בעיריית בת-ים רוצים תקציבים לנדל"ן; "דורשים הסכם גג"

עיריית בת-ים: "בת-ים, אשר פוטנציאל הבנייה בה עומד נכון להיום על למעלה מ-9,000 יחידות דיור, כלל לא 'זוכה' להכלל ברשימת הרשויות המקבלות מהמדינה תמיכה של מיליוני שקלים להקמת שכונות חדשות בשטח שיפוטן"

בעוד הסכמי הגג הנחתמים בין המדינה לרשויות מתקדמים כחלק מתוכנית המדינה להגדלת היצע הקרקעות ופתירת חסמים טוענת היום עיריית בת ים שהערים איתן לא מתכוונת המדינה לחתום על הסכם גג מופלות לרעה. עיריית בת ים שיגרה היום מכתב לשרי האוצר, הפנים והבינוי והשיכון במסגרתו היא דורשת לקבל את רשימת הקריטריונים המלאה של הממשלה למתן מענקים כספיים לרשויות מקומיות שתכליתן האצת בנייה. בעיריית בת ים טוענים כי גם הם זכאים לחתימה של הסכם גג מול המדינה כדי לקדם מתחמי בנייה גדולים שאינם מתקדמים.

"בת ים, אשר פוטנציאל הבנייה בה עומד נכון להיום על למעלה מ-9,000 יחידות דיור, כלל לא 'זוכה' להכלל ברשימת הרשויות המקבלות מהמדינה תמיכה של מיליוני שקלים להקמת שכונות חדשות בשטח שיפוטן", נכתב במכתב. עוד נטען כי: "למרבה הצער, בחיפזון המרדף אחר הסרת החסמים לא נקבעו לנעשה הקריטריונים למתן מענק ממשלתי לרשות זו או אחרת".

בעיריית בת ים ממשיכים וטוענים במסמך ששלח עו"ד אבי זוכוביצקי, ממשרד ולדמן, סומך, בא-כוח העירייה כי הקביעה עם איזו עיר לחתום על הסכמי גג בעוד ערים אחרות נמצאות מחוץ לתמונה מהווה "הפליה וחוסר צדק חלוקתי, החלטה הסותרת את מטרותיה המידתיות של המדינה עצמה להסרת חסמים". בסיום המכתב דורשת העירייה לקבל את הקריטריונים ל"הסכמי הגג" או לחילופין לנהל עמה משא ומתן מיידי לצורך חתימה על מתן מענקים אלה.

חשוב לציין כי הסכמי הגג, שנחתמו עד כה מול קרית ביאליק, קרית גת, מודיעין-מכבים-רעות וראש העין מהווים יותר מהכל אפשרות פז לראשי הערים ולרשות המקומית לקבל הבטחה מהממשלה לתקצוב השכונות ולקדם תוכניות בצורה מהירה. מדובר במתנה של ממש לאותה רשות מקומית ולכן אין רשות שלא תשמח להיכלל בתוכנית.

מנכ"ל עיריית בת ים, עו"ד ארז פודמסקי - שקד: "בת ים דורשת הסכם גג. מדיניות הממשלה צריכה לנבוע מראיה רחבה וכוללת. לא יתכן שעיר כמו בת ים שמקדמת בניית אלפי יחידות דיור, שמהווה חלק בלתי נפרד ממרכז המטרופולין ושהתקציב העומד לרשות תושביה נמוך בעשרות אחוזים מזה של שכנותיה, לא תזכה למענקי המדינה בעוד ראשון לציון הנהנית מעודפי תקציב תזכה לעוד כסף ציבורי. לא ברור תחת איזה הליך חוקי מתבצע הליך בחירת ערי ההסכם ונראה שהוא סובל מחוסר סבירות קיצוני".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה כי: "אנו מברכים על רצונה של בת ים להיכלל במסגרת הסכמי הגג המעמידים כלים מיוחדים ותקציבים מיוחדים לטובת שיווק מואץ ואפקטיבי המסייע לפתרון מצוקת הדיור. יחד עם זאת, הכללים לגבי הסכמי הגג בהם נותנת מדינת ישראל קדם מימון לרשויות מקומיות לטובת פיתוח מואץ של תשתיות במקביל לשיווק הקרקע, נקבעו בהחלטת ממשלה מחודש ספטמבר האחרון . ההחלטה קובעת כי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון יוכלו לחתום על הסכמי גג אך ורק ברשויות בתחומן קיימות תכניות מפורטות בתוקף, בהיקף של 5,000 יח"ד

אשר ניתן לשווק מכוחן לפחות 2,000 יח"ד מדי שנה. מבדיקתנו עולה כי בתחום עיריית בת ים תכניות בתוקף על אדמות מדינה ל 1000 יח"ד לכל היותר ולפיכך לא ניתן להחיל עליה את הסכמי הגג מתוקף החלטת הממשלה".