500 חלומות נקטלו: המשקיעים שנעקצו ב"קרן אור" מדברים

קרן אור גייסה כ-80 מיליון שקל ממשקיעים דרך פנייה למעמד הביניים עם סיסמה קליטה: "תשואות זה לא רק לעשירים" ■ העתיד נראה ורוד, אבל עכשיו, כשמתברר שהקרן בקשיים, המשקיעים מוצאים את עצמם בלי כלום. והם מדברים

חיליק טפירו  / צילום: שלמה שוהם
חיליק טפירו / צילום: שלמה שוהם

יש הרבה שאלות שעולות כאשר מדברים עם המשקיעים של קרן אור - קרן השקעות מקבוצת טפירו שעסקה בהשבחת נדל"ן. הראשונה והמתבקשת היא האם לא חששו להשקיע בחברה שמבטיחה תשואות פנומנליות כמו למשל 23% לשנתיים. השנייה היא מה גרם להם לשים את חסכונותיהם בקרן המשקיעה בפרויקטים של תמ"א 38, תחום שבו מספיק שכן אחד סרבן כדי לעכב פרויקט גדול שאמור לייצר תשואה. ומשתי אלה נגזרת השאלה השלישית: על מה הם בעצם מלינים כשהם מגלים, כפי שגילו לאחרונה, שכספם - או לפחות חלק לא מבוטל ממנו - ירד לטימיון.

"סליחה, אבל איזו ברירה הייתה לי?", אומרת-שואלת בהתרסה אדית שפיר, בת 66, מכרמיאל, שהשקיעה 120 אלף שקלים בקרן. "אילו הבנקים היו מציעים תוכניות סבירות, שיאפשרו למשקיעים רווח סביר, אחרי שבמשך שנים הם חונקים אותנו בעמלות, אנשים לא היו פונים לאפיקים מסוכנים כמו הקרן הזו".

- ולמרות שחשבת שיש סיכון, השקעת בקרן.

"תראי, ראיתי ששלמה מעוז הוא הכלכלן הראשי של קבוצת טפירו (חיליק טפירו, מבעלי קרן אור, ה' מ'). נכנסתי לאתר האינטרנט של טפירו וראיתי שזה עסק רציני".

- ומעבר לזה?

"התייעצתי עם הבן שלי, ואמרתי לו שאני הולכת על הדבר הזה, אפילו שיש בזה סיכון. כשאת רואה את שלמה מעוז, מה את יכולה להבין מזה?"

מעוז מכחיש כל קשר לפעילותה של קרן אור: "הקמפיין הפרסומי של קרן אור נעשה ללא ידיעתי ו/או אישורי", הוא אומר. "מיד לאחר שנודע לי שמשתמשים בשמי ובתמונתי בקמפיין, התבקש מר טפירו על-ידי עורכי הדין יעקב לרר ותמר לרר להסיר את שמי ואת תמונתי וכן כל קשר שלי לקמפיין זה". מעוז ציין גם כי גם על-פי המפרקים הזמניים (בדו"ח שחיברו), הוא לא שימש ככלכלן של הקרן ולא התווה את תוכניתה העסקית, אלא נשכר ככלכלן-מאקרו של כלל קבוצת החברות שבבעלותו של טפירו.

שמו של מעוז אכן הוסר מהקמפיינים, אבל הוא לא היה הכוכב היחיד בפרסומות של קרן ההשקעות. מי שכיכבו בפרסומות של הקרן היו אנשי מעמד הביניים: "תשואות זה לא רק לעשירים, גם לך מגיע ליהנות", אמרו המודעות בקמפיין. "רוצה להשקיע ולהרוויח כמו הגדולים? עכשיו גם לך יש הזדמנות להשקיע וליהנות מתשואות גבוהות".

מרבית המשקיעים הם אכן אנשי מעמד הביניים; שכירים, סטודנטים, זוגות צעירים ופנסיונרים, שלטענתם השקיעו עשרות ומאות אלפי שקלים. על-פי דוח שהגישו לאחרונה מפרקי החברה, גויסו כ-80 מיליון שקלים, כאשר המסלול הנפוץ ביותר להשקעה, מבין מספר מסלולים שהוצעו, היה החזר חודשי קבוע פלוס ריבית (טפירו עצמו אגב, דיבר בתקשורת על גיוס של 150 מיליון). בחודשים הראשונים ההחזר הזה באמת הגיע בזמן, "אך לפתע", ציינו המשקיעים בבקשת פירוק שהוגשה מאוחר יותר, "גילו כי החברה איננה עומדת בהתחייבותה לתשלום הריבית החודשית והחלק היחסי בקרן".

