האם העליון יאפשר הצגת ראיות חדשות נגד אולמרט בתיק טלנסקי?

ביהמ"ש העליון ידון היום בבקשת הפרקליטות להחזיר את תיק טלנסקי, בו זוכה אולמרט, לסיבוב נוסף במחוזי - לצורך הצגת ראיות חדשות שהתקבלו משולה זקן

אהוד אולמרט / צילום: יותם רונן
אהוד אולמרט / צילום: יותם רונן

בית המשפט העליון ידון היום (ב') בשעות אחר-הצהריים בבקשת פרקליטות המדינה להורות לשופטי בית המשפט מחוזי בירושלים לגבות ראיות חדשות נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ביחס לפרשת מוריס טלנסקי ("מעטפות הכסף") שמהאישומים שעסקו בה הוא זוכה.

המדובר בקלטות ובשאר הראיות שסיפקה שולה זקן נגד אולמרט, שלדברי הפרקליטות יש בהן כדי להשליך על ערעור המדינה נגד הכרעת הדין המזכה, שנידון בעליון. הדיון יתקיים בפני נשיא העליון אשר גרוניס והשופטים סלים ג'ובראן, יורם דנציגר, ניל הנדל ועוזי פוגלמן.

הראיות החדשות הגיעו מידי זקן במסגרת המגעים עימה במשפט הולילנד, שבו הורשע אולמרט בשוחד ונדון ל-6 שנות מאסר. לאחר שזקן שבה והציגה ראיות חיצוניות, חפציות, ובעיקר קלטות, שלא היו בידי המדינה ושלא יכלו להיות בידה קודם לכן - הגיעו הצדדים להסדר טיעון, במסגרתו נדונה זקן רק ל-11 חודשי מאסר בתיק הולילנד.

בין יתר הראיות המדוברות שנמסרו למדינה יש שתי קלטות, שבהן נשמעים אולמרט וזקן משוחחים ביניהם בהקשר הרלוונטי לתיק טלנסקי. לטענת הפרקליטות, השיח הזה - יחד עם הרישומים ביומניה של זקן - מתירים באופן ברור את הספק שהטריד את בית המשפט המחוזי ושעמד בשורש זיכויו של אולמרט בפרשת טלנסקי.

"בקשה זו נסבה בעיקרה על שתי קלטות אלה. בית המשפט הנכבד מתבקש להורות לבית המשפט המחוזי לקבל את הקלטות ואת הרישומים ביומן של זקן באמצעות זקן כעדה, ולשוב ולשקול את הכרעתו בהתאם", ביקשה המדינה.

המדינה מדגישה כי היא סבורה כי ערעורה על זיכוי אולמרט בתיק טלנסקי עומד היטב גם ללא גביית הראיות החדשות. ואולם, כיוון ששתי הקלטות המדוברות בשילוב עם רישומי היומן נוגעים באופן ישיר בספק שבגינו זוכה אולמרט בפרשת טלנסקי - הרי שבכוחן לחזק את ההצדקה להרשעתו.

המדינה מציינת עוד בבקשתה כי במסגרת החקירה החדשה שנפתחה, מסרה זקן הודעות מפורטות למדי ביחס לפרשות ראשונטורס וטלנסקי. זאת, לאחר שבזמנו בחרה לשתוק לגביהן, הן במשטרה והן בבית המשפט.

"בהודעות אלה מפלילה זקן את אולמרט בשתי הפרשות, ואפשר ששמיעת עדותה בפרשות אלה הייתה מביאה - כשלעצמה - לשינוי הכרעת הדין בשתי הפרשות", נטען.

‏למרות זאת, המדינה אינה מבקשת משופטי העליון להחזיר את התיק למחוזי לצורך שמיעת עדותה המלאה של זקן בשתי הפרשות. "אשר לפרשת ראשונטורס - בהיעדר ראייה תומכת נוספת חדשה לדבריה - מעבר לראיות ולמסמכים הרבים שכבר הוצגו בבית המשפט - המדינה אינה מבקשת להעיד את זקן כלל בהקשר זה, וזאת בשל עמידה דווקנית של המבקשת בתנאים שהציבה לעצמה", כתבה הפרקליטות.

"אשר לפרשת טלנסקי - תבקש המדינה להעיד את זקן רק לצורך הגשת הראיות החפציות ולצורך התייחסותה לתוכנן ולנסיבותיהן; והכול בכפוף לרצונו של בית המשפט המחוזי לשמוע אותה מעבר לכך".

לעמדת המדינה, אחת העילות התומכות הקבלת בקשתה נוגעת למאמצי אולמרט לכך שזקן לא תעיד במשפט שהתנהל במחוזי בירושלים. "כעולה משתי הקלטות שהוזכרו לעיל, וממספר קלטות נוספות שהגיעו לידי המדינה מידיה של זקן בחודשים האחרונים, הפעיל אולמרט אמצעים פסולים, כדי לשכנע את זקן שלא תעלה לדוכן העדים בשתי הפרשיות שלפנינו", טוענת המדינה.

לדבריה, "מהקלטות עולה כי אולמרט נקט בשני אמצעים בהקשר זה: הוא דאג לשלם לזקן סכומי כסף נכבדים ביותר, בין השאר, ובעיקר, כדי לכסות את הוצאות משפטה; ובה-בעת הוא דיבר על ליבה שלא תעלה לדוכן העדים, תוך שהסביר לה כי אם תעשה כן - תשמש עדותה גם לחובתו".

אולמרט, מנגד, מבקש כי הבקשה לגביית ראיות חדשות נגדו תידחה, וכי התיק לא יוחזר לסבב נוסף במחוזי. ‏בתגובה שהגיש בסוף השבוע לבית המשפט העליון, מבקש אולמרט לדחות את בקשת המדינה.

בתגובתו לבקשת המדינה טוען אולמרט, בין היתר, כי מרבית הראיות המבוקשות כלל אינן עונות להגדרה של "ראיות חדשות", שדבר קיומן לא היה ידוע לפרקליטות עד עתה. "היומנים עמדו לרשות הפרקליטות למן פתיחת ההליך, והיא קיבלה בזמן אמת החלטה שלא לנקוט הליכים שיובילו להעדתה של זקן, והעדיפה לבקש מבית המשפט המחוזי בירושלים לקבל את היומנים כחריג לעדות מפי השמועה. משנדחתה בקשתה, מנסה הפרקליטות להכשיר את היומנים כ'ראיות חדשות', ובכך לבצע 'מקצה שיפורים', תוך שהיא נתלית לשם כך בקלטות, שדבר קיומן הובא לידיעתה רק לאחרונה".

אולמרט מלין על כך שהשיקול המרכזי שמציגה המדינה לגביית הראיות החדשות הוא "עוצמת האינטרס הציבורי". לדבריו, שיקול זה מפלה אותו לרעה ביחס לאזרחים רגילים, הואיל והוא אינו ממין העניין, והוא המצאה חדשה של המדינה. "המדינה טוענת כי העובדה שהמשיב בהליך הוא אהוד אולמרט היא שמצדיקה הגשת ראיות חדשות בשלב זה. ממש כך", נטען בתגובה.