חברת הדיו הננומטרי של בני לנדא מגייסת 100 מיליון אירו

המשקיעה היא ‏Altana‏, המפתחת מוצרים בתחום הכימיקלים הייחודיים ■ ‏‎‎‏ההשקעה תשמש למימון המשך פיתוח הננוגרפיה - תהליך דפוס דיגיטלי ייחודי שפיתח לנדא ■ לנדא: "אני רוצה להתעסק בדברים פרודוקטיביים"

‎‎השקעת ענק בטכנולוגיית הדפוס של בני לנדא: קבוצת ‏Altana‏ מגרמניה, המפתחת מוצרים בתחום הכימיקלים הייחודיים, תשקיע 100 מיליון אירו (כחצי מיליארד שקל) ב-‏Landa Digital Printing‏. ההשקעה תשמש למימון המשך פיתוח הננוגרפיה - תהליך דפוס דיגיטלי ייחודי שפיתח לנדא. הכוונה היא לדיו בסדר גודל ננומטרי (מיליארדית המטר) שמאפשר איכות ויעילות בתהליך ההדפסה, ומכוון מעיקר לשוק ההדפסה המסחרי.

השווי לפיו אלטנה השקיעה בחברה לא פורסם, אך מדובר על שווי שגבוה באופן משמעותי ממיליארד שקל, זאת משום שלפי הודעת החברה, ההשקעה היא בתמורה לזכויות מיעוט בחברה.

‏יחידות אחרות בקבוצת לנדא, ובכלל זה ‏Landa Labs‏ ו-‏Landa Ventures‏ אינן נכללות בעסקה. לנדא הוא יזם ותיק בתחום הדפוס הדיגיטלי, ובעבר ייסד את אינדיגו, שלימים נמכרה ל-‏HP‏ )ראו מסגרת)

‏"אלטנה היא חברה עם מחזור של 1.8 מיליארד אירו, והיא נמצאת בצומת של הרבה מקומות בתעשיית הדפוס שזה מה שרלוונטי לנו", אמר היום לנדא ל"גלובס". "יש לאלטנה 4 חברות בנות, 3 מהן מעורבות בתעשייה שלנו וזה מה שהופך אותה למשקיעה אסטרטגית. אחת מהחברות הבנות שלה מייצרת תוספים לדיו בצבעים, אחת מייצרת פיגמנטים מתכתיים ואחת מייצרת ציפויים לדפוס, כך שהן ממש משתלבות עם הפעילות שלנו. יחד עם זה, למרות שהיא משקיעה אסטרטגית, אלטנה לא נמצאת בשוק של מכונות הדפוס ולכן אין שום קונפליקטים ותחרות, וזה מה שעושה את זה השקעה מיוחדת".

‏כבר ב-2012 הציגה החברה של לנדא את המוצרים שלה בתערוכה, והחלה לחפש משקיעים, תהליך שנמשך זמן רב יחסית. "האמת, לא חשבנו שמשקיע כזה קיים. חיפשנו משקיע פיננסי", אומר לנדא. "כשהבנו שבגלל גודל ההשקעה יהיה קשה למצוא משקיע אחד, האלטרנטיבה הייתה לסגור עם קבוצת משקיעים פיננסיים - דבר שמאוד לא רצינו. הסיבה היא שכשיש קבוצה כזאת צריך להתעסק ב-‏IR‏ (קשרי משקיעים) במקום לנהל את העסק. זה די אנוכי, אני רוצה להתעסק בדברים פרודוקטיביים ומעדיף משקיע שמבין עניין, ושבדירקטוריון יישבו אנשים מהתחום ולא רק בנקאים ורואי חשבון שמייצגים משקיעים".

‏- מה השלב הבא?

‏‎‎‏"לפני שנתיים השקנו את המוצרים בתערוכה וקיבלנו כמעט מיליארד דולר הזמנות על מכונות דפוס, זו הסיבה שהיינו צריכים לגייס כסף, כי אנו מרחיבים תשתיות - מכינים מפעלי ייצור לדיו למכונות ומגדילים צוותי הנדסה. זו השקעה מאוד גדולה. עד היום אני מממן את החברה לבד, וזה גדול מדי לאדם פרטי".

‏כיום מעסיקה החברה כ-200 עובדים ונמצאת במגמת גידול. "כרגע 100% מהפעילות היא בישראל והכוונה שגם בעתיד עיקר הפעילות יהיה בישראל", אומר לנדא. "כמובן שבביזנס גלובלי גם צריך ייצור מקומי של דיו, כי לקוחות לא יכולים להיות תלויים בספק אחד. נקים מפעלי דיו בעולם בבוא העת".

‏לנדא מדגיש עוד כי "כמו שהיה עם ‏HP‏ (שרכשה את אינדיגו שלנדא הקים, ש.ח.ו.) אחד התנאים שלי בעסקה הייתה שהמשקיע חייב לתמוך בתעשייה בישראל, ושהמשך המו"פ והייצור יהיה כחול-לבן".

‏- בעתיד תהיה הנפקה של החברה? ‏

‎‎‏"אלוהים גדול. היום אין תוכניות לא להנפקות ולא לעוד גיוסים. ההשקעה תיקח אותנו עד לרווחיות, וכרגע אנחנו לא מתכננים מעבר לזה".

‏"אנו מאוד נרגשים מהשותפות עם איש החזון בני לנדא. אנו מדברים באותה שפה של חדשנות", מסר ד"ר מתיאס ל. וולפגרובר, נשיא חברת אלטנה. "אני סמוך ובטוח שאנו משקיעים בטכנולוגיה שמשנה את כללי המשחק, שתאפשר לתעשיית הדפוס לפרוח במאה העשרים ואחת ולעזור ללקוחותינו למצב את עצמם היטב בעתיד". ‏‎‎‏