ניסנקורן וברזילי חתמו על הסכם קיבוצי ראשון בלשכת עוה"ד

ההסכם כולל תוספות שכר, הסדר לאימהות עובדות, הסדרת מנגנון הפיטורים ואירועים לרווחת העובדים ■ יו"ר ההסתדרות: "ההסכם שם את ההון האנושי במרכז" ■ ראש הלשכה: "נוביל מאבקים נוספים לשמירה על זכויות עו"ד שכירים"

דורון ברזילי ואבי ניסנקורן / צילום: שגב יהודה, באדיבות דוברות ההסתדרות
דורון ברזילי ואבי ניסנקורן / צילום: שגב יהודה, באדיבות דוברות ההסתדרות

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, וראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, חתמו היום (ב') על הסכם קיבוצי ראשון לעובדי לשכת עורכי הדין בישראל. ההסכם, שיחול על כ-60 מעובדי הלשכה, הוא בעל חשיבות היסטורית, מאחר שזו הפעם הראשונה שלשכת עורכי הדין נכנסת למערכת יחסי עבודה קיבוציים.

עובדי לשכת עורכי הדין התארגנו בהסתדרות בתחילת שנת 2012, בצל תוכנית התייעלות שהכתיבה המועצה הארצית של הלשכה. נדרש תהליך ארוך ומורכב של הידברות בין הצדדים על מנת להגיע להסכמות ולעגן אותן בהסכם קיבוצי.

המשא-ומתן נוהל על-ידי עו"ד אמיר ירון, סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות; שי בירן, היועץ הכלכלי ליו"ר האגף לאיגוד מקצועי; עו"ד ענת גוטמן-מרום מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי; ועו"ד שמעון לפיד, המשמש כיו"ר ועד עובדי לשכת עורכי הדין. מטעם ההנהלה ליוו את המשא-ומתן מנכ"ל הלשכה, עו"ד גיל סלומון; ועו"ד ערן גולן, יו"ר פורום עבודה בלשכה.

במסגרת ההסכם, בכל אחת מהשנים בין 2014-2016, כל עובדי הלשכה שנמצאים תחת ההסכם יקבלו תוספות שכר בסך 183 שקל ברוטו לחודש ב-2014, 250 שקל לחודש ב-2015 ו-200 שקל לחודש בשנת 2016. מדובר בתוספת ריאלית ממוצעת של 6.7% במהלך 3 שנים.

בנוסף לתוספות השכר השקליות, כל עובדי הלשכה יזכו מעתה להסדר ייחודי של הצמדה שנתית למדד המחירים לצרכן. במילים אחרות: כל תוספות השכר השקליות בהסכם הן תוספות ריאליות. עד למועד חתימת ההסכם, רק שליש מעובדי הלשכה נהנו מהסדר הצמדה.

החל ממועד החתימה על ההסכם, כל עובדי לשכת עורכי הדין יהיו זכאים למכסת ימי הבראה, אשר תכלול בחישוב את הוותק שצברו בכל עבודה קודמת, מכל סוג שהוא, בה הועסקו העובדים בטרם קליטתם בלשכה. היקף ימי ההבראה ותעריף דמי ההבראה יושוו לעובדי מדינה.

בהיבט הארגוני, ההסכם הקיבוצי מסדיר גם את אפיקי הקידום וההתפתחות האישית של עובדי הלשכה. כך למשל, תינתן עדיפות לעובדים בפתיחת הליכי המיון לתפקידים מרכזיים בארגון. טבלאות השכר ומתחי הדרגות יעודכנו ותוסף דרגה חדשה.

מנגנון הפיטורים יוסדר, ויונהג נוהל שקוף המסדיר את אופן ההערכה והקידום בלשכה, לרבות זכות ערעור לוועדת ערר עם נציג מטעם העובדים. כמו כן, אחת לשנה הלשכה תשלם מענק הצטיינות ל-3 עובדים לפחות.

