מכונית עם נהג צמוד

כמו מדע בדיוני, אבל זה יופיע בשנים הקרובות בכל רכב סדרתי

מורה נהיגה לימוד נהיגה / צלם: גלובס טי. וי
מורה נהיגה לימוד נהיגה / צלם: גלובס טי. וי

דמיינו לעצמכם רכב שמגיע מפס הייצור עם נהג-משנה צמוד שיושב לצדכם. לנהג זה יש ראייה חדה יותר משלכם, תגובותיו מהירות ומדויקות יותר ודעתו לעולם אינה מוסחת בגלל שיחות טלפון, תנאי מזג האוויר או צרות הקיום והפרנסה.

כמו מורה טוב לנהיגה, "נהג" זה מסוגל להתריע בפניכם אם אתם מתקרבים מהר מדי לרכב שלפניכם, לסייע לכם בבלימה אם הולך רגל זינק לכביש, לנזוף בכם, לתקן את ההגה אם חציתם בהיסח הדעת קו הפרדה על הכביש, או להנמיך את האורות אם אתם מסנוורים את הנהג שממול.

הוא אפילו מסוגל לקרוא את התמרורים שכבר התרגלתם להתעלם מהם, ולהתריע בפניכם על עבירה פוטנציאלית.ואם אתם ממש עייפים או רוצים לפנות זמן לעצמכם בפקקים אתם יכולים לתת לו את הפיקוד ולראות כיצד הוא בולם ומאיץ שוב כשהתנועה מתפנה. את כל זה הוא יעשה ביום ובלילה ובכל מזג אוויר.

זה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל "נהג" זה יופיע בשנים הקרובות כמעט בכל רכב סדרתי חדש בחסות הטכנולוגיה שפיתחה מובילאיי הישראלית. מובילאיי לא המציאה את הגלגל, ובתעשיית הרכב מפתחים כבר יותר מ-30 שנה מערכות חישה מרחוק שיכולות להתריע מפני סכנה ואפילו לשלוט ברכב.

אבל, רוב הטכנולוגיות התבססו עד כה על רדארים, לייזרים או מצלמות כפולות, והיו פשוט יקרות מדי. אם רציתם לחוות לפני עשור מערכת בקרת שיוט אקטיבית, למשל, הייתם צריכים לרכוש מרצדס או ב.מ.וו גדולה.

הפתרון של מובילאיי כולל אלגוריתמים ייחודיים שמסוגלים לקחת חיישן וידאו בודד ומקובל ולהעניק לו "אינטליגנציה" היכולה לזהות ולפענח את המתרחש בשדה הראייה שלפניו בזמן אמת.

בעולם הטכנולוגיה קוראים לזה "ראייה מלאכותית", ומה שקסם לתעשיית הרכב בפתרון זה הוא העלות הזולה: במקום פתרונות "קורנים" בעלות של מאות דולרים ליחידה, אפשר לייצר בעלות של כמה עשרות דולרים יחידה משולבת שכוללת מצלמה ושבב עם יכולת עיבוד רבת-עוצמה שמעניקים לה את יכולת הזיהוי. ברגע שמערכת כזו הותקנה אפשר לחבר אותה למערכת הניהול המרכזית של הרכב ולקחת פיקוד על דוושת התאוצה, הבלמים, האורות ומה לא, גם ללא התערבות הנהג.

התוצאה היא מוצר במחיר סביר יחסית שערכו המוסף הבטיחותי לרכב הוא כה גדול עד שהוא יכול לשכנע לא רק לקוחות, אלא גם חברות ביטוח ואפילו ממשלות, להעניק הטבות ותמריצים לכלי רכב שמצוידים בו.

לכן, ברשימת הלקוחות של מובילאיי שכבר מטמיעים פתרון זה בכלי הרכב החדשים שלהם - או שיעשו זאת בשנתיים הקרובות - אפשר למצוא לא רק יצרני רכב יוקרה אלא אפילו יצרנים "עממיים" יחסית כמו יונדאי, ניסאן, הונדה ועוד.

אפילו עם טכנולוגיה עילית, הכניסה לרשימת הספקים של תעשיית הרכב העולמית אינה קלה והרבה חברות עם טכנולוגיות מצוינות כושלות בדרך אל המטרה. מה שסייע למובילאיי להשיג את כרטיס הכניסה היוקרתי היה מהלך מבריק שאותו ביצעה בתחילת דרכה, ובמהלכו הכניסה לסבבי הגיוס הראשוניים שלה כמה וכמה מיבואני הרכב בגדולים בישראל.

מעבר ליתרונות הברורים של משקיעים אלו (כיסים עמוקים והיכרות עם יתרונות הטכנולוגיה), סייעו יבואני הרכב הישראלים למובילאיי "לפתוח דלתות" בתעשיית הרכב, שליזמים אחרים מאוד קשה להגיע אליהן. כיום, עתידים אותם יבואנים ומנהלים בחברות היבוא, שהצטרפו לגיוס המקורי בשיטת "חבר מביא חבר", לרשום תשואות של מאות ואלפי אחוזים על השקעתם בחברה.

למרות ההישגים המרשימים עד כה, נראה שזו רק ההתחלה של החברה. האיחוד האירופאי, ממשלת יפן והממשל האמריקאי בוחנים כיום את האפשרות להפוך חלק מהיכולות של מערכות הבטיחות מבוססות הראייה-החכמה, לדרישה מנדטורית מכלי רכב חדשים בשנים הקרובות, בדומה למערכת בקרת היציבות, ואף לשלב אותן בחזון "הכבישים החכמים".

אם וכאשר זה יקרה, יזנק פוטנציאל ההתקנות של הפתרון של מובילאיי - שהוא כיום הבוגר והמתקדם בשוק - ממאות אלפי כלי רכב בשנה לעשרות מיליונים בשנה. מה זה אומר מבחינת ההכנסות אפשר רק לדמיין.