זמן קצר לאחר מכן, הופסקה פעילות הקרן לחלוטין.

השאלות רבות מהתשובות

בלי להיכנס יותר מדי לחוקי ניירות הערך, הפרסומים על גיוס הכספים עוררו ברשות ניירות ערך את התחושה שייתכן כי הגיוס חורג מהתחום המוגדר כפרטי, וגולש אל החוקים החלים על חברה ציבורית. במקרה כזה נדרשת החברה לפרסם תשקיף מלא, ומאחר שקרן אור לא עשתה זאת, דרשה רשות ני"ע להפסיק את פעילותה.

לפני כשלושה שבועות הגישו המפרקים שמונו על-ידי בית המשפט, עו"ד רמי קוגן (שגם מייצג חלק מהמשקיעים) ועו"ד ליאור מזור, דוח ראשון בפרשה, המנסה לשפוך אור על ההתרחשות. השאלות בו רבות מהתשובות:

1. מדוע הועברו כספי משקיעים לחברות בשליטת טפירו (בין היתר, לסוכנות הביטוח שלו)?

2. מדוע התפארה הקרן בעיתונות בגיוס 150 מיליון שקלים, כשבפועל גוייסו רק כ-80 מיליון?

3. לאן נעלמו כ-12 מיליון שקלים (הפער בין 80 מיליון שקל שגויסו לבין 68 מיליון שקלים שהם סך הסכום שהוחזר למשקיעים או הושקע)?

כרגע, אין תשובות. יתרה מכך, על-פי דוח המפרקים, הכסף שימש גם למתן הלוואות חוץ בנקאיות לאנשים פרטיים או למוסדות, בהיקפים משתנים, בריביות גבוהות מאוד, בסכומים שנעו בין אלפים בודדים למאות אלפי שקלים, ולעתים אף למעלה מזה.

"לו הייתי יודע שהכספים מופנים לדברים האלה", טוען משקיע שהפקיד בקרן את רוב כספו, "לא הייתי משקיע אצלו. אני ידעתי רק על תמ"א 38".

"סולידית ביחס למתחרים"

כמו אדית שפיר, גם אלי (שם בדוי), 55, מהקריות, לא חושב שהיה צריך להיזהר יותר לפני שהשקיע בקרן אור. "אני בכלל לא חיפשתי את התשואה העודפת", הוא מתרעם. "חיפשתי לפזר את תיק ההשקעות שלי".

- איך הגעת להשקעה בקרן?

"מישהו שהשקיע אצל טפירו ומכיר באופן אישי ומאוד חיובי את הסוכן שהועסק אצל טפירו, ובין השאר גייס כספים עבורו, סיפר לי על הקרן. אמרו לי שטפירו מנהל קרנות פנסיה, אמרו לי הרבה דברים על יושרו האישי והמקצועי, ושהחברה הספציפית הזו משביחה נכסי נדל"ן".

- אילו בדיקות עשית לפני שהשקעת?

"הלכתי לאינטרנט. חיפשתי בעיקר מידע שלילי, כדי לראות אם היו בעבר בעיות כלשהן. לא מצאתי כלום".

הסוכן שדיבר איתו, אומר אלי, הבטיח תשואה של 10% לשנה. אלי החליט להשקיע 120 אלף שקלים והחל לקבל את ההחזר - עשרת אלפים שקלים בכל חודש, בתוספת הריבית. שלושה תשלומים ראשונים הגיעו כסדרם. הרביעי לא הגיע. אלי התקשר לסוכן. "לא זוכר מה הייתה התשובה שלו, אבל היא הייתה מגומגמת".

- נלחצת?

"ברור. התחיל איזה באזז מצד אנשים שאני מכיר, שהשקיעו גם. התחילו לרוץ טלפונים".

- ומאז?

"הייתה התארגנות אצל עורך הדין, ואני מחכה".

- אתה מאמין שתראה את הכסף?

