בכיר באו"ם קורא לישראל לנהוג איפוק בחיפוש החטופים

ג'פרי פלטמן, תת-מזכ"ל או"ם לעניינים פוליטיים ולשעבר בכיר בסטייט דיפרטמנט: "על שני הצדדים מוטלת האחריות לנהוג איפוק מרבי ■ מועצת הביטחון לא הצליחה להסכים על נוסח הצהרה לגינוי ישראל בגין החיפושים בגלל התנגדות ארה"ב

גיל-עד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח / צילום: תמונה פרטית
גיל-עד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח / צילום: תמונה פרטית

מועצת הביטחון לא הצליחה להסכים על נוסח הצהרה לגינוי ישראל בגין החיפושים שעורכים כוחות צה"ל בגדה המערבית אחר שלושת תלמידי הישיבה שנחטפו, איל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל. היוזמה לפרסום הצהרת הגינוי יצאה מהמשלחת הפלסטינית לאו"ם, שטענה שמדובר ב"התקפה על העם הפלסטיני", אך בגלל התנגדות ארה"ב לגינוי חזק וישיר של ישראל, התפזרה ישיבת המועצה בלי לפרסם שום הודעה.

אולם, דיוני המועצה הצליחו בכל זאת להניב כותרת גדולה: סגן מזכ"ל או"ם לעניינים פוליטיים, ג'פרי פלטמן, שעד יוני 2012 היה עוזר שר-החוץ האמריקאי לענייני המזרח הקרוב, קרא לישראל לנהוג איפוק בחיפושיה אחר השלושה.

בדיוני המועצה על נוסח ההצהרה, הביע פלטמן דאגה ממה שהוא כינה המספר ההולך וגדל של פלסטינים שנהרגו בפעולות צה"ל להצלת שלושת החטופים. הוא טען, שיותר מ-350 נעצרו במהלך הסריקות, רבים נפצעו וארבעה נהרגו.

"אנו מגנים הרג אזרחים וקוראים לחקור כל אחד ממקרי המוות האלה", אמר פלטמן. הוא קרא לישראל לנהוג איפוק ולא להעניש פלסטינים על פשעים שהם עצמם לא ביצעו אותם. הדיונים הבלתי פורמליים של המועצה היו סגורים ותוכן דבריו הודלף לסוכנויות הידיעות ע"י דיפלומטים שהשתתפו בהם.

פלטמן אף מתח ביקורת על ישראל בגין החמרת ההגבלות על תנועות הפלסטינים, שביתות הרעב של אסירים פלסטיניים ו"הבניה הבלתי חוקית" של התנחלויות. הוא הביע חשש ש"אנו נמצאים על סיפה של אינתיפאדה שלישית".

"על שני הצדדים מוטלת האחריות לגלות איפוק מרבי", אמר פלטמן.

"ישראל לא תניח לקבוצת טרור לרמוס את אזרחיה"

על פי דיווחי דיפלומטים שהשתתפו בדיונים, המועצה לא הצלחה לגבש נוסח מוסכם של הצהרה בגנות החיפושים בגלל תהום שלא היה אפשר לגשר עליה בין ירדן לארה"ב. השגריר הירדני לא היה מוכן להסתפק בהבעת צער על הפעולות הישראליות, ודרש מילה חריפה יותר. שגרירת ארה"ב, סמנתה פאואר, אמרה שגינוי חזק יותר חורג "מהקו האדום המודגש" של ארה"ב.

בעקבות הדיון העקר במועצה, אמר שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור: "מדי יום מציפים אותנו דיווחים על מעשי טרור - 49 נשבו כבני ערובה בקונסוליה טורקית; 40 עובדים הודיים נחטפו בצפון עיראק; מאות ילדות נחטפו בצפון ניגריה, ועוד ועוד ועוד.

"הגיע הזמן שהקהיליה הבינלאומית תכריז בקול רם ובבירור, שבאו מים עד נפש. אומות אינן יכולות להתיר שילדיהן ואזרחיהן יפלו קרבן למגיפת טרור שמאיימת להכריע אומות שלמות".

"כמה מדינות מאמינות שישראל צריכה לפרוש שטיח אדום לפני חמאס", הוסיף פרושאור. "(אך) ישראל לא תניח לקבוצת טרור לרמוס את אזרחיה. הישראלים פועלים מתוך הגנה עצמית כדי להגן על מולדתם מרשתות הטרור שמקיפות אותה. הגיע הזמן ששאר הקהיליה הבינלאומית יחליט האם הוא מוכל לנקוט עמדה מוסרית נגד הטרור או להיכנע לאיומיו".