יש דרך אחרת

הדרך הבטוחה לשחרור אסירים היא לדאוג לכך שלא יהיו אסירים

שיחרור אסירים עסקת שליט / צלם: רויטרס
שיחרור אסירים עסקת שליט / צלם: רויטרס

באים הפלסטינים ואומרים שאין להם דרך אחרת, שאם לא יהרגו ויחטפו, שום דבר לא יזוז. יש ישראלים שוחרי טוב שמקבלים טענה זו, לאו דווקא משום שהם מסכימים עם הפלסטינים, אלא בעיקר מכיוון שהם רגילים להתנגד לכל עמדה של ממשלות ישראל, מכורים לסם היהודי המוכר של "אנחנו אשמים". וזה לא שהממשלה שלנו לא עושה טעויות, לעיתים קשות ומוזרות, אבל לא זו הבעיה השורשית.

הצורך בנחטפים

הפלסטינים מסבירים שהם זקוקים לנחטפים כדי לשחרר את אסיריהם, כי אין דרך אחרת לעשות זאת. זו לא עמדה פלסטינית, אלא דרך חיים. גם אנחנו, הישראלים, נכלאנו על-ידי המנדט הבריטי במחנות מעצר, הוצאנו להורג, היינו עסוקים בלחימה על עצמאותנו, אבל לרגע אחד לא ויתרנו על בניית הארץ, על הקמת תשתית למדינה שתקום.

מה עושים הפלסטינים? כשהם אומרים שאין דרך אחרת הם מתכוונים שהדרך היחידה שהם מכירים היא הרג והרס. למה יש כל-כך הרבה אסירים ביטחוניים? כי הם נשלחים על-ידי מנהיגיהם להילחם בנו, היהודים, ואת זה עם עושים על חשבון עשייה חיובית של בנייה, התפתחות, השכלה. במקום ללמד את צעיריהם מקצועות כמו אגרונומיה, בנייה, חקלאות, תעשייה, הם מרביצים בהם שנאה יוקדת לכל מה שהוא יהודי וציוני. במקום להפנות את הכוחות והאנרגיות לפיתוח, הם מעדיפים להגות יומם וליל בזכות השיבה.

למה יש אסירים?

הדרך הבטוחה לשחרור אסירים היא לדאוג לכך שלא יהיו אסירים. כמות האסירים הללו גדולה, לו פעילותם הייתה מופנית לעשייה חיובית, במקום לטרור, הפלסטינים לא היו צריכים להתלונן שאינם מקבלים מספיק סיוע, לא בונים להם בתי ספר, לא סוללים מספיק כבישים וכל השאר.

תעשו אתם את הדברים הללו! אם המטרה של הפלסטינים היא באמת הקמת מדינת פלסטין, אז תקימו! המטרה הזאת תקודם באופן יעיל יותר באמצעות עשייה יצרנית ואקטיבית. אבל הם לא רוצים. יותר קל ופטריוטי לשבת בבתי קפה ולהעלות גרה על מר גורלם, ועל כך שכולם אשמים - האמריקאים, האירופים, אנחנו - רק לא הם. ולמה כל אלה אשמים בעיניהם? כי הם לא עושים עבור הפלסטינים את מה שהם, הפלסטינים, צריכים לעשות.

פלסטינים יקרים, אתם לא באמת רוצים מדינה משלכם. לו הייתם רוצים, הייתם מפשילים שרוולים ולוקחים ליד מעדר ומחרשה. אבל אתם מעדיפים פגזים וטילים, כי המלחמה שלכם מיועדת להרוס את המדינה שלנו. אם אתם רוצים מדינה, תלמדו, תבנו, תיצרו מקומות עבודה, ואז לא יהיו אסירים, ולא יהיה לכם צורך בחטופים.