"אני מקווה שהוא יחזור בחלקו הקטן, אלא אם כן אופתע לטובה. אבל, בגדול, אני חושב שלא".

רוני (שם בדוי) אומר שביחס למתחרות, קרן אור עוד בכלל הייתה סולידית. "בדקתי עוד קרנות - כולן ביקשו השקעה של כסף גדול. קרן אור נראתה לי הכי סולידית. אילו הייתי מסתכל על הריביות שהם הבטיחו, הייתי יכול להבין שאי-אפשר להשיג את זה מפרויקטים של תמ"א 38".

- איך הגעת לקרן?

"נפגשתי עם טפירו. בחור עם קסם, עם כריזמה. המשרדים נראים רציניים. בחוץ יש מכוניות עם לוגו של החברה. הכול מסביב נראה מאוד רציני ומאוד אמין. הסוכן שלו אמר לי שאין לי מה לדאוג, כי חיליק מחזיק בנכסים בשווי של מיליארד שקל בשיווק פנסיוני. שאלתי אותו למה אני לא רואה תשקיף של החברה, והוא אמר לי, אנחנו סולידיים, אין לנו הרבה משקיעים. לו הייתי יודע שיש 500 משקיעים, הייתי מתייחס לזה קצת אחרת".

אלון ג'ינו, 40, מתל אביב, מספר שגם הוא לא ציפה לדרמה כזאת. "חבר שהכרתי היה מושקע בקרן כבר שנתיים והבנתי שהכול מתקתק כמו שעון", הוא מספר. "הוא אפילו אמר לי שהוא הולך לשים שם עוד כסף".

ג'ינו יצר קשר וסוכן הגיע אליו, הציג לו את הנתונים, ואף נתן לו ערבות אישית כנגד ההשקעה. ג'ינו בחר במסלול הארוך, של שנתיים, המבטיח תשואה של - שימו לב - 23%.

במארס האחרון הוא הפקיד 120 אלף שקלים, והיה צפוי לקבל מדי חודש 5,000 שקלים פלוס ריבית. ג'ינו הספיק לקבל תשלום אחד בלבד, "ואז התחילו להסביר כל מיני הסברים שונים ומשונים", הוא מספר.

גיוס מחברים ובני משפחה

טפירו, 41, אחיו של הכדורסלן מאיר טפירו, נולד בקריות למשפחה דתית וחזר בשאלה. הוא מתגורר כיום בשכונת דניה בחיפה, נשוי ואב לארבעה. בעבר סיפר בראיון למקומון "זמן חיפה" של "מעריב", כי פעם קרס עסק שבבעלותו. לפי אותו ראיון כסטודנט לכלכלה ולניהול הוא עבד כמאבטח בנמל חיפה, ולאחר מכן החל לעבוד בחברה חיפאית שסיפקה ייעוץ פיננסי. לימים הקים עסק משלו שסיפק ייעוץ פיננסי לסטודנטים. בשלב כלשהו העסק נקלע לחובות, וטפירו, שכבר היה אז נשוי ואב לשניים, עבר עם משפחתו להתגורר בדירה קטנה ולווה כסף מחברים ומבני משפחה.

מה שהציל אותו, הוא סיפר באותו ראיון, היה רפורמת בכר, שחייבה את הבנקים, באמצע העשור הקודם, למכור את קופות הגמל שבבעלותם. בתקופת המעבר, בין המכירה למעבר הנכסים בפועל, נוצר ואקום, והחברה הקטנה שלו תפקדה כחברת ייעוץ חיצונית לבנקים ולבתי ההשקעות. זה נתן, לגרסתו, "קפיצה גדולה" לעסק, שגלגל "מאות מיליוני שקלים".

בשנת 2010, כשהוא בן 37 בלבד, ניהלה החברה שבבעלותו נכסים בשווי 1.1 מיליארד שקלים, עם מצבת לקוחות של כעשרת אלפים איש. באוגוסט 2012 הכיר את אמיר בירמן, עורך דין חיפאי שלצד עבודתו כעורך דין עסק בקידום פרויקטים של תמ"א 38. הם דיברו על הקמת מיזם משותף: הרעיון היה שטפירו, שיש לו מערך רחב של לקוחות בתחום הפנסיה, יציע ללקוחותיו אפיק נוסף של השקעה - בפרויקטי תמ"א 38. כך נולדה הקרן.

