"לפסול את עיני מהמרוץ לתפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל"

ערן פרלמן, המתמודד גם הוא על תפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל, טוען כי עופר עיני מצוי בניגוד עניינים חריף

עופר עיני / צלם: איל יצהר
עופר עיני / צלם: איל יצהר

יו"ר ההסתדרות לשעבר, עופר עיני, שהינו המועמד המוביל להתמנות ליו"ר ההתאחדות לכדורגל, "מנצל לרעה את מעמדו, קשריו והשפעתו" על מנת להתמנות לתפקיד - כך טוען איש העסקים ערן פרלמן, המועמד מול עיני לתפקיד יו"ר ההתאחדות, שדורש לפסול את מועמדותו של עיני במרוץ.

לתפקיד יו"ר התאחדות לכדורגל הגישו מועמדות 3 מתמודדים: פרלמן, עיני ותמיר גילת. הבחירות אמורות להיערך ב-29 ביולי, ועד אז הוועדה צריכה להחליט האם לאשר את כל שלושת המועמדים או לפסול מישהו מהם.

לפי כל ההערכות, הבחירות היו אמורות להיות פורמליות בלבד - ועיני אמור לזכות בתפקיד בקלות, לאור התמיכה הרחבה לה הוא זוכה מאבי לוזון, יו"ר ההתאחדות היוצא, שפועל מאחורי הקלעים על מנת להעביר את המינוי שלו. ואולם, היום נתקל עיני במכשול לא צפוי בדרך למינוי.

במכתב בן 12 עמודים ששיגר היום (ג') בא-כוחו של פרלמן, עו"ד אילן בומבך, להתאחדות לכדורגל; לשופט בדימוס גבריאל קלינג, המכהן כיו"ר הוועדה לבחינת כשירות מועמדים לכהונת יו"ר הנהלת ההתאחדות; ולחברי הוועדה, השופט אלון רום ורו"ח אמיר חייק - מבקש פרלמן לפסול את מועמדותו של עיני, "מאחר שהוא מצוי בניגוד עניינים ובעל זיקה לקבוצות הליגה המקצועיות".

עיני מסר כי טרם קיבל את המכתב לידיו ולכן סירב למסור תגובה.

עו"ד בומבך מציין בפנייה כי תכלית הבקשה הוא "מניעת שימוש לרעה בהליך, שאמור להיות דמוקרטי, לצורך בחירתו של מי שמבקש לנצל לרעה את מעמדו, קשריו והשפעתו, לתפקיד חשוב ובעל משמעות ציבורית".

לטענתו, אין זו הפעם הראשונה שמבקשים להפריד את הספורט מהפוליטיקה ולעשות שימוש אמיתי ונכון בהליך דמוקרטי של בחירת הגופים המנהלים את הספורט בישראל. "אולם", נכתב, "הפעם מדובר בניגוד עניינים חריף שאין בוטה ממנו".

"זיקה אמיצה ללליגה"

את הטענה ל"ניגוד העניינים הבולט" שבו מצוי עיני, מבסס פרלמן על מספר טיעונים, שהמרכזיים בהם היא העובדה שעיני פנה לקבוצות השונות, בעודו מכהן כיו"ר ההסתדרות, וביקש מהן לחתום על טופס המועמדות; הקשר ההדוק בין עיני כיו"ר ההסתדרות, לבין מרכז הפועל, בו הוא שולט ואותו הוא מתקצב; וכן העובדה שמי שמכהן כיום בתפקיד יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הוא למעשה איש של עיני.

במכתב נטען כי ניגוד העניינים של עיני היה קיים בעת הגשת מועמדותו לתפקיד וממשיך להתקיים גם היום. "לעיני קיימת זיקה ברורה לקבוצות הליגות המקצועיות, וזאת בשל היותו עד לפני מספר ימים יו"ר ההסתדרות הכללית, החולשת על תקציבי קבוצות הכדורגל דרך מרכז הספורט 'הפועל' שמתוקצב, בין היתר, על-ידי ההסתדרות", כותב עו"ד בומבך בבקשת פסילת המועמדות.

לדבריו, מדובר ב"מועמד המצוי בניגוד עניינים בולט, והוא גם בעל זיקה ברורה לקבוצות הכדורגל, ומשום כך אין הדעת סובלת שהוא יוכל להיות מועמד לתפקיד יו"ר ההתאחדות".

