סאגת סטימצקי: נתראה בתספורת הבאה באוקטובר?

סטימצקי תתקשה לעמוד בתשלומים לנושיה, שחוששים שהעסקה המתהווה עם יפית גרינברג תתפוצץ להם בפנים בעוד 3 חודשים

סטימצקי / צילום: איל יצהר
סטימצקי / צילום: איל יצהר

מאז רכשה קבוצת יפית גרינברג (ג. יפית) את סטימצקי בשבוע שעבר, מופץ בליל של דיסאינפורמציה, שעושה דרכו לחלק מאמצעי התקשורת. בתוך כל זה, קצת קשה להבין מה באמת מתרחש ולאן פניו של שוק הספרים. כדי לעשות סדר בדברים, נתייחס בתחילה לשתי כותרות שכיחות מהימים האחרונים.

■ "הושלמה עסקת רכישת סטימצקי" - באופן מעשי, היא כלל לא הושלמה עד שלא יימצא מסלול תשלום מוסכם עם הנושים, ברובם הוצאות הספרים; וכן עם העובדים, שלהם רוקנו את קופת פיצויי הפיטורים בשנים האחרונות. ככל שהמחלוקת מתארכת - גוברים הסיכויים שחלק מהנושים ייקח את הדיון לבית המשפט.

■ "קבוצת גרינברג החלה לפרוע חובות למו"לים" - יש לדייק ולומר, זו התחלה של ההתחלה מבחינת התשלום. מי שהסכים למתווה שהוצע, יקבל ב-5 ביולי רק חלק קטן ממה שהיה מקבל במצב רגיל. אם בימים כתיקונם מחצית החוב השנייה לחודש מארס כבר הייתה אמורה להיות משולמת במלואה, וב-5 ביולי גם כל התשלום עבור אפריל - עתה הוא יקבל ב-5 ביולי, אחרי התספורת ופריסת התשלומים, כ-11.5% מסכום זה. בתמורה הוא מתחייב לחזור לספק ספרים כרגיל ולהצהיר שאין לו תביעות נגד הרשת.

■ בינתיים, ככל הנראה הוזרם סכום כסף מקבוצת גרינברג אל הרשת - כמה כסף הועבר? גורם בענף מספר כי ספקים, שנמנים עם נושי הרשת, שביקשו לראות הוכחה כי באמת הועבר כסף, נענו בשלילה. לדבריו, "נאמר להם שאין זה מעניינם, אבל הרי הם נושים של החברה, ומהם מבקשים עכשיו פריסת חוב ותספורת. ברור שזה עניינם. בגלל שהמו"לים התנהגו במשך שנים בצורה סבילה, זה נותן למנהלי סטימצקי תחושה של שכרון כוח".

■ האם הנושים יקבלו את כל הכסף לפי פריסת התשלומים? הדבר היחיד שבטוח הוא ש-30% מהחוב שהם יוותרו עליו עכשיו במסגרת התספורת, הם כבר לא יראו לעולם, אבל לגבי יתר ה-70% בפריסת התשלומים, כלל לא ברור שהם יקבלו גם אותם. כל זאת, בזמן שהם ישובו לספק סחורה כרגיל ויגדילו בכך מאוד את חוב הרשת כלפיהם.

■ ומדוע כלל לא בטוח שיקבלו את הכסף שמובטח להם עכשיו כשהוא פרוס לתשלומים? כי ב-5 באוקטובר יגיע יום הדין של הרשת, ובמידה רבה של כלל הענף. עד תאריך זה נושי הרשת שהסכימו למתווה, יקבלו רק 25% מהכסף שסטימצקי חייבת להם היום, ו-35.7% מהסכום לאחר התספורת.

מתאריך זה אמור להתחיל להיות מוזרם להם הכסף האמיתי. ל-5 באוקטובר יתנקזו תשלומי שישיות על 3 חודשים (אפריל-יוני), תשלום 1/12 על מארס ותשלום מלא על יולי.

לשם ההשוואה, אם ביולי סטימצקי תשלם להוצאה שתיכלל בהסכם כ-17.5% של תשלום חודשי רגיל (1/12 של מארס ו-1/6 של אפריל, אחרי תספורת), ב-5 באוקטובר הרשת תידרש לשלם כ-140% של תשלום חודשי רגיל (יולי מלא, שישית, אחרי תספורת, מכל חודש של אפריל-יוני, וכן 1/12 של מארס). ובעצם יותר מזה, כי התשלום החודשי על יולי, למרות שבאופן מסורתי הוא חודש חלש יחסית, יהיה גדול יותר מאלה של החודשים האחרונים, כשכל-כך הרבה סחורה הייתה חסרה בחנויות. לכך אפשר להוסיף את הריבית, שתעלה את סכום החוב.