בשלהי 2013 היחסים בין טפירו לבירמן עלו על שרטון. מקורבי בירמן טוענים שטפירו לחץ להרחיב את הגיוס ולקפוץ מדרגה, ושהקש ששבר את גב השותפות הייתה טענה של בירמן לפיה טפירו משך סכום כסף ללא תיעוד. טפירו, מנגד, טען בפני המפרקים כי הגורם לפרידה היה התעקשותו של בירמן על כך שמשרד עורכי הדין שלו ייצג את החברה המשותפת. בין השניים נוצר נתק, והם החלו לדבר באמצעות עורכי דין. במארס השנה הם נפרדו.

לא ברור עד כמה הפרידה הצורמת השפיעה על ההתרחשויות. בדוח המפרקים צוין כי במהלך ארבעה חודשים של נתק בין טפירו לבירמן "השתנה לרעה מצב ההשקעות שהיו באחריות בירמן, שטפירו ככל הנראה נמנע מלהמשיך לממן אותן באמצעות כספי המשקיעים, בעוד מנגד הוא המשיך לגייס כספים".

טפירו גם הגביר את האמצעים השיווקיים כדי למשוך עוד משקיעים, בהם היו גם עובדיו, שהשקיעו בעצמם ועסקו בגיוס כספים בקרב חברים ובני משפחה. אחד העובדים משך להשקעה הזו את אביו (900 אלף שקלים) ואת דודתו (700 אלף).

"ראיתי את הסוכן הזה ביום שבו נפגשנו כולנו אצל עו"ד קוגן", מספר אחד המשקיעים, "הוא רצה למות. הוא היה פשוט בקריסה מוחלטת".

"את מדברת איתי עכשיו אחרי שעברו כמה ימים ואנחנו נמצאים היום במקום אחר", אומר אותו סוכן. "הכול מטופל אצל עו"ד קוגן ואני מקווה שנצליח להשיג חלק מהכסף. אבל אם אני אתחיל עכשיו לדבר על זה, אני אפרוץ בבכי".

גם ד' מהקריות, שהשקיעה 120 אלף שקלים, מאוד נסערת. קולה רעד. "אני לא רוצה לדבר על זה", היא התנצלה, "זה קשה לי מדי".

ג', 31, השקיעה בקרן של טפירו את פיצויי הפיטורים שקיבלה ממקום עבודתה, שנקלע לקשיים - 120 אלף שקלים. "אני עובדת מגיל 16", היא מספרת. היא מעולם לא השקיעה לפני כן, אך כשקיבלה את הסכום הזה "כאב" לה שהכסף ישכב בבנק בלי שיניב תשואה. "הבטיחו תשואה דו-ספרתית, ראיתי שזה עובד אצל אחרים, אז אמרתי, ניתן לזה צ'אנס".

מי שחשף אותה להשקעה הזו היה ידיד שלה - אחד מעובדיו של טפירו, שהחל כמשקיע והפך לסוכן. כמו העובדים האחרים. "זה מישהו שאני מכירה לא מאתמול", משחזרת ג'.

- וזה הספיק לך כדי להשקיע?

"חברים ובני משפחה דיברו איתי על זה שהתשואה לא ריאלית, אבל התשלומים הגיעו".

שלושה החזרים היא הספיקה לקבל - של עשרת אלפים שקלים פלוס ריבית. ביום שבו הייתה אמורה לקבל את התשלום הרביעי, החבר הסוכן יצר קשר ויידע אותה כי רשות ני"ע עצרה את פעילות הקרן. מכאן הדברים התחילו להתגלגל במהירות. בערב כבר קיבלה ממנו טלפון, להגיע לפגישה אצל עו"ד קוגן, לצורך גיבוש מהלך משותף של המשקיעים.

- איזו אווירה שררה במשרד של קוגן?

"שוק. היו אנשים שהיו בהלם. אני יודעת מהאנשים שעבדו אצלו, שחיליק ניסה לשדר עסקים כרגיל. אבל כולם היו בשוק מוחלט. אני עד היום לא מאמינה שזה קורה לי. עוברים עליי לילות בלי שינה. אני אדם מאוד אופטימי, אבל זו מכה מאוד-מאוד רצינית מבחינתי".

