נמל אשדוד: נעצר מכרז לגיוס סוורים בגלל קרובי משפחה

שני נציגי הוועד בוועדת המכרזים לא דיווחו על ניגוד עניינים שיש להם, בשל העובדה ששלושה מהמתמודדים הם קרובי משפחתם ■ הוועד בתגובה: "מנכ"ל נמל אשדוד מנסה אף הוא להצטרף 'לרוקדים על הדם' ולנצל אווירה ציבורית טעונה ועוינת כנגד עובדי הנמל"

המנכ"ל בפועל של נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, הורה לעצור הליכי מכרז לקליטת 60 סוורים בנמל לאחר ששני נציגי הוועד בוועדת הקליטה לא דיווחו על ניגוד עניינים שיש להם, בשל העובדה ששלושה מהמתמודדים הם קרובי משפחתם.

במכתב ששיגר ליו"ר ההסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן, תקף בלומנטל בחריפות את חברי הוועד וקבע כי בגלל "התנהלותם הקלוקלת" הוא נאלץ לעצור את ההליך המכרזי ולמנות וועדת קליטה חדשה. הניקוד שהוענק ל-864 מועמדים שרואיינו עד כה על-ידי וועדת הקליטה -יבוטל. בתגובה האשים וועד עובדי הנמל את המנכ"ל כי באחריות לקליטת "עשרות עובדים בלתי ראויים ובלתי מוכשרים" בתקופה שבה שימש סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה וטענו כי הוא מנסה לנצל את ההסתה הציבורית נגד עובדי הנמל על-מנת לפגוע בזכויות העובדים.

מדובר במכרז לאיוש משרות סוורים המתנהל בנמל מאוגוסט 2012. לא פחות מ-2,726 איש ניגשו להתמודד על 60 המשרות שהוצעו במכרז. את שלב הסינון הראשוני עברו 864 מועמדים שזומנו לראיונות בפני וועדת קליטה בהשתתפות שלושה נציגי ההנהלה ושני נציגי העובדים. מחודש פברואר עד היום עברו את הראיונות 492 מועמדים תהליך הראיונות שהחל בפברואר נמצא עדיין רק באמצע הדרך. חברי וועדת הקליטה הצהירו כי לא ידוע להם על ניגוד אינטרסים בינם לבין מי מהמועמדים.

בסוף מארס עדכנה רשות החברות הממשלתיות את התקנות בנושא העסקת קרובי משפחה

והרחיבה את מעגל הקרובים שמועמד לעבודה נדרש להצהיר עליהם במסגרת הליך המיון. בעקבות כך נדרשו המועמדים במכרז לשוב ולחתום על טופסי הצהרה בדבר קרובי משפחה המועסקים בנמל. בעקבות ההחתמה התברר כי שלושה מועמדים הם בני דודים של חברי וועדת הקליטה מטעם העובדים: אחד של יו"ר ועד התפעול אבינועם שושן והשניים הנוספים של גדי אבוטבול, החבר השני בוועדה מטעם העובדים.

"יודגש כי פסו מן העולם הימים בם חלק ניכר מהעובדים החדשים שנקלטו לעבודה בנמלי הים היו קרובי משפחתם של העובדים הוותיקים" כתב בלומנטל ליו"ר ההסתדרות עו"ד אבי ניסנקורן "קבלת עובדים בחברה ממשלתית חייבת להיעשות באופן שוויוני והוגן המאפשר לכל אחד מן הציבור הזדמנות שווה להתקבל לעבודה בהתאם לכישוריו והתאמתו ובהסתמך על שיקולים ענייניים".

מוועד עובדי נמל אשדוד נמסר בתגובה כי "מנכ"ל נמל אשדוד מנסה אף הוא להצטרף 'לרוקדים על הדם' ולנצל אווירה ציבורית טעונה ועוינת כנגד עובדי הנמל, על מנת לבצע מחטף ולפגוע בעבודה המאורגנת. בוועד טענו כי בלומנטל עצמו אחראי לקליטת עובדים בלתי ראויים ומוכשרים בתפקידו הקודם בנמל כסמנכ"ל כוח אדם "יצחק בלומנטל, מרגע כניסתו לתפקיד מנכ"ל זמני של הנמל, מנסה לחבב עצמו על שר התחבורה ועל אמצעי התקשורת, באמצעות פגיעה מתמשכת בעובדי הנמל כי "דמם הרי הותר".

הנהלת נמל אשדוד מסרה בתגובה להודעת הוועד: "מנכ"ל נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, נחוש לפעול על מנת לתקן את מערכת יחסי העבודה בחברה על פי כל כללי המנהל התקין וע״פ החוק, לרבות את כל הקשור בהליכי קליטת עובדים חדשים. בלומנטל לא יירתע מהניסיונות להכפיש את שמו על ידי ראשי ועד העובדים בנמל. כל ניסיון להוציא את דיבתו של בלומנטל רעה ייתקל בתביעה על הוצאת לשון הרע ובהליך משפטי".

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, התייחס היום לראשונה לסוגיה זו: "ככל שהטענות נכונות, דין המכרז להתבטל כליל. במקרה שאכן קיים חשש לניגוד עניינים, הנהלת חברת נמל אשדוד לא יכולה להסתפק בטיפול קוסמטי בלבד. ההנהלה לא יכולה לטעון מצד אחד להפרה של טוהר המידות ולקיום בלתי תקין של הליכי המכרז, אבל מהצד השני לבקש להמשיך בבחינה של חלק מהמועמדים. אם לדעת ההנהלה, קיימת סבירות שלא ניתנה הזדמנות שווה לכל המועמדים שבאו בפני ועדת המכרז, יש לבחון את כל המועמדים מול ועדת קליטה חדשה".