תדהמה בארה"ב: הכלכלה התכווצה לראשונה מאז 2011

הכלכלה התכווצה ב-1% ברבעון הראשון של השנה ■ אנליסטים בשוק ציפו כי הכלכלה תתכווץ בשיעור של עד 0.6% ברבעון הראשון ■ תביעות האבטלה השבועיות ירדו לשפל של כ-7 שנים

אכזבה בארה"ב. אומדן התמ"ג השני שפורסם היום (ה') הצביע על כך שכלכלת המדינה התכווצה בשיעור של 1% (שנתי) ברבעון הראשון, הירידה החדה ביותר מזה שלוש שנים. אנליסטים בשוק ציפו כי הכלכלה תתכווץ בשיעור של עד 0.6% ברבעון הראשון.

באומדן הקודם, נזכיר, נתוני התמ"ג הצביעו על צמיחה מזערית בשיעור של 0.1%, זאת בעיקר בשל מזג האוויר הקשה שפגע בשוק העבודה ובפעילות הכלכלית. לכן, לגבי הרבעון השני, כלכלנים בשוק מעריכים כי הכלכלה תצמח בקצב של יותר מ-3%.

מהנתונים שפרסם הממשל עולה כי הירידה בתמ"ג היא בעיקר בשל תרומה שלילית של השקעות הסקטור הפרטי, ייצוא והוצאות ממשלתיות. כך למשל חלה ירידה של 7.5% בהשקעות העסקיות בתשתיות. ההשקעות בתחום הדיור ירדו בשיעור של 5%, לפי האומדנים החדשים.

עוד עולה מהנתונים כי העלייה במלאים העסקיים, עניין שתורם לתמ"ג, עודכנה מטה לרמה של 49 מיליארד דולר, לעומת האומדן הקודם שעמד על 87.4 מיליארד דולר.

לאחר פרסום נתוני הצמיחה, האירו/דולר נסחר סביב 1.36 דולרים לאירו בעוד האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים יורדות ב-0.6% לרמה של 2.43 ד'.

תביעות האבטלה השבועיות הפתיעו

במקביל לפרסום נתוני התמ"ג, פורסמו גם נתוני תביעות האבטלה השבועיות שירדו ב-27 אלף לרמה של 300 אלף בשבוע שהסתיים ב-24 במאי. אנליסטים בשוק ציפו לירידה מתונה ותר לרמה של 321 אלף. ממוצע תביעות האבטלה בחודש האחרון, נתון מדויק יותר, ירד ב-11,250 לרמה של 311,500, הרמה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2007.

אחרי פתיחת המסחר פורסמו נתוני מכירות הבתים בהמתנה, שעלו ב-0.4% באפריל, החודש השני ברציפות שבו נרשמו עליות לאחר ירידה במכירות שנמשכה מאז הקיץ אשתקד. המכירות עלו ב-0.4% באפריל, מתחת לתחזיות בשוק שעמדו על עלייה של 1.1%.