סוכני ביטוח מנעו מלקוחות להחליט איפה ברצונם לחסוך

משרד האוצר: "החוסך רשאי לבחור, בכל עת, כל קופת גמל המיועדת למטרה של קופת הגמל שנקבעה לפי הדין או ההסכם לצורך הפקדת תשלומיו ותשלומי מעבידו"

דורית סלינגר / צילום: לע"מ
דורית סלינגר / צילום: לע"מ

לאחר שורת מקרים בעייתיים במסגרתם גילה אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות דורית סלינגר, כי סוכני ביטוח ו/או מעסיקים מנעו מלקוחות לשנות את אפיק החיסכון שלהם מטעמים הנוגעים רק לאינטרס של סוכן הביטוח, האגף מפרסם היום הבהרה חריגה לפיה "החוסך רשאי לבחור, בכל עת, כל קופת גמל המיועדת למטרה של קופת הגמל שנקבעה לפי הדין או ההסכם לצורך הפקדת תשלומיו ותשלומי מעבידו... ומעבידו של עובד כאמור לא יתנה את תשלום הכספים לקופת הגמל בעד עובדו בכך שיופקדו בקופה מסוימת או בקופה שיבחר העובד מתוך רשימה מסוימת של קופות, והכל אף אם נקבע אחרת בדין או בהסכם".

כלומר, באוצר גילו מספר מקרים בהם נמנעה הזכות לבחור את אפיק החיסכון והיצרן הפנסיוני על-ידי גורמים מתווכים שפעלו לא בהתאם לחוק. באוצר מסבירים כי "מפניות ציבור שהגיעו למשרדנו עולה כי יש מקרים שבהם מעסיק או מנהל ההסדר שפועל בעבורו למתן שירותי סליקת כספים, מונע מעובד להצטרף לקופת גמל מסוימת או לממש תנאי הצטרפות לקופת גמל מסוימת שהוסכמו בין קופת הגמל לבין אותו עובד, הכוללים הטבה בדמי ניהול".

בשל כך, מבהירים במשרד האוצר כי "מניעת אפשרות של עובד לממש הצטרפות לקופת גמל מסוימת, לרבות מניעת הצטרפות בהתאם לתנאים שהוסכמו בין העובד לבין הקופה, אינה עומדת בהוראות סעיף 20 לחוק קופות גמל". נציין כי מדובר באחד מהדגשים הצרכניים המשמעותיים שנכללו ברפורמות שהוביל האוצר בעשור האחרון.

אריה אברמוביץ, נשיא לשכת סוכני הביטוח, ציין בתגובה כי "הלשכה תומכת בעיקרון זכות הבחירה של הלקוח ולא של המעביד. מדובר בזכות בסיסית של החוסך לבחור באיזה סוכן ביטוח ילווה אותו ויעניק לו שירות מקצועי".