ניו-יורק: בוטל האיסור על מכירת משקאות ממותקים בכוסות מוגדלות

ההחלטה התקבלה לאחר עתירה שהגישו לבית המשפט בעלי המסעדות בעיר

קמפיין נגד צריכת משקאות ממותקים
קמפיין נגד צריכת משקאות ממותקים

בית המשפט בארה"ב קבע כי האיסור למכירת משקאות ממותקים בכוסות מוגדלות (Super Size) בניו-יורק אינו חוקי, והורה לבטל אותו לאלתר. האיסור היה פרי החלטה של מועצת הבריאות של העיר, שניסתה בשנתיים האחרונות לעורר מודעות לנושא שתייה מופרזת של משקאות קלים ממותקים.

במהלך השנתיים האחרונות יצאה מועצת העיר ניו-יורק בקמפיין שקרא לתושבים לצרוך במתינות שתייה ממותקת, והשיא הגיע כאשר נאסר על מסעדות המזון המהיר למכור שתייה בכוסות מוגדלות. היוזמה לנושא הגיעה מראש העיר הקודם, מייקל בלומברג, אך היא נתקלה כמעט באופן מיידי באופוזיציה חריפה, שנשענה בעיקר על חברות המשקאות עצמן.

בין היתר פנו בזמנו לבית המשפט אגודת חברות המשקאות האמריקאית, איגוד המסעדות בניו-יורק ואיגוד מקומות הבילוי, וטענו כי האיסור אינו חוקי, וכי יש לסמוך על שיקול-הדעת של הצרכנים בבואם לקנות מוצרי מזון ושתייה.

בתגובה לפנייה החליט בית המשפט להקפיא את יישום החוק, וקבע כי יש לבחון אותו לעומק מכיוון שיש בעיות בהגדרה של "משקה ממותק", וכי האופן שבו נוסח החוק משאיר מקום לפרשנות שפוגעת בתחרות החופשית בין המסעדות למרכולים.

קמפיינים נגדיים

באותה תקופה גם פתחו רשתות המסעדות בקמפיין אקטיבי, שבו הן ניסו להשפיע על דעת הקהל ואף הציעו ללקוחות להוסיף סוכר למשקאות שלהם, כדי להפוך אותם לטעימים יותר.

מנגד, גם מועצת העיר העלתה מספר קמפיינים שבהם ניסתה להמחיש לצרכנים כמה סוכר מכילים המשקאות ועד כמה זה פוגע בבריאות.

כעת, לאחר שזה הגיע לבחינה של בית משפט מערכה גבוהה יותר, נקבע סופית כי האיסור אינו חוקי, וכי לא ניתן ליישם אותו.