לבני: אוביל חקיקה שתקבע כללים בבחירות לנשיאות המדינה

שרת המשפטים: "אוביל חקיקה שתקבע כללים בבחירות לנשיאות - שקיפות ומימון בחירות; יוקם גוף אליו יוכלו אזרחים להעביר מידע אודות המתמודדים"

ציפי לבני / צילום: בן יוסטר
ציפי לבני / צילום: בן יוסטר

על רקע הפרסה המתרחשת בימים אלה סביב בחירת נשיא המדינה הבא וחקירתו של המועמד בנימין (פואד) בן-אליעזר, התייחסה היום (א') שרת המשפטים ציפי לבני לבעייתיות הקיימת במרוץ לנשיאות.

"מה שקורה במירוץ לנשיאות אינו מוסיף כבוד לכנסת ולמוסד הנשיאות. יש מסקנות שצריך לקבל עכשיו לגבי הליך הבחירה והשקיפות של המועמדים: נשיא מדינת ישראל הוא סמל למדינת ישראל, הן בתוך והמדינה ומחוצה לה, ולכן נדרשת ממנו מידה מוגברת של ניקיון-כפיים. מידה זו צריכה להיות מוגברת אף יותר מאלה הבוחרים בו אם יש אפשרות כזאת, וזאת בהנחה שהגוף הבוחר נשאר בכנסת - ובעניין הזה יש לי גם הרהורים", אמרה שרת המשפטים בכנס המרכז לאתיקה שהתקיים במשכנות שאננים בירושלים.

עוד הוסיפה לבני כי היא מתכוונת לקדם חקיקה לטיפול בנושא. "אני מתכוונת להוביל חקיקה שתקבע כללים ברורים לגבי הנשיאות - לגבי מימון הבחירות, אמצעים, מגבלות למימון, מגבלות לגיוס תרומות - ומעל הכול צריך שקיפות.

"הגוף הבוחר צריך לדעת את כל המידע בבואו לבחור את המועמד הראוי. גם הציבור הכללי צריך לקבל את המידע החיוני על המועמדים למוסד הנשיאות, ממש כפי שאנו בוחרים כל תפקיד ציבורי אחר ונוהגים לבחון את המועמדים על-ידי ועדה שכל ייעודה בחינת התאמתו של המועמד לתפקיד. כך גם צריך להיות במוסד המכובד ביותר במדינה. כמו כן, אזום הקמתו של גוף רלוונטי מיוחד על מנת שהציבור יוכל להעביר אליו מידע שיש ברשותו על מועמדים.

"אני מודה שבמקרה של נשיא המבחן לא יכול להיות הרף הפלילי בלבד, כי יש מידת מוסר שהגוף הבוחר והציבור צריכים לקחת בחשבון. רק כך האחריות תוטל לא רק על המועמדים עצמם אלא גם על אלה שבוחרים אותם. הדברים האלה צריכים להיאמר במיוחד ביום זה, ערב בחירת הנשיא הבא של מדינת ישראל, ולכן פתחתי בנושא זה".