המרוץ לצמרת: ד"ר דרה הוא המיליארדר הראשון מתחום ההיפ הופ

בשבוע שעבר השלימה אפל את רכישת מותג האוזניות Beats והפכה את המוזיקאי לעשיר. מאוד

ד"ר דרה / צילום: רויטרס
ד"ר דרה / צילום: רויטרס

הסרטון החגיגי שהועלה לאינסטגרם לפני מספר שבועות על ידי השחקן טייריס גיבסון הורד מהרשת תוך זמן קצר לאחר שהועלה, אך הפך לוויראלי.

הוא הציג את גיבסון ואת כוכב ההיפ הופ ד"ר דרה במסיבה, ודומה שמה שהביא ליצירתו היה החדשות שאפל עומדת לרכוש את Beats Electronics, מידע שאותו חשף הפייננשל טיימס באותו יום. "הרשימה של פורבס השתנתה!", צועק שם גיבסון. "מיליארדר ההיפ הופ הראשון", הוסיף ד"ר דרה.

בשבוע שעבר אפל אישרה את הידיעה לפיה תשלם 3 מיליארד דולר תמורת ביטס, יצרנית האוזניות ובעלת שירות הסטרימינג הדיגיטלי למוסיקה. ד"ר דרה ושותפו לעסקים, ג'ימי איוביין, הם הבעלים של כ-50% מהחברה: לפני המכירה, נאמד הונו של ד"ר דרה ביותר מ-300 מיליון דולר נטו, הודות לדיבידנדים שקיבל מביטס וקריירה כזמר ומפיק תקליטים. העסקה עם אפל מזניקה אותו למה שגיבסון כינה בסרטון "מועדון המיליארדרים".

מלבד איל ההון האמריקאי דייוויד גפן, שעשה את הונו ממכירת חברת התקליטים שלו ל-MCA, מיליארדרים ממוזיקה הם זן נדיר. למרות שכוכבים כמו ג'יי זי ו-פי דידי, הרוויחו סכומי עתק, הרי שלהיפ הופ, סוגה שנולדה בשלהי שנות השבעים של המאה הקודמת, לא היה מיליארדר משלה. עכשיו יש להיפ הופ מיליארדר - ד"ר דרה.

ד"ר דרה פגש את הפייננשל טיימס בשבוע שעבר לראיון משותף עם איוביין, טים קוק, מנכ"ל אפל, ואדי קיו, שמנהל את תחום התוכנה והשירותים של החברה, במטה של אפל בקופרטינו, קליפורניה. ד"ר דרה - שהיה שקט ונראה מרוצה מהעובדה שאיוביין הוא הדובר הראשי - יצטרף לשורות אפל לאחר המכירה בתפקיד שזהותו טרם נמסרה. לדבריו, העסקה היא "הזדמנות מדהימה... אין לי סבלנות להתחיל לעבוד".

קופרטינו שונה מאוד מקומפטון, מחוז עתיר פשע של לוס אנג'לס שבו גדל הכוכב. אך קומפטון היא שעיצבה את ד"ר דרה ואת הסאונד שלו. הגישה שלו להפקת מוסיקה הגדירה עידן חדש של היפ הופ והזניקה קריירות של חלק מהזמרים המצליחים ביותר בעולם המוסיקה: סנופ דוג, טופאק שאקור המנוח, אמינם ו-50 סנט - את כולם פיתח והזין ד"ר דרה, שגם נתן להם את ההזדמנות הגדולה הראשונה.

די ג'יי במסיבות

הוא טעם לראשונה את טעמה של המוסיקה כילד, כששימש כדי ג'יי במסיבות משפחתיות. כנער, הוא הפך לדי ג'יי מקצועי, ונטל את השם ד"ר דרה מכוכב הכדורסל ג'וליוס "ד"ר ג'יי" אירווינג. הוא גם הצטרף ללהקת World Class Wreckin' Cru, שהיו מחלוצי ז'אנר המוסיקה האלקטרונית. אבל הוא הצליח בגדול ב-NWA, מה שיצר את ה"גנגסטה ראפ" - צורה אגרסיבית של היפ הופ ששיקפה את החיים העירוניים הקשים ונכנסה למיינסטרים בזכות העובדה ש"ניגנה" על הקשיים של מעמד הביניים הלבן בארה"ב.

השפעתו גדלה עוד יותר ברגע שהוציא את אלבומו המפורסם The Chronic (שנקרא על שם זן חזק של מריחואנה) ב-1992. "כולם דגמו תקליטים אבל הוא היה הראשון שהשתמש במוזיקה חיה וזה יצר סאונד מיוחד", אומר סטיב סטאוט, מחבר הספר "אמריקה מתכהה: כיצד ההיפ הופ יצר תרבות ששיכתבה את כללי הכלכלה החדשה".

לאחר שחילץ את עצמו מלפיתתו של סוג' נייט, שותפו בחברת התקליטים Death Row, הוא הקים את Aftermath Entertainment - חברת תקליטים הנמצאת בשליטתו.

