מרקסטון העבירה הכסף וביהמ"ש דחה בקשת מחזיקי אג"ח פנומנל

המוסדיים המחזיקים באג"ח ביקשו להשתלט על החזקות החברה בבית ההשקעות פסגות ■ מקורבים למרקסטון: "הם התנהלו בחובבנות"

רון לובש / צלם: יוסי כהן
רון לובש / צלם: יוסי כהן

בעקבות העברת התשלום אתמול למחזיקי אג"ח פנומנל, דחה היום בית המשפט את הבקשה להסדר חוב בחברה, וקבע כי החזקות קרן מרקסטון בבית ההשקעות פסגות (23%) יישארו בידי הקרן.

עם זאת, השופט איתן אורנשטיין קבע כי על מרקסטון להעביר למחזיקי אג"ח פנומנל את המסמכים הרלוונטיים בכל הנוגע להתנהלותה והמקורות הפיננסיים שלה. בנוסף, מכיוון שהחברה לא הצליחה להראות מקור מובטח לכיסוי התשלום הבא באוגוסט, הדיון יתחדש במידת הצורך בתחילת ספטמבר.

הבקשה שנידונה היום בביהמ"ש הוגשה בחודש שעבר ע"י עו"ד גיא גיסין, המייצג את מחזיקי אג"ח פנומנל (לשעבר פריזמה והיום החברה שבאמצעותה מחזיקה מרקסטון במניות פסגות). כזכור, במארס האחרון הפכה פנומנל לחדלת פירעון, לאחר שלא עמדה בתשלום של כ-15 מיליון שקל למחזיקי האג"ח. מדובר באג"ח שהונפקו ב-2007 בהיקף של כ-100 מיליון שקל וללא ביטחונות.

על רקע אי התשלום במועד החליטו מחזיקי האג"ח - שהגדולים בהם הם מנורה מבטחים, הפניקס ואיילון - לנקוט הליכים משפטיים כדי להשתלט על החזקות מרקסטון בפסגות ולקדם את מכירתן. בבקשתם טענו הגופים כי קרן מרקסטון ודויטשה בנק - לו הייתה חייבת מרקסטון עד אתמול כרבע מיליארד שקל - מונעים את קידום העסקה למכירת המניות בפסגות לידי קרן אייפקס, ונמנעים מלהבטיח את זכויות הנושים.

מרקסטון, שנקלעה לחובות כבדים בשל השקעות כושלות, פיזרה אתמול כ-55 מיליון דולר בין נושיה (מחזיקי האג"ח ובנקים), לאחר שקיבלה אינדיקציות כי רוב המשקיעים בקרן נענו לקריאתה לכסף בסכום של 95 מיליון דולר (עיקר המשקיעים שנענו לדרישה הם מוסדיים אמריקאים, בעוד שהמוסדיים הישראליים - 10% מהמשקיעים בקרן - סירבו להזרים את חלקם).

במרקסטון תוקפים

כאמור, בדיון שהתקיים היום בביהמ"ש המחוזי בת"א הוחלט לדחות את בקשת נושי פנומנל, לאור העובדה שמרקסטון הסדירה אתמול את חובה כלפיהם, והעבירה להם תשלום של 11 מיליון שקל אותו עיכבה מאז פברואר האחרון. במהלך הדיון ביקש עו"ד גיסין, שמייצג כאמור את הנושים, לדעת כיצד ניתן להבטיח כי מרקסטון תעמוד בתשלום הבא שלה למחזיקי האג"ח - 11 מיליון שקל אותם היא אמורה להעביר באוגוסט הקרוב.

"מדובר בחברה שצריכה לשלם בטווח של השנתיים הקרובות כ-40 מיליון שקל נוספים. צריכה להיות התחייבות למקור כספי שיכסה את החוב לפנומנל וככל הידוע לנו לחברה אין מקורות לפרוע את התשלום הקרוב, והיא לא מצהירה על מקור הכסף", אמר גיסין בדיון.

בתגובה השיב עו"ד עופר שפירא ממשרד שפיר ושות', המייצג את מרקסטון, כי כמו שהקרן הצליחה בימים אלה לשלם חובות של 55 מיליון דולר, היא תצליח לגייס גם את הסכום הרלוונטי למחזיקי האג"ח בתשלום הבא. "ניהלנו משא ומתן בתום לב והצד השני החליט ביום בהיר אחד להפסיק אותו, לכן מצאנו פתרון אחר כיצד לשלם את הכסף", אמר עו"ד שפירא.

כאמור, השופט אורנשטיין לא השתכנע מכך, וקבע כי הדיון יתחדש בספטמבר אם מרקסטון תעכב גם את התשלום הבא. יחד עם זאת, הוא לא נענה לבקשת מחזיקי האג"ח למנות נציג מטעמם בחברה, וקבע כי "אין כרגע עילה למנות בעל תפקיד" מטעם הנושים.

נזכיר כי החוב לגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח פנומנל, שהונפק ללא ביטחונות, הוא חוב נחות לעומת חוב של כ-400 מיליון שקל לבנקים - שנהנים משעבוד מלא על מניות מרקסטון בפסגות בגין חובות של החברה האם אמפיק (לשעבר בית ההשקעות פריזמה). החובות של אמפיק ופנומנל נוצרו בעקבות השקעת הענק של קרן מרקסטון בבית ההשקעות פריזמה, שקרס בשנת 2009.

בעקבות החלטת בית המשפט ציינו מקורבים למרקסטון כי "המוסדיים מתנהלים באופן חובבני. במקום לקחת את ההסדר שהוצע להם בעבר, שכלל בטוחות ואפסייד, הם בחרו בהליך משפטי שכשל. כעת הם מבקשים את תנאי ההסדר, אך מבחינת מרקסטון הוא אינו רלוונטי עוד".