רשות ההגבלים: הוט לא תחתום הסכמי בלעדיות בתוכן

עוד נקבע כי הוט גם לא תוכל להעלות מחירים עבור השימוש ברשת שלה ■ רשות ההגבלים נקטה בצעד זה על מנת לעודד תחרות בתחום הטלוויזיה

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

רשות ההגבלים העסקיים מיישרת קו עם הוט ואוסרת עליה לחתום על הסכמי בלעדיות בתחום התוכן.

ל"גלובס" נודע כי הוט קיבלה בשבוע שעבר מכתב מרשות ההגבלים, שהודיעה לה כי היא אוסרת עליה להתקשר בהסכמי בלעדיות עם יצרני התוכן מחו"ל (מלבד הפקות מקור), וזאת כחלק מכוונתה של הרשות להפחית את חסמי הכניסה בתחרות בתחום הטלוויזיה.

כמו כן, הרשות הבהירה להוט כי לא תסכים לשינוי במחירים או במדיניות של הוט כלפי יצרני התוכן בכל הקשור לשימוש ברשת שלה לטובת מתחרים (הסכם הג'יגות).

בכך משווה הרשות תנאים שהשיתה על yes וקבוצת בזק במסגרת המיזוג ביניהן. רשות ההגבלים שלחה את המכתב להוט מכוח היותה מונופול בתחום הטלוויזיה.

בחודשים האחרונים מנהלים הצדדים שיחות, ולאחרונה החליטה הרשות לאשר את הסכם איחוד הרשתות של הוט מובייל עם פרטנר. הרשות החליטה להתנות את התנאים בנושא הטלוויזיה בנפרד מהרשתות, אך בכל זאת יש קשר בין הדברים, שכן הרשות רואה בפרטנר מתחרה פוטנציאלי לתחרות בשוק הטלוויזיה.

הסכמי הבלעדיות של הוט ו-yes עמדו לנגד עיניה של רשות ההגבלים, לאחר שמספר שחקנים פנו לרשות והבהירו לה כי הסכמים אלה הם הסדרים כובלים שמונעים כניסה לשוק של מתחרים חדשים בטלוויזיה. היות והרשות השיתה תנאים אלה במסגרת המיזוג בין בזק ל-yes, היה זה מתבקש כי תקבע תנאים גם עבור הוט.

הסכם הג'יגות הוא הסכם שמסדיר את התשלומים שמשלמים ספקי אינטרנט לחברות התשתית עבור הפצת התנועה ללקוחות ואיסופו לספקיות. התשלומים הללו מהווים מכשול עבור הספקיות, שחוששות כי כניסה לטלוויזיה על גבי האינטרנט תאלץ אותם לשלם סכומים גבוהים עבור התוכן האינטרנטי. לכן, במסגרת מדיניות משרד התקשורת להסדרת השוק במתכונת של שוק סיטונאי בין חברות התשתית וספקיות האינטרנט - מנטרלים את הסכם הג'יגות ועוברים למודל תשלומים אחר.

רשות ההגבלים רוצה לקבוע כי בכל מקרה הוט לא תוכל לערוך שינויים בהסכם הג'יגות הקיים היום גם אם יש שוק סיטונאי וגם אם לא, וכי לא תוכל להעלות מחירים לספקיות האינטרנט ללא קשר להסדרה הקיימת היום. הקביעה הזו באה כאמור להגן על המתחרים החדשים ולהסיר חסמי כניסה לתחום הטלוויזיה.