גם המשקיעים, אגב, לא מדברים בקול אחד: קבוצה אחת של משקיעים התייצבה מאחורי קוגן; קבוצה נוספת מיוצגת בידי עו"ד יניב מור מנשר, וקבוצה אחרת התגבשה בפייסבוק, ומיוצגת כעת בידי עו"ד נטע קפיטנוב.

חברי הקבוצה האחרונה מבקשים להזיז את קוגן מתפקידו כמפרק, בטענה כי הוא מצוי בניגוד עניינים בהיותו מפרק מצד אחד ומייצג נושים מצד שני.

קוגן הגיב לטענות בבית המשפט. בתגובתו מסר כי הבקשה להזיזו מתפקידו היא ניסיון להלך עליו אימים ולמנוע ממנו את המשך החקירה המאומצת אודות נסיבות קריסתה של החברה ואיתור הכספים השייכים לה. לדבריו, נראה כי מדובר במניעים זרים - או מצד בעלי השליטה או מגורמים הקשורים אליהם, או מצד חברים למקצוע, שמנסים ליטול לעצמם לקוחות שביקשו להיות מיוצגים על ידי משרדו. לגופו של עניין, ציין, אין ניגוד אינטרסים, ומדי יום מתמנים בעלי תפקיד מטעם נושים שונים על-ידי בתי משפט של חדלות פירעון.

"הכול נעשה בתום לב"

באופן תמוה אולי, חלק מהמשקיעים נותנים גם היום אמון בטפירו. "אין לי שום טענות כלפי חיליק", אומר אחד מהסוכנים שעבדו עם טפירו והפסידו סכום כסף משמעותי. "חיליק הוא בחור מקסים". סוכן נוסף סיפר בבית המשפט: "אני עובד בחברה ואני מושקע בה מעל מיליון שקל, ואני יכול רק להעיד בשבועה שחיליק טפירו וכל פקידה וכל מנקה במשרד הם אנשים טהורים וישרים ב-110%".

לאחרונה הגיש טפירו הצעה להסדר נושים, שבו הוא מציע 5 מיליון שקלים בלבד, שיתקבלו באמצעות מכירת זכויותיו בנכסים בחיפה; וכן ומרווחים אישיים, שלטענתו מגיעים לו מניהול שתי חברות שבבעלותו, "טפירו סוכנות לביטוח פנסיוני" ו"סופריור בית השקעות".

דוברו של טפירו אומר כי "טפירו עושה כל מה שהוא יכול כדי לצמצם נזקים, פועל בשקיפות כלפי הלקוחות וכלפי המפרקים, כפי שהם עצמם ציינו. בניגוד לכל הכותרות", מוסיף הדובר, "הכול נעשה ביושר ובתום לב מוחלט".

בנוסף, בתשובה שנתן בבית המשפט לבקשת הפירוק, טוען טפירו כי "לאור מצב הדברים שנוצר, הן בשל הפסקת הגיוס וההשקעה ונוכח עמדת רשות ניירות ערך, והן נוכח הפרסומים בעקבות הבקשה, החברה איננה יכולה להמשיך את פעילותה כסדרה".

ברשות ניירות ערך אומרים בתגובה: "קרן אור גייסה כספים ללא היתר לפרסום תשקיף או רישיון כלשהו מאת רשות ניירות ערך", נמסר בתגובה. "הרשות פנתה לקרן אור בהתראה כי פעילותה מהווה הצעה ומכירה של ניירות ערך לציבור שלא על-פי תשקיף, וכי אם לא תחדל ממנה לאלתר תפנה הרשות לבית המשפט בבקשה להוציא צו מניעה. הובהר לקרן אור כי ההתראה נוגעת לגיוס משקיעים חדשים, ואינה נוגעת להמשך תשלומים למשקיעים קיימים.

"הרשות מבקשת להדגיש פעם נוספת בפני הציבור את חשיבות ההשקעה בגורמים מפוקחים בלבד. ככלל, גורמים הפונים לציבור הרחב בהצעה לבצע השקעה פיננסית אמורים להיות מפוקחים על-ידי מי מהרגולטורים בשוק ההון. השקעה בגורמים שאינם מפוקחים חושפת את המשקיע לסיכונים רבים ומהותיים. ניתן לוודא בקלות, באמצעות בדיקה באתר הרשות, אם גורם מסוים מפוקח על-ידה".