פיצוץ בוועדת הכספים סביב העברת 890 מ' ש' למשרד החינוך

הדרישה הרשמית לרביזיה היא פגיעה בשקיפות ובנוהל התקין, אך מאחוריה מסתתרים לא מעט אינטרסים פוליטיים

ניסן סלומינסקי / צילום: אוריה תדמור
ניסן סלומינסקי / צילום: אוריה תדמור

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), החליט היום (ג') להפסיק את דיוני הוועדה כדי למנוע העברה של כחצי מיליארד שקל למשרד הביטחון. זאת, לאחר שנתגלעו אי-הסכמות בין חברי הוועדה ביחס להצבעה על רביזיה (הצבעה חוזרת) על העברה תקציבית בסך 890 מיליון שקל למשרד החינוך.

נזכיר, כי בשבוע שעבר אישר סלומינסקי את העברת הסכום בדיון שבו הוא נכח לבדו. גם חברים באופוזיציה וגם חברי הקואליציה דרשו הצבעה חוזרת, בעוד שיו"ר הוועדה התנגד.

לצורך פשרה, הסכים סלומינסקי להנפיק הסבר ולפרט את מקורות ההעברה, אך הצעתו לא התקבלה, לרבות על ידי רכזת הקואליציה בוועדת הכספים, ח''כ גילה גמליאל (ליכוד).

הדרישה הרשמית לרביזיה היא פגיעה בשקיפות ובנוהל התקין, אך מאחוריה מסתתרים לא מעט אינטרסים פוליטיים. ראשית כל, חברי "יש עתיד" ו"הבית היהודי" מעוניינים להעביר את הסכום, שכן בתוכו נכללים 110 מיליון שקל להגדלת התמיכה "בישיבות מעודדות גיוס" (ישיבות המשתייכות לציונית הדתית אותה מייצג הבית היהודי); ו-175 מיליון שקל המיועדים להארכת שנת הלימודים לכיתות א' ו-ב' (קיצור החופש הגדול), שאינו כולל את החינוך העצמאי - כלומר, החינוך החרדי - העברה שבה מעוניינת מפלגת יש עתיד.

מנגד, חברי המפלגות החרדיות, ביניהם ח''כ משה גפני (יהדות התורה) וח''כ יצחק כהן (ש''ס) מתנגדים להעברת הסכום, שכן, כאמור, הכספים למימון קיצור החופש הגדול לא יגיעו לחינוך החרדי, אך בעיקר כי ההחלטה כוללת גם קיצוץ של 42 מיליון שקל בתקציב "מעניין החינוך התורני" (ש''ס) וקיצוץ נוסף של כ-50 מיליון שקל לחינוך העצמאי (יהדות התורה).