קלטת הסקס שמסחררת את חברת גלקסו סמיתקליין

המבוכה של חברת התרופות נמשכת: אחרי שנחשפה שערוריית שיחוד הרופאים בסין, אתמול פורסם כי קלטת סודית, שבה נראה מנכ"ל החברה בסין לשעבר עם ידידה סינית בחדר השינה שלו, נשלחה אל מנהלים בכירים בחברה

משרדי גלקסו סמיתקליין בשנגחאי / צילום: רויטרס
משרדי גלקסו סמיתקליין בשנגחאי / צילום: רויטרס

שערוריית השחיתות של חברת התרופות הבינלאומית גלקסו-סמיתקליין (GSK) בסין קיבלה אתמול מפנה מוזר עוד יותר, כאשר החברה מסרה שמנהלים בכירים שלה קיבלו קלטת מין שנשלחה אליהם ובה נראה המנהל הבכיר של גלקסו בסין זמן קצר לפני שהרשויות בסין פתחו בחקירת החשדות לשיחוד רופאים על ידי החברה.

GSK אישרה את דבר קיומה של קלטת שבה נראים מארק ריילי, מנכ"ל החברה בסין, וידידתו הסינית מצולמים כנראה בחדר השינה בדירתו בשנגחאי, במצלמה נסתרת שהותקנה ללא ידיעתו.

הצילומים נשלחו באי-מייל לכמה מנהלים בכירים בחברה, ביניהם מנכ"ל גלקסו העולמית, סר אנדרו וויטי, במארס 2013 ביחד עם האשמות שהחברה משלמת שלמונים לרופאים ולפקידים סינים תמורת הזמנת תרופות של GSK, לפי מקורות יודעי דבר.

הגילוי הזה מוסיף שכבה נוספת של מסתורין לסאגה שמטלטלת אתGSK זה יותר משנה, ופגעה קשות בעסקיה בסין תוך הסבת נזק גדול לתדמיתה וסיכונים משפטיים ליצרנית התרופות הבריטית.

חקירה ממושכת

ריילי, בריטי ומנהל ותיק בחברה, נמנה עם 46 עובדים ב-GSK שזוהו במאי על ידי משטרת סין כחשודים ב"שיחוד מאסיבי ושיטתי", על פי כתב התביעה שהוגש נגד החברה בתום חקירה שנמשכה עשרה חודשים.

GSK אישרה לריילי לשכור את פיטר המפרי, חוקר פרטי בריטי שמתגורר בסין, כדי לבדוק מהו מקור צילומי הווידאו באפריל 2013, לפי המקורות יודעי הדבר. המפרי לא הצליח לקבוע את זהות משתילי המצלמה הנסתרת בחדר השינה של ריילי. חקירה פנימית נפרדת בחברה התנהלה אז במקביל סביב האשמות מתן השוחד, שהועלו לראשונה על ידי אחד ממקבלי השוחד בינואר.

המפרי נעצר על ידי משטרת סין ביולי 2013 יחד עם אשתו ושותפו לעסקים, יו יינגצנג, שהוא אזרח אמריקאי, והואשם בהשגת מידע לא חוקי אישי על אזרחים סינים. הוא השמיע וידוי על כך בטלוויזיה באוגוסט ונשאר מאז במעצר.

עד כה היה ידוע שהמפרי עבד עבור GSK, אך נסיבות שכירת שירותיו וקיומה של קלטת המין נחשפו רק אתמול על ידי "סאנדיי טיימס" הבריטי.

העיתון הזה מסר שחקירתו של המפרי התמקדה בוויויאן שי, ראש יחידת הקשרים עם הרשויות של GSK בסין לשעבר, שידועה בקשריה הפוליטיים, ועזבה את החברה ב-2012. היא הכחישה בעבר שהייתה ה"מלשינה" שחשפה את טענות השיחוד נגד גלקסו.

ריילי נשאר בסין, ולמרות שהוא אינו במעצר, הוא אינו רשאי לעזוב את המדינה, לפי אותם מקורות יודעי דבר. הוא עדיין עובד ב-GSK, אך הוחלף בתפקיד המנהל הממונה על סין.