נפגעי איקיוטק ממשיכים לנצח את החברה בבתי המשפט

איקיוטק ערערה למחוזי - ונאלצה לשלם בעצמה ללקוחות שדרשה מהם חוב

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

נפגעי איקיוטק קוצרים הצלחות בבתי המשפט. 3 ציוני דרך סומנו בשבוע האחרון: ביום ראשון אישר בית המשפט המחוזי מה שקבע לפניו בית משפט השלום - לפיו התנהלות איקיוטק בעייתית, ונראה כי היא פועלת בשיטת "מצליח".

בהליך אחר, חשוב לא פחות, אישר רשם ההוצאה לפועל בנצרת כי אין לפתוח פתיחת תיק הוצאה לפועל בתביעה של איקיוטק, וביום שלישי קבע בית המשפט לתביעות קטנות תשלום למי שנדרש לשלם חוב לחברה שלא כדין.

1.איקיוטק מפסידה במחוזי

המקרה הראשון הוא המשכה של תביעה שנדונה לפני כחודש בבית משפט השלום בחדרה, שם נפסק תשלום של אלפי שקלים בעקבות ביטול תביעה נגד צעירה שנטען כי נרשמה לשירותי החברה.

התובעת, באמצעות עו"ד אופיר לב, דרשה פיצוי על תביעת-השווא, החברה טענה כי משכה ממילא את התביעה - ובית המשפט קבע אז כי התנהלותה "תומכת בטענת המערערת כי מדובר במה שקרוי בשפת העם 'שיטת מצליח'".

איקיוטק ערערה, אולם גם בית המחוזי לא התרשם מטיעוניה: שופטת המחוזי בחיפה, שולמית וסרקרוג, חרצה כי "דין הבקשה להידחות וראוי היה שלא תוגש כלל". אין מקום להתערב בהחלטת בית משפט השלום, וראוי כי פסק הדין ישמש פסיקה מנחה את הרשם בבית המשפט, במקרים כגון אלה".

2. נדחתה בקשת איקיוטק לפתוח תיק הוצאה לפועל

במקביל קבע רשם ההוצאה לפועל בנצרת, ראמי נאסר, כי "מזכירות ההוצאה לפועל בנצרת החליטה שלא לאשר פתיחת תיק לביצוע תובענה על סכום קצוב בהוצאה לפועל, בדין יסודה". זאת במקרה בו דחתה ההוצאה לפועל את בקשת איקיוטק לפתיחת תיק נגד נתבע.

הליך כזה, קבע הרשם, "פוגע בזכות הגישה לערכאות של הנתבע על-ידי הגבלת זכותו להתגונן" - ולכן אינו מוצדק.

3. איקיוטק תשלם אלף שקל

בתביעה קטנה נוספת נקבע כי איקיוטק תשלם כסף לאזרח שתבע אותה משום שדרשה ממנו אלפי שקלים, למרות התנתקות משירותיה לפני שנים רבות. "אמרו שיחזרו אליי תוך 14 יום ואני מחכה 6 שנים", אמר, ועל תביעת החוב העיד: "זה מפחיד אותי, אני לא מבין בדברים האלה".

בהסכמת שני הצדדים שקיבלה תוקף של פסק דין, הוחלט כי איקיוטק היא שתשלם 1,000 שקל לאזרח - במקביל, כמובן, למחיקת החוב.

הצעת חוק חדשה

ובינתיים בבית המחוקקים: הצעת חוק חדשה, של ח"כ איתן כבל, בניסיון לתקן את חוק התקשורת בנושא עסקאות לרכישת שירות צד שלישי. ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, החלה אתמול (ג') להכין את ההצעה לקריאה ראשונה במטרה להתמודד עם התופעה של חברות שמציעות שירותי תוכן וגובות תשלום מצרכנים באמצעות חשבון הסלולר.

ח"כ כבל הבהיר כי בכוונתו לבחון החלה רטרואקטיבית של החוק, על מנת להתמודד עם המקרים שעלו בפרשת איקיוטק עצמה.

לפי ההצעה, חברות הסלולר יוכלו לאפשר שירות מספק תוכן אחר (צד שלישי) רק אם המנוי ביקש זאת במפורש - כשהן נדרשות לוודא כי מי שמבקש את השירות הוא אדם בוגר ולוודא זאת באמצעות מספר תעודת זהות או דרכון. חברות הסלולר אף יידרשו לוודא כי מהות השירות, תנאיו ועלותו הובהרו היטב לצרכנים.

אם תוך חודש לא תוגש הצעת חוק ממשלתית לטיפול בנושא, הוועדה תמשיך לקדם את הצעת החוק המדוברת.