חיליק טפירו מציע לשלם לנושים 5 מיליון שקל מכיסו הפרטי

חיליק טפירו, שהפעיל את קרן ההשקעות "קרן אור" שנמצאת בפירוק ושכספי המשקיעים בה נעלמו, הגיש בקשה לכינוס אסיפות נושים לצורך אישור הסדר נושים

חיליק טפירו מנסה להגיע להסדר נושים כדי למלא עצמו מקריסה כלכלית, תביעות אישיות נגדו ופשיטת-רגל. טפירו, שהפעיל יחד עם עו"ד אמיר בירמן את קרן ההשקעות קרן אור שנמצאת בפירוק, ושכספי המשקיעים בה נעלמו, הגיש היום (ד') לבית המשפט המחוזי בחיפה בבקשה לכינוס אסיפות נושים לצורך אישור הסדר נושים לחברה.

במסגרת הבקשה מבקש טפירו לקבל פטור מהמצאת הבקשה לנושי החברה המחזיקים בערבות אישית שלו, ולהורות על מתן צו עיכוב הליכים נגדו ונגד החברות שבבעלותו עד לאישור ההסדר.

בבקשה שהגיש טפירו, באמצעות עו"ד שלום גולדבלט, הוא מציין כי נכון להיום סכום ההלוואות שטרם נפרעו על-ידי הקרן לנושיה הינו כ-52 מיליון שקל. מתוך סכום ענק זה מציע טפירו לשלם כ-5 מיליון שקל ממקורותיו האישיים לצורך ההסדר.

לדברי טפירו בבקשתו, 5 מיליון השקלים שיועברו לנושים יתקבלו באמצעות מכירת זכויותיו בדירה ברחוב חטיבת עודד בחיפה, מכירת בית מגוריו שברחוב שלונסקי בחיפה וכן רווחים אישיים שלטענתו מגיעים לו מניהול שתי חברות שבבעלותו, "טפירו סוכנות לביטוח פנסיוני" ו"ספריור בית השקעות".

יצוין כי לפי דוח הנאמנים על תיק הפירוק של קרן אור, הדירות שמציע טפירו למכור, נרכשו על-ידו מכספי המשקיעים בחברה. עם זאת, מדובר בחלק קטן מאד מסך הכספים שהוא מוכן לשלם.

בקשה לעיכוב הליכים

בבקשה להסדר מנסה טפירו, כאמור, למלט את עצמו ממצב שבו יוגשו נגדו תביעות של המשקיעים הנושים וינקטו הליכי פשיטת-רגל בעניינו, והוא כותב זאת במפורש בבקשה.

לדבריו, "מאז מינוי המפרקים הזמניים, עושה טפירו כל שבידו על מנת לסייע בידיהם לגבות כספים השייכים לחברה לטובת נושיה... ככל שיינקטו הליכים משפטיים והליכי פשטית-רגל נגד טפירו, תוסח דעתו מהעיקר, ולא יהיה בידיו לסייע כראוי ובזמינות הנדרשת למפרקים הזמניים לגבות כספים מחייבים שונים של החברה לטובת קופת הפירוק".

עוד כותב טפירו בבקשה כי אם הוא לא יקבל את הפטור המבוקש, יפתחו נושי החברה המחזיקים בערבויות אישיות של טפירו בהליכים אישיים נגדו - דבר שיוביל לקריסתו הכלכלית ואף לחיסול החברות המהוות מקור להסדר המבוקש.

הלוואות ללא הסכם

בדוח הבדיקה שהגישו לבית המשפט לפני כשבועיים המפרקים הזמניים של קרן אור, עורכי הדין רמי קוגן וליאור מזור, עלו נתונים קשים באשר להתנהלות טפירו ובירמן.

בין היתר כתבו הנאמנים כי הבעלים רכשו 3 דירות פרטיות בחיפה, תוך שימוש בכספי הקרן, נטלו הלוואות לצורך עסקיים פרטיים של הבעלים בחברות אחרות, העמידו הלוואות לחברות שונות ללא עריכת הסכמים ומסמכים, ועשו שימוש בכספים של משקיעים ללא תוכנית כלכלית סדורה וללא תיעוד מלא.

מהדוח עלה כי טפירו ואמיר בירמן - שהיו בעלים משותפים של הקרן עד שהסתכסכו ונפרדו - רכשו במשותף שתי דירות פרטיות בעיר חיפה - פנטהאוז ודירה נוספת - ובנוסף נרכשה דירת גן על-ידי רעייתו של טפירו, קרין, מכספי משקיעים בקרן.

לפי הדוח, רכישת דירת פנטהאוז ברחוב קריית הספר 6 בחיפה, בשווי כ-1.3 מיליון שקל, לא הושלמה על-ידי טפירו ובירמן, אך הושקעו בה כספים טרם הופר חוזר הרכישה.

כך, לצורך שיפוץ הדירה הושקע סך של 198 אלף שקל מכספים שהתקבלו מבירמן, ועל חשבון התמורה שולם סך של 500 אלף שקל מכספי הקרן. כשבירמן וטפירו החליטו על הפרדת עסקיהם, הסכימו כי טפירו ירכוש את חלקו של בירמן בדירה, אך בהמשך התברר, כי טפירו לא המשיך לשלם את תמורת הרכישה.

דירה נוספת בחיפה נרכשה בתמורה לסך של 760 אלף שקל, ורכישת דירת הגן, שהייתה אמורה להירכש בתמורה לסך של 1.3 מיליון ולהירשם על-שם קרין טפירו, ככל הנראה לא הושלמה.

מהדוח עולה כי טפירו טען בחקירתו בפני המפרקים כי לקראת חתימת הסכם הפירוד החליט על ביטולה של העסקה לרכישת דירת הגן, כאשר על חשבון תמורת הדירה שולם סך של 500 אלף שקל מכספי הקרן.

בהסכם לביטול העסקה צוין כי התמורה ששולמה על חשבון העסקה תושב לקונה בניכוי פיצוי מוסכם בסך של 130 אלף שקל, וכן שכר-טרחת עורך דין ומתווך, כלומר יוחזר סך של כ-348 אלף שקל, המופקד כעת בנאמנות בידי עורך דין.