אלהרר: מקדמים מול גוגל מחיקת שמות חייבים שפרעו את חובם

ח"כ אלהרר התייחסה להצעת החוק בכנס "זכויות חייבים" במרכז האקדמי למשפט ולעסקים בר"ג ■ הכנ"ר דוד האן: "לא צריך לסחוט את החייב עד השקל האחרון"

"לא צריך לסחוט את החייב עד השקל האחרון. לפעמים זה קצת פחות נעים לנושים, אבל לא בטוח שזה שווה את הנזק לחייב" - כך אמר אמש (ג') כונס הנכסים הרשמי, דוד האן, בכנס בנושא "זכויות חייבים" במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת-גן.

האן התייחס לרפורמה בהליכי פשיטת-הרגל ודיבר על הצורך ביצירת אופק ותקווה לחייב: "אנשים צריכים להבין את הרציונל של עולם פשיטת-הרגל. הרעיון הראשוני הוא ליצור מערכת שתוכל לסייע לחייבים לחזור ולסייע לעצמם, תוך שהם מטפלים בחובות הנושים, לפחות חלקית. נקודה שנייה היא יצירת מערכת שתייצר לחייב תקווה. אם אנו רוצים לדאוג לחייב, צריך ליצור לו תקווה בכדי שיהיה לו למה לשאוף ולהתאמץ. אסור לתת לחייב ליפול מלכתחילה לתהומות של ייאוש".

האן המשיך ותקף את הגישה הישנה כשאמר: "זה מאוד פשטני לקצוב תשלומים חודשיים ולחשוב שמיד ייפתרו חובות הנושים, אך בפועל זה לא עוזר להתמודדות. צריך לדאוג שהחייב יוכל להתקיים בכבוד וליצור לו הסכם ראוי. מצד שני, אנחנו לא רוצים שיהיה ניצול לרעה על-ידי חייבים לא ישרים".

גם לגבי המגבלות על החייבים התייחס האן ואמר: "אומרים לחייב, 'אתה לא יכול לפתוח חשבון בנק'. איך בימינו ניתן להתקיים בלי חשבון בנק? וזה עוד לצד העובדה שרוצים לצמצם את השימוש במזומן.

"צריך להסתכל על מכלול העובדות שסובבות את החייב - האם הוא פוטר מעבודתו באמצע החיים ויכול יעדיין למצוא עבודה? מה מצבו המשפחתי? צריך לשכלל מספר גורמים ולהסתכל על החייב בהשקפה רחבה".

לסיום אמר האן כי "לא צריך לסחוט את החייב עד השקל האחרון. לפעמים זה קצת פחות נעים לנושים, אבל לא בטוח שזה שווה את הנזק לחייב. במסגרת הפעילות בכונס הנכסים הרשמי וההתחבטות על האופן הנכון להגדרת תשלומים, מינינו ועדה שתייעץ לנו כיצד לבנות תוכניות פירעון נכונות, על מנת שלא להתעמר בחייבים יתר על המידה ולדעת שאנחנו שולחים אותם אל השיקום בצורה ראויה. אנו מאמינים שבסופו של דבר זה יהיה לטובת הכלל".

חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד) המשיכה את הקו המגונן של הכנ"ר ואמרה: "המצב החדש ייצור תמריץ אצל החייבים, שאם הם ישלמו - לא יציקו להם, ולא יהיו להם הפתעות".

אלהרר אף התייחסה לנושא מרשם החייבים והעובדה שכל אדם שהיה חייב, נותר לו אות קלון בחיפוש בגוגל: "מקודמת בכנסת הצעת חוק בנוגע לגוגל, שבמסגרת החוק האירופי החדש להסרת פרסומים מביכים יוסר שמו של החייב מחיפוש גוגל, מה שיאפשר לו לפתוח דף חלק".