים מאוד.

האמנם כך? קל מאוד לבדוק את זה. למה עד היום לא קיבלנו תשובה מהגורמים המוסמכים לטענה זו? ואם היא מוצדקת, איך זה שאף אחד לא הבחין בלקונה זו בחוק? גם הדבר הזה מעניין לא פחות מחסן ומרעיו.

תמונה לא מלאה

חשוב מאוד שיש חקירה ויש חשודים. חשוב מאוד שאם יימצאו ראיות נגדם הם יובאו בפני שופט. חשוב - אבל בהחלט לא מספיק. בין הנחקרים צריכים להיות חברי הנהלה של הנמל ושל ההסתדרות ושל משרד התחבורה ושאר גופים האחראים לנעשה בנמלים. בלעדיהם התמונה לא מלאה. אולי אפילו חלקם לא רק עצמו עיניים, אלא גם הושיטו ידיים כדי לקבל חלקים מהקצפת.

אם רוצים לשרש את התופעה, ולא רק באשדוד, אי-אפשר להסתפק בחסנים. בלי האנשים והגורמים שאיפשרו זאת - לא עשינו הרבה.