354 מיליון דולר במכירות אמנות השבוע בלונדון

נתיב הכסף החדש: אספנים מרוסיה ומסין משקיעים באמנות אימפרסיוניסטית, שערכה רק ימשיך לעלות

מתוך המכירה בכריסטיס/ צילום:באדיבות כריסטיס
מתוך המכירה בכריסטיס/ צילום:באדיבות כריסטיס

תמונה לא גדולה מסדרת "חבצלות המים" משנת 1906 של קלוד מונה, מהיצירות הידועות והאהובות בעולם, על שלל גרסאותיהן (המקוריות כולן, אגב), עמדה שלשום (ב') במוקד תשומת-הלב במכירה הפומבית של סותבי'ס לונדון. היצירה הנדירה מסוגה הנמצאת בידיים פרטיות, נמכרה תמורת 54 מיליון דולר - כמה מיליונים מעל להערכה המוקדמת. המכירה העונתית של אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית הניבה פדיון של 208 מיליון דולר. לצד מונה, כיכבה יצירה מודרנית-קלאסית של פיט מונדריאן, "קומפוזיציה באדום, כחול ואפור" מ-1927 שנמכרה תמורת כ-26 מיליון דולר.

המכירה מוכיחה שהשוק מתייצב ושבשלו התנאים להצעת היצירה, שלא מצאה קונה כשהוצגה במכירה של כריסטי'ס לפני ארבע שנים. מצב השוק משתנה גם על-פי הצעות קנייה דומיננטיות שהגיעו מאספנים ברוסיה ובאסיה, והשפיעו על ההתמחרות בין אספנים ברחבי העולם. עם זאת, את ההצלחה ניתן לייחס בין היתר לעובדה שהמכירה כללה יצירות של האמנים המפורסמים ביותר מהתקופה המבוקשת ביותר. בין התוצאות של הערב ניתן למנות יצירה של וסילי קנדינסקי, "נוף סתווי", שנמכרה ב-9.5 מיליון דולר; "תרנגול אדום בלילה" של מארק שגאל נמכרה ב-3.2 מיליון דולר; יצירה של פיקאסו שנמכרה בכ-3 מיליון דולר ויצירה של אדווארד מונק שנמכרה ב-1.7 מיליון דולר.

גם כריסטי'ס, בית המכירות הפומביות המתחרה, לא נותר מיותם. במכירה שנערכה אמש (ג') הגיע סכום הפדיון ל-146 מיליון דולר. היצירות שהגיעו לידי כריסטי'ס הפעם היו פחות מוכרות בציבור הרחב מאלה שהוצגו ערב קודם לכן בסותבי'ס. עובדה זו התבטאה גם בהיקף ההצלחה של המכירה - רק 67% מהיצירות שהוצעו מצאו קונים, לעומת 91% אצל סותבי'ס.

היצירה היקרה ביותר במכירה של כריסטי'ס הייתה "תמונת כן, מה?" של האמן קורט שוויטרס מ-1920, שנמכרה תמורת 24 מיליון דולר, יותר מכפול מההערכה המוקדמת ומחיר שיא לאמן במכירה פומבית. בסה"כ הגיעו 32 יצירות למחירים שמעל ל-1 מיליון דולר במכירה של כריסטי'ס.

המשתתפים במכירות הגבוהות הללו הם אספנים מבוססים בעיקר. מדובר ביצירות נדירות, שבמיטבן רק מעטות מאוד נמצאות בידיים פרטיות וחלקן לא הגיעו לשוק עשרות שנים. יצירות מתקופת המעבר מהמאה ה-19 ועד מלחמת העולם השנייה, אמנות אימפרסיוניסטית, שנחשבת ל"בלו צ'יפ" של השוק (יצירות שערכן רק יעלה עם הזמן), לצד אוונגארד וסוריאליזם. השוק הסלקטיבי של אספנים אנינים מוכן לשלם מיליוני דולרים תמורת מאטיס, ג'אקומטי, מירו ומגריט.