בכיר בקק"ל: "נממן פרויקטים לאומיים שתואמים לאג'נדה שלנו"

‎‎שר בממשלה: "ההסדר עם אריאל יאפשר לקק"ל לחמוק מהחלת כללי שקיפות על קק"ל"

‎‎‏"את הפרשה החדשה בקרן קיימת לישראל, שבה שר השיכון אורי אריאל יחלק 2.5 מיליארד שקל לפי ראות עיניו למשרדי ממשלה שונים, צריך לראות על רקע המאבקים הבלתי פוסקים בין אריאל לבין שר האוצר יאיר לפיד על הקרדיט בתוכניות הבנייה שלהם, ומצד שני שרת המשפטים ציפי לבני עם הדרישה שלה להכפיף את קק"ל לביקורת מבקר המדינה או לפחות להכריז עליה כעל חברה לתועלת הציבור", כך אומר גורם ממשלתי בכיר.

‏בכיר בקק"ל אמר אתמול ל"גלובס" כי "אנחנו הסכמנו עוד בקדנציה של הממשלה הקודמת עם מי שהיה שר האוצר יובל שטייניץ, שנעביר לאוצר 2.5 מיליארד שקל בפריסה ל-3-4 שנים, ובתנאי שייעוד הכסף תואם את האג'נדה שלנו, של השתתפות בפרויקטים בתחום פיתוח סביבתי וקירוב הפריפריה למרכז. למשל, סיפקנו את המימון להטיה של קטע בנחל איילון בפארק על שם אריק שרון, ונהיה גם מוכנים לשקול להשתתף בפרויקט החשוב ביותר לחיבור הפריפריה למרכז, להטיית נחל איילון בכניסה לתל אביב, על מנת לאפשר את הקמת מסילה הרכבת הרביעית שהיא קריטית למערכת הרכבות".

‏קק"ל מחזיקה 17% מקרקעות המדינה המנוהלות ומשווקות על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ונהנית מהכנסות של קרוב למיליארד שקל בשנה משיווק קרקעותיה. בין המדינה לקק"ל יש הסכם חילופי קרקעות שיישומו מעוכב, שלפיו קרקעות קק"ל, שרובן באזור המרכז ובייעוד חקלאי, יועברו לבעלות המדינה, וקק"ל תקבל במקביל קרקעות מדינה בנגב ובגליל. לקק"ל 6 נציגים במועצת מקרקעי ישראל, שבראשה עומד השר אריאל, אולם לפי הסכם חילופי הקרקעות קק"ל יאיישו בינתיים רק 2 מקומות במועצה, וארבעת הנציגים הנוספים יצטרפו למועצה עם יישום הסכם חילופי הקרקעות.

‏גורמי הימין במפה הפוליטית, ובראשם השר אריאל, מתנגדים בחריפות להסכם חילופי הקרקעות ולהחלת ביקורת המדינה על קק"ל, והם תומכים בהפרדת אדמות קק"ל מהאדמות המנוהלות על ידי רמ"י. הסיבה היא שהסדרים אלה יבטלו לחלוטין את היכולת של קק"ל לשווק קרקע רק ליהודים, עיקרון שלטענת חוגי הימין הוא המנדט המרכזי של קק"ל. היוזמה של השרה לבני להכפפת קק"ל לביקורת מבקר המדינה טורפדה לפני שבועות אחדים בישיבת הממשלה על ידי אריאל ושרי הימין.

‏עם תחילת הקדנציה של הממשלה הנוכחית דרש לפיד מקק"ל 1.5 מיליארד שקל בפריסה ל-3 שנים, לטובת שחרור חסמי בנייה, בעיקר בתחום התחבורה ותשתיות נוספות, המעכבים פרויקטים גדולים של בנייה למגורים.

‏באותו זמן ניצל אריאל את מעמדו כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל, והדיח את נציגי קק"ל במועצה מתפקידים בכירים בראשות ועדות משנה של המועצה. מאז נציגי קק"ל אינם משתתפים בדיוני המועצה.

‏ אחד השרים אמר ל"גלובס" כי "גם קק"ל מתנגדת למה שהם קוראים 'הלאמת קרקעותיה' ויש להם חוות דעת להצדקת עמדתם, כולל של שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן. ההסדר של קק"ל עם אריאל, שלא יהסס לנצל את מעמדו, פותח בפניהם את הדרך לא לממש את הסכם הקרקעות, לשמור על מעמדם כארגון שאינו כפוף לכללי שקיפות ולחמוק ממבקר המדינה, וגם להסדרת מעמדם של נציגי קק"ל במועצה ולהשבת כבודם האבוד אחרי שהודחו מראשות ועדות המשנה".