מבחן הכוח של איציק בלומנטל

בוועד עובדי נמל אשדוד עדיין מעכלים את השינוי בכללי המשחק

"דברים שקרו בעבר לא יחזרו יותר בנמל אשדוד" - כך הכריז איציק בלומנטל, המנכ"ל בפועל של נמל אשדוד, מול עשרות צלמים ועיתונאים שהגיעו לרציף 21 בנמל אשדוד ביום רביעי שעבר.

לא עבר שבוע, ובלומנטל מנסה להוכיח שהוא מתכוון לדבריו: ביטול מכרז הסוורים הגדול בעילה של נפוטיזם הוא הדרך שבה בחר להתמודד מול ועד העובדים המושמץ במדינה. בלומנטל הבין שנקרתה לידיו הזדמנות בלתי חוזרת לשנות את כללי המשחק, ובחר לפעול ממש ביום שבו פורסמה תמונתו של אלון חסן המובל בשלשלאות לניידת. גם זירת התקיפה נבחרה בקפידה.

ל-40% מעובדי נמל אשדוד יש קרוב משפחה המועסק בנמל. אפשר להניח שהנתון יהיה עוד גבוה בהרבה כשיבדקו אותו לפי ההגדרה החדשה של "קרוב משפחה" שכוללת גם בני-דודים.

על הלחץ שבו נתון הוועד העידה התגובה המבולבלת, שלא לומר ההיסטרית, שהפיץ לתקשורת, ובה האשים את בלומנטל כי הוא בעצמו קלט לחברה "עשרות עובדים בלתי ראויים ובלתי מוכשרים" בעת ששימש סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה.

מאוחר יותר הפיץ הוועד הודעה מתוקנת שממנה הושמטה פליטת-הפה האומללה - אך הנזק כבר נגרם. אפילו ההסתדרות לא סיפקה לוועד גיבוי, כשהסתפקה בדרישה לבטל לגמרי את תוצאות המכרז.

בסביבתו של בלומנטל המתינו היום (ב') בדריכות לתגובת הוועד ונערכו לתרחיש של השבתת הנמל. בינתיים נדמה שבוועד עדיין מעכלים את השינוי בכללי המשחק.

שוקי סגיס, המנכ"ל שניהל את נמל אשדוד מאז הקמת החברה, דגל בשיתוף-פעולה עם העובדים ומעולם לא יצא בהתקפה אישית מושחזת נגד ראשי הוועד.

מעמדו של בלומנטל נכון להיום איתן. כמנכ"ל בפועל שמעליו דירקטוריון לא מאויש, יש לו יכולת לפעול כמעט ללא הפרעה. כמי שמילא בנמל תפקידים בכירים מסוף שנות ה-90 ועד לפיטוריו ב-2011, בלומנטל מכיר היטב את השטח ואת מי שעומד בפניו. כמי שהוחזר לנמל בכוח פסק דין של בית משפט, הוא אינו חייב לאיש דבר. הקיץ הקרוב בנמל אשדוד הולך להיות חם במיוחד.

איפה היה סיטרמן

מאז החודש שעבר אין לנמל אשדוד יושב ראש דירקטוריון. היו"ר הקודם גדעון סיטרמן התפטר כידוע על רקע מהלך להדחתו שהוביל מנהל רשות החברות אורי יוגב.

בחודש שעבר היה נדמה כי סיטרמן מנסה לחזור לנמל, לבקשתו של שר התחבורה ישראל כץ - אך יוגב מיהר לנעול את הדלת בפניו.

לרשות החברות יש בטן מלאה על היו"ר לשעבר, שמצטייר לאחרונה כלוחם הגדול בשחיתויות בנמל. ברשות זוכרים לסיטרמן היטב את חלקה הראשון של הקדנציה שבה דחה שוב ושוב את בקשותיהם לערוך בדיקה יסודית של החשדות בנושא העסקים הפרטיים של ראשי הוועד.

התפנית הגדולה ביחס של סיטרמן לנורמות הניהול בנמל התחוללה לאחר שפרץ סכסוך אישי בינו לבין סגיס. סיטרמן דרש לפטר את העוזרת האישית של סגיס שהתחתנה עם מנהל עבודה בנמל, אלא שאז התברר כי מאחורי הצעד הזה של סיטרמן, שנתפס כמי שמתעקש לכונן מינהל תקין יותר בנמל, עומדת לכאורה אכזבתו מהגב שהפנו לו חסן וסגיס, שדחו ניסיון שלו למנות פעילת ליכוד לתפקיד שמעולם לא היה קיים בנמל: "מלוות אחמ"ים". סיטרמן, כפי שחשף אז "גלובס", ביקש למנות את הפעילה בשכר של כ-20 אלף שקל בתוספת רכב צמוד, ואף הגיע לשם כך לביתו הפרטי של חסן כדי לשכנע אותו בעניין. רק לאחר פרוץ העימות עם סגיס החל סיטרמן לקדם את הבדיקה במלוא המרץ. הדוח שסיפק משרד רו"ח רוזנבלום הולצמן הניב עד היום שלל נאה של כתבות בעיתונות האלקטרונית והכתובה והעסיק את חוקרי יחידה 433 במשך קרוב לשנה. אך אפילו ברשות החברות יש מי שסבור כי הדוח חריף מדי ועושה עוול לחלק מגיבוריו. גם היום בכלל לא בטוח שהקרנבל התקשורתי שמתנהל בליבוי המשטרה סביב נמל אשדוד יסתיים בכתבי אישום והרשעות.

סגיס, שניהל במשך 7 שנים את נמל אשדוד, האמין שהצלחתו תימדד לפי הביצועים הכלכליים של הנמל ולא לפי מספר העימותים שלו עם הוועד. בלומנטל נראה כמי שהפיק לקחים מהטעות שעשה סגיס. האג'נדה הניהולית שלו מתרכזת היום בענייני ניהול תקין וטוהר מידות הרבה יותר מאשר בהגדלת הרווחיות של החברה. העובדה שנמל אשדוד, נזכיר, הוא החברה הממשלתית הרווחית ביותר מעוררת עניין ציבורי מועט אם בכלל. נכון, הנמל נהנה ממיקום גיאוגרפי עדיף בהרבה מזה של מתחרהו העיקרי בחיפה אך בכל זאת, אי אפשר לבטל רווחים במאות מיליוני שקלים שהנמל מניב בשנה (ראו גרף), למרות השיבושים ולמרות העסקים הפורחים של דנה, הופס והובלות בן עידן. הרווחיות הזו צפויה להישחק בעתיד אם המדינה לא תשקיע מעל מיליארד שקל בהעמקת הנמל כדי שיוכל להתחרות בנמל הפרטי העתידי.

ההליך שקידמה רשות החברות למכירת חלק ממניות הנמל בבורסה נתקע ב-2011 בהתנגדות הוועד. אין זה סוד שסגיס וחסן ביקשו למכור את השליטה בנמל למשקיע אחד. את השם אברהם נניקשווילי שמעו ברשות החברות לא פעם כולל מפיו של אחד יעקב רז, בעת שהיה יו"ר דירקטוריון הנמל ולפני שעבד לשמש דירקטור בחברת שמן של נניקשווילי ובן זקן. מתישהו, אחרי שישקע האבק סביב פרשות אלון חסן, תצטרך הממשלה להחליט מה ברצונה לעשות עם הנמל הזה, שמטיל ביצי זהב.

נמל
 נמל