לבני: "הקמת נציבות הביקורת על הפרקליטות לא הייתה פשוטה"

עו"ד ארנה לין: "פרקליטי המדינה לא ישתפו פעולה עם הנציבות, כיוון שלא נועצו בהם טרם הקמתו" ■ לבני: "פרקליטי המדינה לא יכתיבו לנו, כי הם הגוף המבוקר"

ציפי לבני / צילום: בן יוסטר
ציפי לבני / צילום: בן יוסטר

שרת המשפטים, ציפי לבני, והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הציגו היום (ב') בפני יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), את הנציבות החדשה לביקורת על הפרקליטות וגופי התביעה.

לבני הודתה כי "הקמת הנציבות לא הייתה פשוטה, שכן רבים התנגדו לצעד זה. הבהרתי כי הנציבות תטפל גם בתביעה המשטרתית, שהיא עיקר נפח התביעות היום, וכן הגבלנו את פניות הציבור להליכים הנמצאים בעיצומם בבתי המשפט. היחידה כבר החלה לפעול, ובראשה עומדת נציבה עם שיקול-דעת ועם יכולת לנהל ולהקים מערכת יש מאין. יש להמתין ולראות כיצד היחידה תפעול, ולהמתין בינתיים עם חקיקה בעניין".

לבני הבהירה עוד כי "פרקליטי המדינה לא יכתיבו לנו, כי הם הגוף המבוקר".

לעומתה הדגישה עו"ד ארנה לין מארגון פרקליטי המדינה כי פרקליטי המדינה אינם משתפים ולא ישתפו פעולה עם הנציבות, כיוון שלא נועצו בהם טרם הקמתו. לדבריה, לא הובהרו להם הנהלים, החיסיון, היכולת להיות מיוצגים בפני היחידה ונושאים נוספים.

ח"כ כהן אמר בדיון כי "הובטח שכל אזרח יוכל לפנות בתלונה, ואנחנו נעקוב ונוודא שאכן כך יתבצע. אין אדם שאין עליו ביקורת, גם בין אנשי אכיפת החוק. אמון הציבור יתחזק, וגם המערכת תתייעל כתוצאה מהביקורת".

ח"כ כהן דרש לדעת אילו צעדים יינקטו נגד פרקליט שחטא, סרח, התרשל או מעל בתפקידו, והאם תישקל הדחה, נזיפה או הערה בתיקו האישי. הוא הדגיש כי אם חברי הכנסת יתרשמו שהיחידה החדשה לא מתפקדת, הם יקדמו חוק בעניין, למרות העדפתם להידברות, וקרא לארגון פרקליטי המדינה להיות שותף בהקמת הנציבות אך מבלי להכתיב את כללי פעולתו.

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) ציינה כי מסמך העקרונות של הנציבות מאכזב ביותר. לדבריה, "לא לילד הזה התפללנו. משמאל ומימין דרשנו ביקורת על שיקול-הדעת של הפרקליטים ועל היועץ המשפטי לממשלה, בעוד שכעת הוא כלל לא כפוף לנציבת הביקורת, אלא היא כפופה אליו. עלינו חברי הכנסת לחתור שהנציבות תוכל לפקח גם על היועץ".

ח"כ באסל גאטס (בלד) הוסיף כי הוא "מודאג מהכרסום בשלטון החוק. הביקורת על הפרקליטות נועדה לאיים על גופי האכיפה - אך אם כבר עושים ביקורת, היא צריכה להיות מכוח חוק ולפעול בשקיפות. היצור הנוכחי לא ישמש את המטרה שלשמה הוקם".

הנציבה, השופטת (בדימוס) הילה גרסטל, הבטיחה כי שני אגפים יטפלו בפניות הציבור ובביקורת יזומה. לדבריה, כל אדם הרואה את עצמו נפגע מפעילות התביעה המשטרתית והפרקליטות יכול לפנות לנציבות הביקורת, וכן שרת המשפטים או היועץ המשפטי לממשלה.

גרסטל הוסיפה: "מיוזמתנו נטפל בביקורת ובבדיקת פעילות המערכת, וננסה לזהות מראש כשלים עתידיים, אך לא נבדוק שיקול-דעת משפטי, כדי לשמור על עצמאות הפרקליט, וכדי שלא יחשוש לפעול במקצועיות וביושרה. נבדוק את ההתנהלות, את דרכי העבודה, את היעילות ואת האחידות".