קלינטון: "כשעזבנו את הבית הלבן, היינו מרוששים לגמרי"

מזכירת המדינה האמריקאית לשעבר: "היינו גם בחובות" ■ מאז השתפר מצבם של בני הזוג קלינטון: ביל הרוויח 106 מיליון דולר מנאומים בתשלום מאז פרישתו מהנשיאות, הילארי הרוויחה כ-5 מיליון דולר מהופעות פומביות מאז פרישתה מהממשל

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

בני הזוג קלינטון עזבו את הבית הלבן לפני יותר מ-12 שנים כשהם "מרוששים לגמרי" ושקועים בחובות. כך לדברי הילארי קלינטון, שהגנה על שכר ההרצאות הגבוה שבעלה והיא מקבלים מאז פרישתו מהבית הלבן ופרישתה מכהונת מזכירת המדינה האמריקאית בשנה שעברה.

בריאיון מקיף עם דיאן סוייר מרשת ABC ששודר אמש, מזכירת המדינה לשעבר אמרה גם שהתקפת הדמים על מתחם הקונסוליה האמריקאית בבנגאזי שבלוב ב-2012 נותנת לה "יותר סיבה לרוץ" לכהונת נשיאת ארה"ב מאשר פחות סיבה.

הריאיון נערך כאשר ספרה החדש של קלינטון, "החלטות קשות", על שנותיה כמזכירת מדינה בממשל אובמה, מגיע היום (ג') לחנויות בארה"ב. זהו הספר האחרון על הקריירה שלה באור הזקורים העולמי כגברת הראשונה של ארה"ב, סנאטורית אמריקאית, מועמדת לנשיאות ושרת חוץ.

בתקציר הראיון ששודר בתוכנית "בוקר טוב אמריקה", הגנה קלינטון על שכר הטרחה הגבוה שהיא מקבלת על נאומיה והופעותיה, בציינה שהיא עברה נסיבות כספיות קשות בחורף של שנת 2001. לדבריה, משפחתה עזבה את הבית הלבן "לא רק מרוששת עד העצם אלא גם בחובות". למשפחת קלינטון "לא היה כסף והיא התקשתה לאסוף מקורות" למימון המשכנתאות שלה והלימודים של הבת צ'לסי במכללה.

"את יודעת, זה לא היה קל", אמרה קלינטון למראיינת סוייר.

בני הזוג קלינטון נפרדו מן הבית הלבן כשהם בחובות שנבעו מההוצאות המשפטיות הגבוהות שלהם. בסוף שנת 2000, החוב שלהם היה אי שם בין 2.28 מיליון ל-10.6 מיליון דולר, לפי מקורות שונים. אבל הונם של הקלינטונים גדל במהירות לאחר מכן. ביל קלינטון הרוויח מעל 9.2 מיליון דולר מהופעות ונאומים ב-2001, ויותר מ-9.5 מיליון דולר ב-2002. הם פרעו את כל הוצאותיהם המשפטיות בשנת 2004.

17 מ' ד' ב-2012

ניתוח של הצהרות ההון של המשפחה בשנה שעברה מראה שביל קלינטון הרוויח 106 מיליון דולר מנאומים בתשלום מאז פרישתו מהנשיאות. ב-2012 לבדה הוא הרוויח מנאומים 17 מיליון דולר. הילארי קלינטון, שנואמת בחינם באירועים רבים, הרוויחה כ-5 מיליון דולר מהופעות פומביות מאז פרישתה מהממשל. היא לא ערערה על הסכום הזה כאשר סוייר הזכירה אותו בראיון.

ההערכה היא שביל קלינטון יכול להשיג 750,000 דולר עבור נאום יחיד, ואילו הילארי מסתפקת ב-200,000 דולר לנאום. שניהם גם קיבלו מקדמות דשנות מהוצאות ספרים על ספריהם. קלינטון ציינה שבני הזוג "חוללו מפנה לטובה בכספיהם" והיללה את בעלה על "עבודה קשה באמת שבעיניי היא מדהימה". היא הזכירה שהם פרעו חובות, שיפצו את בתיהם ו"טיפלו בבני משפחה".

בתשובה לשאלה אם היא חושבת שהאמריקאים יכולים להבין "תשלום של פי חמישה מההכנסה השנתית הממוצעת שלהם עבור נאום יחיד", קלינטון אמרה שהיא "חושבת שנאומים בתשלום הם דבר עדיף בהרבה על התחברות לקבוצה או חברה, כפי שכה הרבה אנשים שעוזבים את השירות הציבורי עושים".

קולות הביקורת

אמריקן רייזינג, שדולת מחקר פרו-רפובליקנית שנוטלת את הבכורה בדברי ביקורת על הילארי קלינטון, מיהרה להגיב על דבריה בראיון לרשת ABC. השדולה הזו טענה ש"הדברים חושפים מישהי שמנותקת בצורה קיצונית מן המציאות הפיננסית של האמריקאים".

באתר האינטרנט שלה טענה אמריקן רייזינג ששני הבתים שבני הזוג קלינטון רכשו אחרי עזיבת הבית הלבן, בצ'פקואה בניו יורק ובוושינגטון, עלו ביחד 4.5 מיליון דולר בערך.