ההסכם הקיבוצי מרחיב גם את ההסדר המיוחד של לשכת עורכי הדין לאימהות עובדות. מעתה, כל אם עובדת, לרבות עובדות חדשות בלשכה, תהיה זכאית להפחתת שעה אחת מיום עבודתה, ללא שינוי בתנאי שכרה, עד הגיעו של הילד לגיל שנה. מעל גיל שנה ועד גיל 6, שיעור ההפחתה ליום עבודה יהיה חצי שעה ליום. עובדת שיש לה שני ילדים ומעלה, תהיה זכאית להפחתת חצי שעה מיום עבודתה, ללא שהדבר יפגע בתנאי שכרה, עד הגיעו של הילד הצעיר ביותר לגיל 9.

עוד נושא אליו מתייחס ההסכם הינו סבסוד ההשתתפות בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין עבור כלל עובדי הלשכה. ימי הכנס ייחשבו לימי עבודה, והעובדים יהיו זכאים להשתתפות בסך של 1,000 שקל בעלות הכנס וכן לפטור מלא מדמי הרישום. סבסוד לכנס השנתי היה שמור עד כה רק לעורכי הדין בלשכה, המהווים כשליש מהעובדים.

עוד על-פי ההסכם החדש, לשכת עורכי הדין מחויבת לערוך אחת לשנה אירוע לרווחת העובדים, שיכלול תכנים מקצועיים ופעילויות להנאת העובדים.

אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, מסר כי "ההסכם הקיבוצי בלשכת עורכי הדין חותם היום את התהליך החשוב שעברה הלשכה בשנתיים האחרונות בתחום יחסי העבודה. מדובר בהישג חשוב ששם את ההון האנושי במרכז ומניח תשתית משמעותית לשמירת היציבות וההתפתחות של הארגון בשנים לבוא".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר כי "לראשונה מאז הקמת לשכת עורכי הדין, נחתם הסכם עבודה לעובדי הלשכה. נושא הסדרת זכויות עובדים הוא נושא שמאוד קרוב לליבי. אני שמח על שיתוף-הפעולה עם יו"ר ההסתדרות החדש, אבי ניסנקורן, אשר יחד איתו אנו מובילים מאבקים נוספים במטרה לשמור על זכויות עורכי דין שכירים. אני מבקש להודות למנכ"ל הלשכה, עו"ד גיל סלומון ועו"ד ערן גולן, יו"ר פורום עבודה בלשכה, על מעורבותם להסדרת יחסי העבודה, וכמובן לוועד העובדים שהשכיל לנהל משא-ומתן באופן אחראי ולסיים סכסוך אחרי שנים רבות בהן הלשכה והעובדים לא הצליחו להסדיר זאת".

מנכ"ל לשכת עורכי הדין, עו"ד גיל סלומון, מסר: "היום אנחנו מסיימים סכסוך עבודה מתמשך שארך למעלה משנתיים. ההסכם פותח תקופה חדשה בלשכה, והוא לטובת כל הצדדים. אני רוצה להודות לנציגי ההסתדרות ולעומד בראשה, מר אבי ניסנקורן, על המאמצים הרבים ותרומתם להצלחת התהליך. כמו כן, תודה לוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין ולראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי, על הרוח הגבית והעזרה שניתנה לאורך הדרך. בנוסף, ברצוני להביע את הערכתי לנציגי ועד העובדים, שידעו גם לראות את לשכת עורכי הדין מול עיניהם".

עו"ד שמעון לפיד, יו"ר ועד העובדים בלשכת עורכי הדין, מסר כי "אנו מברכים על ההסכם ומקווים כי זה יפתח תקופה חדשה בלשכה, בה העובדים יהיו גורם מרכזי ומוערך, ולא החוליה החלשה במערך יחסי הכוחות. העובדים הם ההון האנושי המפעיל את הלשכה, על מנת שזו תבצע את התפקידים שייעד לה החוק. כולנו תקווה ואמונה כי הכניסה למערכת של יחסים קיבוציים, כמו גם תנאי ההסכם והביטחון התעסוקתי, יחזקו את מעמד העובדים ויאפשרו לנו לסייע בקידומה של הלשכה ובהעלאתה על דרך המלך".