כדי להבין את מצבה הקשה של הרשת, יש להוסיף לכל התשלומים הללו את היותה בגירעון קשה. לפי נתוני 2012 (נתוני 2013 עוד לא ידועים), הגירעון עומד על 166 מיליון שקל, וקשה להניח שהמצב השתפר מאז, אולי להיפך. אפילו אם באוקטובר הרשת עוד תעמוד בתשלומים, היא עלולה בהחלט שלא לעמוד בתשלומי נובמבר או דצמבר, חודשים שגם בהם תידרש לשלם את אותם 140%.

מספר נושים הסכימו להצעת הרשת לתספורת ופריסת החוב, ובהתאם אתמול (ב') חתמו עליו וקיבלו צ'קים דחויים. אלה הם כנרת זמורה; הליקון; מספר הוצאות קטנות שמייצג ליאור שרף; הוצאת "קוראים", שאבנר פחימה העומד בראשה, נמנה עם קבוצת הרוכשים; וכנראה גם "דני ספרים", שאותה מנהל אחיו.

אבל בינתיים, חלק גדול מהספקים, ובהם רוב המו"לים, מתנגדים להצעות שהונחו בפניהם. מדובר ב"ידיעות ספרים", כתר, מודן, "עם עובד", "הפועלים-קיבוץ מאוחד", מטר ועוד מספר הוצאות קטנות יותר.

לפחות מבחינת חלקן, ההתנגדות מתמקדת באי-נכונות הרשת לספק ביטחונות שמדובר באירוע חד-פעמי, והתעקשות הרשת שלא לתת ביטחונות כאלה עשויה ללמד כי אכן תספורת נוספת היא תוכנית מגירה רלוונטית מאוד מבחינתה.

לא מיותר לציין בהקשר זה כי ייתכן מאוד שההתנגדות של כתר וידיעות נובעת לא רק מהסיבות ההגיוניות שתוארו לעיל, אלא גם מתוך רצון להביא את ההכרעה לבית משפט ודרכו לקנות את הרשת בעצמן.

ניסיון העבר מלמד כי ייתכן שחלק מההוצאות יקבלו בימים הקרובים את הצעת סטימצקי, אם בגלל שיקבלו ביטחונות ראויים, או בגלל שלא יעמדו בלחץ, בשל החשש ללכת לבית משפט ולספוג תספורת גדולה. כבר עתה מתהלכות בענף שמועות כי יש הוצאות שבדרך לנתיב זה.

ולמה ההוצאות המתנגדות להסדר שמוצע לא פונות כבר עכשיו לבית משפט? סביר שהן עדיין מחכות להצעה טובה יותר מסטימצקי, וספציפית לגבי ידיעות וכתר, הן יודעות שאם יילכו לבד, הן יואשמו שאינטרסים זרים מדריכים אותן.

ועדיין, פנייה של חלק מהנושים לבית משפט בזמן הקרוב היא תרחיש סביר, לפחות כמו של דרמה נוספת באוקטובר. במילים אחרות, כלל לא בטוח שהרשת תחזיק מעמד עד 5 באוקטובר כדי להתמודד עם הצרות הממתינות לפתחה בתאריך זה.

נחזור לתרחיש יום הדין באוקטובר, שלפיו אז לא ישולם הכסף למו"לים, וסטימצקי תדרוש מהם להיענות לתספורת נוספת. במצב כזה תהיה זו תספורת גדולה מזו שהרשת דורשת מהם לתת לה בימים אלה. מדוע? כי היא תהיה על חודשים שבהם הייתה אספקה מלאה של ספרים לרשת, וכן על חלקי התשלום שנפרסו ממארס-יוני ולא ישולמו עד מועד זה.

לפי אותו היגיון, גם אם במצב המשברי הצפוי באוקטובר הרשת או חלק מנושיה ייזמו את הבאתה למצב של הקפאת הליכים, התספורת שתיגזר על המו"לים תהיה גדולה יותר מאשר אם יפנו כבר היום לבית משפט.

אז מה עדיף לנושי סטימצקי? תספורת גדולה עכשיו דרך בית משפט היא אופציה גרועה מאוד מבחינתם, אבל אם ימתינו לאוקטובר, הם עלולים לגלות שספגו גם תספורת עכשיו ועוד אחת באוקטובר. או בלשון התלמוד, במצב כזה הם עלולים לצאת קרחים מכאן ומכאן.