מספר הדירות בפינוי-בינוי בבת-ים צומצם - והיזם נטש

היזם, חברת י. זילברמינץ ובנו: "הבקשה המקורית שלנו הייתה על-פי חישוב שעשינו לכלכליות הפרויקט, והשינויים של הוועדה המחוזית הביאו אותנו מתחת למינימום שקבענו לעצמנו לביצוע הפרויקט"

עוד דוגמה לשבריריות הסכמי פינוי-בינוי שנחתמים בין יזם לבעלי הדירות ולעובדה שריבוי הוועדות בתחום זה ומשך הזמן הממושך לקבלת החלטות מוביל לעיתים לעיכובים ואף לביטולים.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל-אביב דנה בתוכנית בי/517 לפני מספר חודשים והחליטה להפקידה בתנאים. אחד התנאים היה קיצוץ במספר יחידות הדיור שביקש היזם בתוכנית מ-600 ל-470, תנאי נוסף קבע כי שטח הדירות הממוצע בפרויקט יעמוד על 90 מ"ר.

שינויים אלה בתוכנית המקורית הובילו את היזם, חברת י. זילברמינץ ובנו, לוותר על הפרויקט, וזאת בשל אי-היתכנות כלכלית, כפי שמסביר מנכ"ל החברה זאב מילנר: "המחוזית החליטה להפקיד התוכנית עם ההגבלות הנוגעות למספר יחידות הדיור והשטח ממוצע החדש לדירות. הבקשה המקורית שלנו הייתה על-פי חישוב שעשינו לכלכליות הפרויקט, והשינויים של הוועדה המחוזית הביאו אותנו מתחת למינימום שקבענו לעצמנו לביצוע הפרויקט. לכן הודענו לדיירים ולעירייה שאנחנו נסוגים מהפרויקט".

לאחר ביטול הפרויקט על-ידי חברת י. זילברמינץ ובנו הועבר כל החומר התכנוני לידי בעלי הדירות שהחלו לחפש חברה אחרת שתיכנס בנעליה. נכון להיום התקשרו בעלי הדירות על חברת מעוז דניאל שעד כה גייסה כ-80% מחתימות מבעלי הדירות במתחם הכולל 104 דירות ישנות בסך-הכול ב-6 בניינים ברחוב כצנלסון בעיר בת-ים. בחברה העריכו היום כי התוכנית החדשה למתחם תוגש לוועדה המחוזית עד ספטמבר הקרוב, מה שמהווה עיכוב ליישום הפרויקט לעומת המצב הקודם בו היזם המקורי היה ממשיך עם התוכנית.

מעוז דניאל, חברה בשליטת רחל ופיני מלכה, קיימה בשבועות האחרונים מגעים עם נציגות הדיירים והציעה כי תיקח על עצמה את המשך קיום התוכנית, כולל תכנון מחדש של הפרויקט על-פי תנאים שקבעה הוועדה. מהחברה נמסר היום כי היא מתחייבת לבעלי הדירות כי יקבלו את אותם תנאים בדירות התמורה כפי שסוכמו עם היזם הפורש. מדובר הדירות חדשות בשטח של 115 מ"ר בממוצע בתוספת מרפסת וחניה תת קרקעית. החברה ערכה שני כנסים באודיטוריום שבבת-ים, הסמוך למתחם, והחתימה את הדיירים על הסכמים חדשים וכעת נערכים בחברה לתכנון מחדש של המתחם.

נשאלת השאלה כיצד לאחר שחברה אחת קבעה כי נתוני התוכנית לאחר קביעת המחוזית אינם כלכליים לביצוע הפרויקט חברה אחרת מציעה את אותן התוספות לבעלי הדירות ומבטיחה לקדם הפרויקט. על כך אומרת רחל מלכה, מנכ"ל ובעלים משותפים בחברת מעוז דניאל: "בשל הניסיון הרב של החברה, לצד העובדה שמדובר בחברה שהיא גם יזמית וגם קבלנית, אנו מסוגלים לצמצם את עלויות הבנייה ולגרום לפרויקט להיות כדאי כלכלית".