הליכי הסגרה נפתחו נגד מנהל השקעות לשעבר בדש איפקס

ולדימיר יבסטפייב, המואשם בתרמית בני"ע, נמלט מישראל בעקבות האישומים נגדו

הפרקליטות פתחה בהליכי הסגרה נגד מנהל ההשקעות לשעבר בחברת דש איפקס, ולדימיר יבסטפייב, המואשם בתרמית בניירות ערך, אשר נמלט מישראל בעקבות האישומים נגדו - כך הודיע אתמול (ג') התובע בתיק, עו"ד עמית בכר, לשופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב.

יבסטפייב מואשם בכך שבמהלך כ-3 שנים ביצע עסקאות עצמיות ומתואמות במסגרת המסחר בבורסה בעשרות ניירות ערך, וגרף לכיסו ולכיסם של מקורבים לו רווחים של מיליוני שקלים.

כתב האישום הוגש לפני כ-3 חודשים נגד יבסטפייב ונגד אדם נוסף ששמו נאסר לפרסום עד הדיון אתמול, אך במסגרת הדיון התיר השופט כבוב את פרסום שמו, ומדובר באיש העסקים יצחק בביוב, ששימש כמתווך בשוק ההון.

לאור הימלטותו של יבסטפייב מן הארץ הודיעה הפרקליטות על הפרדת האישומים נגד השניים ועל ניהול התיק כנגד בביוב בנפרד, עד להסגרתו של יבסטפייב לארץ.

במארס השנה הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) את כתב האישום המשותף נגד יבסטפייב ונגד בביוב, המייחס ליבסטפייב שורה ארוכה של עבירות תרמית בניירות ערך, גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון.

לבביוב מיוחסות עבירות של השפעה בדרכי תרמית על שערי ניירות ערך והנעה בתרמית. לפי עובדות כתב האישום, יבסטפייב ניצל את תפקידו בדש איפקס ואת שליטתו בחשבונות עמיתי קופות הגמל שניהל, כדי להיקשר במאות עסקאות מתואמות בין חשבונות אלה לצדדים שלישיים, אגב השפעה על תנועות השער של ניירות הערך. עסקאות אלה הניבו לחשבונות הצדדים השלישיים במירמה רווחים של מיליוני שקלים, חלקם על חשבון חשבונות העמיתים.

מהאישום עולה כי יבסטפייב העביר לכיסו חלק מהרווחים שהצטברו בעסקאות אלה. העסקאות התרמיתיות לכאורה המיוחסות ליבסטפייב - שנחזו להיות עסקאות אמיתיות בין קונה מרצון למוכר מרצון - נערכו לרוב בין חשבונות שניהל יבסטפייב עבור לקוחות במסגרת תפקידיו ב"איפקס ניהול תיקים" וב"איפקס קופות גמל", לבין חשבונות תיאום, בהם חשבונות של חברת אלברקום - חברה פרטית שהייתה בבעלות אלכס ברנשטיין, שעוסקת בהמרות מט"ח והעברות כספים בין מדינות; חשבונות של בביוב; חשבונות של ויקטור איסייב, שהיה חברו ושותפו של יבסטפייב בחברה רשומה באוסטריה; וחשבונות של לב סומצקי, שהיה חברו של יבסטפייב.

עסקאות מתואמות

כתב האישום כולל 4 אישומים. באישום הראשון מיוחסות ליבסטפייב עסקאות שתואמו מראש בין חשבונות הלקוחות לחשבון התיאום, כשבעל חשבון התיאום העניק ליבסטפייב מידה רבה של השפעה על טיב ניירות הערך הנרכשים, הכמות הנרכשת ועיתוי הזרמת ההוראות מהחשבון; חלק אחר של העסקאות היה עסקאות עצמאיות - בעסקאות אלה ניצב יבסטפייב בשני צדי העסקה והזרים הוראות מחשבון הלקוחות ומחשבון התיאום כאחד, בעיתוי, בכמות ובשער שבחר. לצורך כך, התיר לו בעל חשבון התיאום לעשות בחשבונו כבשלו.

מכתב האישום עולה כי פעמים רבות השפיעו ההוראות שנקשרו בעסקאות המתואמות על שער הנעילה של נייר הערך, ומטרתן הייתה להיטיב עם חשבון המקורבים לנאשם על פני חשבונות הלקוחות.

כתוצאה מהעסקאות המתואמות המפורטות באישום הראשון, הצטברו בחשבון חברת אלברקום בשנים 2008-2010 רווחים בסך כ-4.25 מיליון שקל, אותם חילקו יבסטפייב וברנשטיין ביניהם.

באישום השני מואשם יבסטפייב כי בשנים 2011-2009 ביצע 32 עסקאות מתואמות, במסגרת המסחר בבורסה, בין חשבונות הלקוחות בצד האחד, לבין חשבונות של בביוב או של גורמים הקשורים בו.

באחד האירועים המתוארים בכתב האישום הזרים יבסטפייב במשך שבועות אחדים, באמצעות חשבונו של בביוב, הוראות קנייה של נייר ערך, במטרה להעלות את שערו בדרכי תרמית.

לפי כתב האישום, בסוף התהליך העמיד יבסטפייב את ניירות הערך שרכש למכירה ובד-בבד הזרים הוראות רכישה של נייר הערך באמצעות חשבונות קופות הגמל.

כתוצאה מהעסקאות המפורטות באישום השני, הצטברו בחשבונות של בביוב רווחים של כ-924 אלף שקל, אותם חילקו יבסטפייב לבביוב ביניהם.

באישום השלישי מואשם יבסטפייב כי בשנים 2009-2008 ביצע 22 עסקאות מתואמות במסגרת המסחר בבורסה, בין חשבונות הלקוחות בצד האחד, לבין חשבונות על-שם ויקטור איסייב, במטרה להשפיע על שער נייר הערך, ובדרך זו הפיק רווחים לחשבונות של איסייב.

כתב האישום הוגש בידי עורכי הדין עמית בכר ויוני לבני מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ונחקר בידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

יצוין כי בין השנים 2008-2007 שימש יבסטפייב כמנהל השקעות ב"חברת איפקס ניהול תיקים". עם מיזוגן של "איפקס ניהול תיקים" וחברת "דש ניירות ערך והשקעות" בשלהי שנת 2008, החל יבסטפייב (מראשית שנת 2009) לשמש כמנהל השקעות בחברת "איפקס ניהול קופות גמל".

בשנת 2012 התמזג בית ההשקעות "דש איפקס" עם בית ההשקעות מיטב, והחברה שינתה את שמה ל"מיטב דש", ואולם, המעשים המיוחסים ליסטפייב במסגרת כתב האישום בוצעו לכאורה טרם המיזוג האחרון ומתייחסים לשנים 2008-2011.