ועדת הפנים קוראת לאשר התוכנית לחיבור מאגר "לוויתן" לחוף

ועדת הפנים התכנסה על מנת לדון בתכנית שמקדמת הממשלה לייעד שני אתרים יבשתיים להקמת מתקני טיפול בגז יבשתיים בעמק חפר ובאתר חגית ליד יקנעם ■ דב חנין: "תקלה במתקן טיפול ביבשה תיצור אסון גדול"

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

ועדת הפנים של הכנסת קוראת למועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר לאלתר את התכנית שהגישה נובל אנרג'י לחיבור מאגר הגז "לוויתן" לחוף, ללא הקצאת קרקע להקמת מתקן קבלה יבשתי.

הוועדה התכנסה היום (ב') על מנת לדון בתכנית שמקדמת הממשלה לייעד שני אתרים יבשתיים להקמת מתקני טיפול בגז יבשתיים בעמק חפר ובאתר חגית ליד יקנעם. התכנית צלחה לאחרונה מכשול נוסף לאחר שהחוקר המיוחד שמינתה המועצה המליץ לקבל את לדחות את אלפי ההתנגדויות שהגישו תושבי יישובי עמק חפר וחוף הכרמל

בתוך כך הציגה היום נובל אנרג'י את התכנית שלה לחבר לחוף את מאגר "לווייתן". כפי שנחשף ב"גלובס" התכנית מבוססת על הקמת מתקנים ימיים לטיפול בגז.

ביני זומר, דירקטור לענייני חוץ ושותפויות בנובל אנרג'י אמר כי היא תסתפק בהקצאת שטח יבשתי של 4 דונם בנקודת ההתחברות של הגז למערכת ההולכה הארצית. זומר הבהיר מאוחר יותר, כי התכוון ספציפית לפיתוח "לוויתן ולא למהלך הממשלתי הנכון להגדרת שטח גדול יותר ביבשה, כדי לאפשר תגליות נוספות וגמישות בעתיד".

יהודה סבן, סמנכ"ל רגולציה וכלכלה בדלק קידוחים אמר כי יש חשיבות רבה לאישור מיידי של תכנית המתאר על-מנת שלא יהיו עיכובים בלוחות הזמנים לפיתוח המאגר בהשקעה של חמישה מיליארד דולר. סבן ציין כי עד היום כבר הושקעו מיליארד דולר בהכנות לפיתוח לוויתן.

סגן מנהל רשות הגז הטבעי במשרד התשתיות קונסטנטין בלוז הגן על תכנית המתאר ואמר כי "בתחילת הפרויקט יהיה טיפול מלא בים. מתקן יבשתי צריך לתת גיבוי. יש פה תכנון לטווח ארוך, מה שלא מתכננים עכשיו לא נוכל לתכנן בעתיד".

ח"כ דב חנין הזהיר כי "תקלה במתקן טיפול ביבשה תיצור אסון גדול. כשאמרו לנו שחלופה ימית לא קיימת ולא אמינה, לא זאת בלבד שזה לא נכון אלא שחברת נובל אנרג'י תקים מתקן טיפול ימי צף. למרות שהמתקן הימי הזה משנה לחלוטין את התמונה, ישנה תחושה שהמסלול התכנוני ממשיך כאילו לא קרה שום דבר. אני שואל את עצמי האם זה רק נראה כחלם או שזה באמת חלם? למה צריך לאשר משהו שלא צריך? האם יש מטרות נסתרות?".

ראש מועצת עמק חפר רני אידן אמר כי "מתחילת הדרך אומרים לנו דברים שאינם רלוונטיים, מתכננים תכנונים יבשתיים על סמך תכניות לא רלוונטיות. למרות שהוכח אחרת, הם לא נסוגים מהחלופה הקרקעית ולא ברור למה. לא ברור מה מתכננים בהסתר. אני חושב שבאומץ לב היתה צריכה לבוא קריאה להוציא תכנית מתוקנת. יש מצב חדש וצריך להכיר בו. מציגים למועצה הארצית תמונה לא נכונה עם תכנון שגוי, השקיעו עשרות מיליונים, תכננו תכנית לא טובה ועכשיו קשה להם לומר אופס טעינו".