עיר צבעונית בלילה לבן: 3 אירועי אמנות מעניינים במיוחד

3 אירועי אמנות מעניינים במיוחד במסגרת הלילה לבן שיתקיים מחר בתל-אביב, אשר יישארו איתנו גם לאחריו

אירועי לילה לבן בתל-אביב, שיתקיימו מחר (ה'), הם מסורת קיצית צעירה, שהחלה לאחר הכרזת אונסק"ו על "העיר הלבנה" של תל-אביב כאתר מורשת אדריכלות עולמי, בזכות המרקם העירוני הייחודי, והריכוז הגדול בעולם של מבנים בסגנון הבינלאומי (בהשפעת ביה"ס לאדריכלות "באוהאוס"). אירועי לילה לבן מתקיימים ברחבי העיר, במרחב הציבורי ובמוקדי תרבות שונים.

גבירול

השנה משמש הערב המיוחד הזדמנות להשקת "גבירול" - פרויקט מרכז תרבות וסדנאות יצירה לאמנים, שיפעל במקום מרכזת בזק ובית הדואר המיועדים להריסה ברחוב אבן גבירול 106.

הפרויקט, מיזם משותף של חברת הנדל"ן BIT ושל עיריית תל-אביב-יפו, יפעל עד להריסת המבנים, בעוד כשנה, לצורך הקמת מגדלים חדשים. בינתיים הוא כולל 3 חללי תצוגה בקומת הקרקע, שפתוחים לקהל בחינם. בנוסף, כ-70 אמנים ויוצרים מתחומי תרבות שונים, קיבלו חללי סטודיו במתחם.

המרחב שיוקדש לעשייה אמנותית רב-תחומית יאפשר מפגשים ישירים בין האמנים ובינם לבין הקהל וישמש קרקע לצמיחת רעיונות ופרויקטים.

קבוצת "אנטי מחיקון" שאף היא פועלת במקום תחנוך בלילה הלבן את גלריה גבירול עם תערוכת "חוק האמנות". התערוכה עוסקת ביחס שבין חוקי המדינה, הכלכלה והמשפט לבין הצו המוסר הפנימי, ומבקשת לבחון את מקומה של עשיית אמנות כחובה מוסרית. האם האמנות נענית להיגיון הקפיטליסטי או שיש לה ערך חווייתי, בלתי ניתן למדידה.

על הקיר החיצוני של המבנה תוצג יצירת הווידאו-ארט "כסאות" של האמן רונן שהרבני בגרסה מיוחדת וחד פעמית לבניין. היצירה משולבת במוזיקה מאת אבי בללי ובכוריאוגרפיה של סהר עזימי. בבסיסה התייחסות ל"קופסה הארכיטקטונית" כמיקרו-קוסמוס שיש בו התרחשות של חיפוש ורדיפה. שהרבני משתמש בחלונות ובקיר הבניין בפרפרזה על משחקי הווידאו הישנים, ומציג דמויות המנסות לעמוד באתגרים שמציב המשחק, בקומות הגבוהות הן נאבקות על מקומן, בעוד כיסאות נופלים ונערמים.

"קירות"

לא רחוק משם, על הקיר החיצוני של בניין העירייה (מתחת למרפסת הגדולה הפונה לכיכר רבין), תיפתח תערוכת היחיד של האמנית ליהי תורג'מן "קירות". זוהי עבודה שלישית במסגרת הסדרה "קיר בעיר", אחרי יאיר גרבוז וגל וינשטיין.

תורג'מן מציגה שרידי קירות של בית שהיה ואינו עוד - הבית ברחוב ברנר 17א', שבו התגוררה ועבדה במשך כ-5 שנים, עד לפינויו והריסתו לטובת פרויקט נדל"ן. בשנות שהותה בבית המיועד להריסה שימשו קירותיו מצע לעבודותיה, בציורים שמיפו את ההיסטוריה שלו, את שכבות הצבע שנערמו על קירותיו, את שרידי העיטורים המבצבצים מבעד לטיח המתקלף - סימני ביתיות לצד הזנחה והתפוררות.

סטודיו B6

בסטודיו 6B, בית הספר לעיצוב ואדריכלות, (רחוב אחד העם 39), יוצגו העבודות המצטיינות של בוגרי המכינה במסלולים: עיצוב פנים, עיצוב תקשורת חזותית, עיצוב אופנה, טקסטיל וצורפות, עיצוב תעשייתי, אדריכלות, צילום, אנימציה ואמנות. בנוסף יתקיים מרתון רישום מודל עירום בשלושת מפלסי הסטודיו משעה 21:00, וב-23:00 מופע מוזיקלי ומסיבה.

whitenight.whats-on.co.il