אל"ה: כפר שמריהו היא שיאנית המיחזור בישראל

לרגל הענקת "אות המחזורית המצטיינת ל-2013", מפרסם תאגיד המיחזור נתונים לפיהם ממוצע המיחזור לנפש בישראל נכון לסוף 2013 עומד על 1.26 ק"ג

מיחזורית / צילום: תמר מצפי
מיחזורית / צילום: תמר מצפי

כפר שמריהו היא שיאנית המיחזור בממוצע לאדם מקרב היישובים בישראל, כך עולה מנתונים שמפרסם תאגיד המיחזור אל"ה, לרגל הענקת "אות המחזורית המצטיינת לשנת 2013".

האות יוענק למועצות אזוריות ומקומיות שתושביהן מחזרו בקבוקי שתייה בהיקפים משמעותיים, כחלק מהכנס הבינלאומי "טיפול בפסולת אורגנית במרחב החקלאי-תיירותי", המשותף למכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל, המועצה האזורית גליל-עליון ועמותת "אדם, טבע ודין" שיתקיים בגליל העליון, ביום חמישי הקרוב 12.6, בהשתתפות משלחות משבע ארצות.

על פי הנתונים שמפרסם תאגיד המיחזור אל"ה, ממוצע המיחזור לנפש בישראל נכון לסוף 2013 עומד על 1.26 ק"ג, כמות השווה ל-29 בקבוקי משקה משפחתיים שהאזרח הישראלי משליך למיחזורית בשנה.

מנתוני האיסוף למיחזור לשנת 2013 עולה כי המועצה האזורית כפר שמריהו היא השיאנית בתחום מיחזור בקבוקי ליטר וחצי לנפש לרשויות. בשנת 2013 מוחזרו במועצה האזורית 132 בקבוקי משקה משפחתיים לנפש במשקל 5.53 ק"ג.

בקטגורית המועצות הערביות עם הגידול הגבוה ביותר מובילה יפיע שרושמת גידול של 205% ב-2013 ביחס לשנת 2012.

המועצה היהודית בה נרשם הגידול הגבוה ביותר בשיעורי המחזור היא תל מונד עם גידול של 82.66% ביחס לשנת 2012.

נחמה רונן יו"ר תאגיד המיחזור ציינה כי "לפני כעשר שנים הצבנו לעצמנו משימה - להביא את ישראל למעמד של מובילה עולמית בתחום מיחזור הבקבוקים ולהגיע למצב בו כל בית בישראל הוא בית ממחזר. בזכות התשתיות שהנחנו ברשויות, בגני הילדים ובבתי הספר הצלחנו להביא ללא פחות ממהפכה - ישראל מובילה כיום בעולם במיחזור מיכלי פלסטיק ולאחרונה התבשרנו שעקפנו גם את ארה"ב ואירופה בהישגי המיחזור. כיום, כל ילד בן 3 יודע מה זה מחזורית, מבין את החשיבות האדירה של הנושא והופך אותו גם לסדר יום של כלל בני הבית. ולראייה, לא מדובר רק על תושבי הערים הגדולות, אלא על מאות ישובים בכל רחבי הארץ אשר לוקחים חלק פעיל במהפכת המיחזור יום-יום, חודש אחר חודש".

חיים זרביב, מנכ"ל תאגיד המיחזור אל"ה, התייחס לגידול במיחזור הבקבוקים בפריפריה ואמר כי הוא "מאמין שזו תוצאה של שיתוף פעולה מוצלח עם רשויות הערים והמועצות האזוריות בשילוב חינוך והסברה באמצעות מוסדות החינוך, העיירות ופעילויות שוטפות של תאגיד המיחזור שנעשות בנושא במהלך השנה".

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין: "לצד הברכות שמגיעות לתושבים ולראשי המועצות המקומיות בשל ההשתתפות במאמצי המחזור, חשוב לזכור כי צמצמום כמויות הפסולת הוא האתגר המרכזי הניצב בפני הציבור בישראל. דפוס הצריכה של בקבוקים חד פעמיים, גם כאשר הם ממוחזרים, אינו פתרון סביבתי בר קיימא ויש לשאוף להפחית את כמויות הפסולת הנוצרת ולהעדיף צריכת מוצרים רב פעמיים".

פרופ' אורי מר חיים ממכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל: "תגמול וציון הרשויות המצטיינות במיחזור בוודאי יביא ליתר הכרה בפעילות חשובה זו למען איכות הסביבה בה אנו חיים".