"הח'ליף מבגדד": זה האיש שמפחיד את המזרח התיכון

הוא נולד בעיראק לפני 43 שנים, שבמהלכן שירת בתפקידי שטח שונים בארגוני הטרור האסלאמיים הגדולים והקיצוניים בעולם ■ אבו באכר אל-בגדדי, מנהיג "המדינה האסלאמית של עיראק והלבנט", גורם לאמריקאים להבין שהמערכה כלל לא הסתיימה ■ העולם חשש מבן לאדן, ואז אל-בגדדי הגיע

אבו באכר אל בגדדי / צילום: רויטרס
אבו באכר אל בגדדי / צילום: רויטרס

3 שנים לאחר חיסולו של אוסמה בן לאדן מוצאים את עצמם גופי הביון במערב ובמדינות המזרח התיכון מתמודדים מול הכוכב החדש של הג'יהאד העולמי: אבו באכר אל-בגדדי העומד בראש ארגון דעא"ש (ISIS) שהולך ומשתלט על חלקים נרחבים מעיראק ומסוריה. למרות שהוא בן 43, בגדדי כבר נתפס כאחד ממנהיגי הטרור האסלאמי הקיצוניים והמסוכנים שפועלים.

פעילותו הלוחמנית של אל-בגדדי לאורך השנים זיכתה אותו באחרונה בתואר המיתולוגי "ח'ליף", לאחר שוועדה של חכמי דת מוסלמים סונים קיצונים הכתירה אותו כנציגו עלי אדמות של הנביא מוחמד.

עיראק, הסובלת מנחת זרועו, היא גם ארץ הולדתו של אל-בגדדי, שנולד בעיר סמארה בשנת 1971. בצעירותו חבר לכוחות הג'יהאד הסונים במדינה, ועם פלישת הכוחות האמריקאים למדינה בשנת 2003 הצטרף ללוחמי אל קעידה.

במסגרת מאבקו הוא נתפס וריצה עונש מאסר ממושך בכלא אמריקאי צבאי, ולימים אף דווח כי הוא חוסל סמוך לגבול עיראק-סוריה. 8 שנים לאחר מכן זכה אל-בגדדי לגושפנקא רשמית מצד משרד האוצר האמריקאי, שהכריז עליו כטרוריסט. זאת לאחר ששני קודמיו בהנהגת הזרוע העיראקית של אל קאעידה חוסלו.

בשנת 2010 העבירה הנהגת אל קאעידה לידיו את הפיקוד על הלוחמים בעיראק. פעולות הטרור והגרילה האיכותיות שהוציא לפועל נגד הכוחות הזרים במדינה, תרמו לחיזוק מעמדו וחוסנו של אל-בגדדי, שהלך וגבר מעבר לכל ציפייה בצל מלחמת האזרחים בסוריה.

לימים הביא אל-בגדדי לאיחוד היסטורי בין זרועות אל קעידה בעיראק ובסוריה, לכדי מה שכונה "חזית אל נוסרא", שממנה התפצל שוב בהמשך.

לא פקיד, לוחם

מאז התהדקות המצוד אחריו ירד אל-בגדדי למחתרת, משם המשיך לפעול. בשנה שעברה טענו גורמי ביון אמריקאים כי בידיהם ראיות לכך שהוא מסתתר בסוריה, אך כעבור מספר ימים היטשטשו עקבותיו - עד לדיווחים חדשים שנתקבלו בחודש שעבר שלפיהם נראה אל-בגדדי לאחרונה בצפון עיראק.

עובדת היותו לוחם מעניקה לאל-בגדדי יתרון תדמיתי משמעותי מול מתחריו על משבצת הרדיקל האסלאמי, שכן בשונה ממנהיג אל קעידה המכהן איימן אל-זוואהירי, נוטל אל-בגדדי חלק פעיל בתהליך גיוסם ואימונים של אלפי המתנדבים שמתייצבים למרותו מכל רחבי העולם.