כידוע, עיני פרש מתפקידו כיו"ר ההסתדרות ב-1 ליוני. "כלומר", צוין במכתב לפסילת מועמדותו, "במועד הגשת מועמדותו לתפקיד יו"ר ההתאחדות, אותה ניתן היה להגיש עד ליום 29.5.14, שימש עיני בתפקיד שמציב אותו בניגוד עניינים מובהק וכבעל זיקה אמיצה והדוקה לקבוצות הכדורגל שאמורות לבחור בו לתפקיד. די בעובדה זו כדי לפסול את מועמדותו של עיני לתפקיד, שהרי עוד בהיותו יו"ר ההסתדרות החתים קבוצות כדורגל לצורך הגשת מועמדותו לתפקיד".

במכתב נטען כי החתמת קבוצות הכדורגל, שיש לו עליהן השפעה מתוקף תפקידו כיו"ר ההסתדרות, עוד בכהנו בתפקיד יו"ר ההסתדרות, מהווה שימוש לרעה בכוח שצבר ומעמידה אותו בניגוד עניינים, ובמיוחד בהיותו בעל זיקה לקבוצות הכדורגל.

מעבר לכך, מוסיף פרלמן, אף שכיום עיני אינו משמש עוד כיו"ר ההסתדרות, הוא זה שהמליץ על יורשו, אבי ניסנקורן, והוא ממשיך להיות בעל השפעה עצומה על ההסתדרות.

הפרדת הספורט מהפוליטיקה

את הטענות כי מצב של ניגוד עניינים שכזה מהוות עילת פסילת המועמדות מבסס פרלמן, בין היתר, על הנחיית עו"ד אלון בכר, ראש רשות התאגידים ברשם העמותות, בנוגע להליך בחירות באיגודי ספורט בישראל, לפיה יש לנסות לצמצם את ההשפעה שיש לצדדים שלישיים בעלי עניין תוצאות הבחירות. בין היתר צוין בהנחיה כי מומלץ להפריד את הספורט מהפוליטיקה, להנהיג דמוקרטיזציה בכל מערכות הספורט ולמנוע כפל תפקידים וניגודי עניינים.

פרלמן מתייחס גם לסעיף 5 ב' לתקנון היסוד של ההתאחדות לכדורגל, בו צוינו השיקולים שעל הוועדה לבדיקת כשירות המועמדים לתפקיד היו"ר לבחון. בין היתר צוין שם כי על הוועדה לבדוק אם המועמד נמצא בניגוד עניינים ואם בשנתיים האחרונות הייתה לו זיקה לאחת מקבוצות הליגות המקצועניות.

בהמשך פרלמן את הקשר בין עיני לבין הקבוצות ומנמק מדוע במצב שכזה נוצר לעיני יתרון מכריע על פני המועמדים האחרים. פרלמן מציין את הקשר ההדוק בין ההסתדרות לבין מרכז הפועל, תוך שהוא מצטט את הנחיית רשם העמותות, לפיה "לא יתמנה ולא יכהן כחבר הנהלת ההתאחדות מי שמכהן בתפקיד של יו"ר הנהלת מרכז ספורט... למניעת כל חשש לניגוד עניינים".

פרלמן מוסיף ומדגיש כי במקרה של עיני לא מדובר "על חשש לניגוד עניינים, אלא משום שהוא נמצא בפועל בניגוד עניינים".

"עיני בעל השפעה מכרעת על תוצאות הבחירות", מוסיף עו"ד בומבך וכותב כי "אם יו"ר של ועד מנהל בארגון ספורט לא יכול להתמנות לתפקיד יו"ר ההתאחדות, הרי על אחת כמה וכמה שיו"ר ההסתדרות לא יכול לכהן בתפקיד, שכן הוא בעל השפעה מכרעת על מרכז הספורט ועל המינויים של בעלי התפקידים הבכירים שבו".

עוד נטען כי ברור שבמצב זה לא ניתן יהא להביא לשינוי המיוחל במצבו של הכדורגל הישראלי, וכי במצב הקיים קבוצות שירצו לתמוך בפרלמן, יחששו לעשות כן בשל הלחץ והתכתיבים מההסתדרות.

במכתב רומז פרלמן גם להגשת תצהיר כוזב על-ידי עיני בעת הגשת מועמדותו לתפקיד. כל מועמד אמור לצרף לטופס המועמדות תצהיר, שבו הוא מצהיר כי במהלך השנתיים שקדמו להגשת המועמדות הוא לא היה בזיקה לקבוצות, וכי הוא אינו מצוי בניגוד עניינים. "עיני היה מנוע להצהיר את שני הדברים הללו (שכן כיהן כיו"ר ההסתדרות), והגשת התצהיר על-ידו תמוהה ביותר", נכתב בפנייה לפסילתו מהמרוץ.

כעת מונחת הבקשה להכרעת הוועדה בראשות השופט בדימוס קלינג, הבוחנת את המתמודדים. נזכיר כי קלינג הינו מומחה לדיני אתיקה וניגוד עניינים ומחבר ספרים בנושאי אתיקה.