בנקים מרכזיים משקיעים במניות - בשל ריבית נמוכה שהם יזמו

מחקר: "המגמה הזו עלולה לתרום להתחממות יתר של מחירי נכסים"

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בנקים מרכזיים ברחבי העולם, ביניהם זה של סין, עברו בצורה ברורה להשקעות במניות, כאשר שיעורי הריבית הנמוכים פוגעים בהכנסותיהם, לפי מחקר עולמי שהקיף 400 מוסדות מהמגזר הציבורי.

"קבוצה של בנקים מרכזיים הפכו לשחקנים חשובים בשוקי המניות העולמיים", נאמר בדוח שיפורסם השבוע על ידי "פורום המוסדות הפיננסיים והמוניטריים הרשמי" (Omfif), חברת מחקר וייעוץ לבנקים מרכזיים. הדו"ח מזהיר שהמגמה הזו "עלולה לתרום להתחממות יתר של מחירי נכסים".

בנקים מרכזיים הם מסורתית משקיעים שמרניים וחשאיים מאוד של יתרות כספים רשמיות. למרות הפרטים המעטים הידועים על אחזקותיהם, סקר "המשקיע הציבורי העולמי" הראשון של Omfif מציין שהם הפסידו בשנים האחרונות הכנסות כתוצאה מהריביות הנמוכות - שהם עצמם הפחיתו בתגובה למשבר הפיננסי העולמי.

הסקר, שהגיע לידי "פייננשל טיימס", מזהה 29.1 טריליון דולר בהשקעות שוק שונות, כולל זהב, שמוחזקים על ידי 400 מוסדות ציבוריים ב-162 מדינות.

פעולות הבנקים המרכזיים שנועדו להמריץ את הכלכלות, כולל ההקלה הכמותית, נועדו במתכוון לעודד משקיעים לעבור לנכסים מסוכנים יותר, ולכן מחירי המניות עלו בתלילות מאז 2009 - מה שהוביל לחששות מפני תיקונים כלפי מטה בשווקים אם הצמיחה הכלכלית תהיה מאכזבת.

מינהל המדינה הסיני למטבע זר הפך ל"משקיע הגדול ביותר בעולם במגזר הציבורי במניות", לפי דוברים רשמיים שצוטטו בסקר של Omfif. המינהל הזה, SAFE, שמנהל 3.9 טריליון דולר, הוא חלק מהבנק המרכזי הסיני.

"בהתפתחות חדשה, נראה שהבנק המרכזי הסיני עצמו קונה ישירות אחזקות מיעוט במניות של חברות אירופיות חשובות", נאמר בסקר. באירופה, הבנקים המרכזיים בשווייץ ובדנמרק הם בין אלו שמשקיעים במניות.

סקר Omfif אומר ש"משקיעים ציבוריים בעולם" הגדילו את ההשקעות שלהם במניות סחירות בטריליון דולר לפחות בשנים האחרונות" - מבלי לומר מאיזו רמה הייתה ההגדלה או איך הנתון מחולק בין הבנקים המרכזיים ומוסדות ציבוריים אחרים.

הגידול ביתרות המט"ח הרשמיות של המדינות מגדיל את החששות מפני סיכונים פוטנציאליים ליציבות הפיננסית העולמית. טד טרומן, עמית מחקר בכיר במכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית, כותב במאמר תרומה לסקר של Omfif: "נחוצות בדחיפות רפורמות כדי להגביר את השקיפות המקומית והבינלאומית ואת הפיקוח על הפעילות הזו - לטובת כלכלה עולמית שתתפקד טוב יותר". טרומן מוסיף ש"לשינויים, אמיתיים או מפי השמועה, בהרכב הנכסים או המטבעות של יתרות מט"ח, יש הפוטנציאל של ערעור שוקי חליפין ושוקי הון בכלל".