הוא בחר ליטול סיכונים, בעיקר כשהחליט, ב-1999, להפיק את תקליטו של אמינם "The Slim Shady LP". "לפני כן, איש לא קיבל את הראפרים הלבנים. הם נחשבו ללא אותנטיים", כך אומר פול רוזנברג, האמרגן של אמינם. "זה היה סיכון גדול מבחינתו, אבל הוא שינה את עולם ההיפ הופ לא רק מבחינה מוסיקלית... הוא גם הגיע לקהלים אחרים". אמינם הפך להצלחה, והודות לד"ר דרה, ההיפ הופ הגיע ליותר אנשים.

"מוריד חסמים"

הוא נשוי זה 18 שנה אך חייו לא היו חפים מטרגדיות. אחיו הצעיר מת כשהיה קטן, לאחר ששבר את המפרקת. יש לו כמה ילדים, שאחד מהם, אנדרה יאנג הבן, מת לפני שש שנים בגיל 20 כתוצאה מנטילת מנת יתר של סמים.

אבל בעיות אישיות מעולם לא האטו את הקצב מבחינתו. למרות שהוא עדיין מפיק אמנים חדשים, קריירת הסולו שלו נמצאת בהילוך איטי מאז 2008. באותה שנה, הוא ואייוביין הקימו את ביטס, כחלופה לאוזניות הזעירות שליוו נגני MP3. המותג גרם להופעתם של חקיינים ויצר קטגוריה קמעונאית חדשה של אוזניות פרימיום.

ללא מעורבותו של ד"ר דרה, המותג ביטס לא היה מצליח בקרב אוהדי מוסיקה וצרכנים צעירים, כך אומר הראפר Will.i.am. לדבריו, "המכירה לאפל, פירושה שילדים צריכים לשאוף לדבר נוסף: טכנולוגיה. ילדים רוצים לנגן מוסיקה או להיות כוכבי ספורט. עכשיו הם רוצים להיכנס לעולם הטכנולוגיה".

העסקה עם אפל מספקת לד"ר דרה מקום ייחודי בפנתיאון של ההיפ הופ, כך אומר פארל ויליאמס, זמר ומפיק ההיפ הופ. לדבריו, "אני רואה את החבר'ה שהתחילו את ההיפ הופ כמו מאונט ראשמור". (ההר שעליו מגולפים פניהם של האבות המייסדים של ארה"ב) "אבל ד"ר דרה הוא הנאס"א של ההיפ הופ. הוא מראה לנו שקו החזית הוא רק ההתחלה. יש עוד כל כך הרבה לעשות. הוא מוריד את החסמים עבור כולנו".

העניין שמגלה ד"ר דרה באמנויות ובטכנולוגיה הביאו לתרומה שנתן לאחרונה, בשיתוף עם איוביין, בסך 70 מיליון דולר, לאוניברסיטת דרום קליפורניה כדי להקים תוכנית לתואר. כשהעסקה הושלמה, יהיה ברשותו הון נוסף, אך כסף מעולם לא היה הכוח המניע מבחינתו. המוסיקה תמיד היתה במקום הראשון. "אני לא עושה את זה בשביל הכסף... זה יגיע", כך אמר ב-2012, "אני עושה את זה מאהבה".

סלבס טובים לעסקים

הלהיט של להקת יו 2 "With or Without You" משנת 1987, מסכם את הסיבות שבגללן מינתה חברת Fender את בונו ואת דה אדג', מנהיגי הלהקה, לדירקטורים.

לפני שנתיים, נאלצה פנדר לוותר על תוכניות ההנפקה שלה בשל שוק תנודתי ותהיות לגבי הערכת השווי וההתנהלות של החברה. כעת היא בדרכה לתחייה מחודשת - כנראה גם מבחינת ההנפקה - אז למה לא להוסיף קצת רוקנרול? פנדר אינה היחידה שמחפשת מפורסמים.

סוכנות המכוניות HR Owen העסיקה את ניק מייסון, מתופף הפינק פלויד, כדירקטור. כוכב הפופ Will.i.am משמש כדירקטור לחדשנות יצירתית באינטל. אריק קלפטון מחזיק בנתח של חברת הבגדים המעונבים Cordings, וחבר בדירקטוריון שלה.

הסקפטיים היו אומרים שמדובר בלא יותר מאשר קישוט - ובזבוז. לדבריהם, יש לשמור את החברות בדירקטוריון לאנשים בעלי מומחיות מתאימה. ייתכן שהם טועים. סטיבן פריס מאוניברסיטת מיזורי חקר את הביצועים של יותר מ-700 חברות ציבוריות שיש להן דירקטורים שהם סלבס, וגילה שעם קצת אבק כוכבים אפשר להגיע רחוק. בממוצע, לא רק שביצועי המניות של החברות הללו עולים על חברות אחרות, אלא כך גם הרווחים שלהם. סלבס מביאים לחברה תשומת לב של משקיעים וצרכנים, שיכולה לסייע לחברה לקצור הצלחה.

אבל יש גם מכשלות. יש להשתמש בזהירות בדירקטורים שהם כוכבים ולהתאים אותם למותג. לא הגיוני שמיילי סיירוס תשב בדירקטוריון של דיסני. אבל ייתכן שיום אחד היא תוכל להוסיף קורטוב של ריגוש מסוכן למותג משעמם כמו גאפ.

חברת פיז'ו תוכל להוסיף לעצמה ברק אם תיתן לביונסה לבצע נסיעת מבחן. כפי שאמר דייוויד בואי בקלאסיקה שלו משנות השבעים, Fame: מה שאין לך, אתה צריך להשאיל.