זיכרונות מאפריקה: מבקשת לגייס 600-700 מיליון שקל

כדי שהחברה תוכל לצאת לגיוס האג"ח הנוכחי היא זקוקה להסכמת מחזיקי האג"ח הקיימות לשינוי בתנאי שטר הנאמנות ■ כנגד האג"ח החדשות ישועבדו מניות אפי פיתוח, הפועלת ברוסיה, בשווי של כמיליארד שקל

לב לבייב / צילום: איל יצהר
לב לבייב / צילום: איל יצהר

פחות מחמש שנים לאחר שהושלם הסדר חוב הענק שלה מול מחזיקי האג"ח (בהיקף של יותר מ-7 מיליארד שקל), פועלת חברת אפריקה ישראל כדי לנצל את שוק האג"ח הלוהט ולגייס חוב חדש מהציבור בהיקף של 600-700 מיליון שקל.

לצורך כך, זימנה חברת ההשקעות שבשליטת לב לבייב אסיפת מחזיקים בשתי סדרות האג"ח הקיימות שלה, בה תבקש את אישורם לשנות את תנאי שטר הנאמנות, דבר שיאפשר לה לחזור לשוק החוב הקונצרני.

כיום קובע שטר הנאמנות הקיים כי אפריקה אינה יכולה לשעבד נכסים לצורך גיוס חוב סחיר בתנאים מועדפים. יחס הבטוחות מול האג"ח הקיימות של החברה עומד כיום על כ-40% משווי החוב לציבור. באג"ח החדשות מבקשת אפריקה להעמיד בטוחות ביחס של 150% מהיקף החוב שיגויס.

האג"ח החדשות שאפריקה מעוניינת להנפיק יובטחו בשיעבוד על מניות של חברת הבת, אפי פתוח - הפועלת בתחום ייזום הנדל"ן ברוסיה, ומניותיה נסחרות בלונדון - בהיקף של כמיליארד שקל. התמורה מהגיוס המתוכנן תיועד לשירות החוב הנוכחי של אפריקה, והמח"מ עליו צפוי להיות לפחות 3.5 שנים. החברה לא מפרטת מהו היקף הגיוס, אך זה, כאמור, מוערך ב-600 עד 700 מילון שקל.

לאפריקה ישראל, המנוהלת על ידי אברהם נובוגרוצקי (נובו), יש נכון להיום חוב אג"ח בהיקף של 3.4 מיליארד שקל, הנסחר בתשואות של כ-7% לאחר ירידה ניכרת בפרמיית הסיכון שמעניק השוק לחברה. עם זאת, השנתיים הקרובות צפויות להיות עמוסות בהחזרי חובות עבור החברה, עם החזר של מעל ל-550 מיליון שקל בכל שנה. מועד הפירעון הסופי של שתי הסדרות הקיימות הוא שנת 2025.

בידי אפריקה ישראל יש כיום מניות חופשיות משעבוד של החברות הבנות בשווי כולל של 1.8 מיליארד שקל, ובסך הכל בידיה נכסים פנויים בהיקף של 2.4 מיליארד שקל.

"להגדיל את מרחב התמרון הפיננסי"

באפריקה מסבירים כי הרצון לחזור לשוק האג"ח הסחיר נובע מהעובדה כי ניתן כיום לגייס בו חוב בתנאים אטרקטיביים לעומת הלוואות בשוק הפרטי (לחברה אין מגבלה על גיוס חוב בשוק הפרטי). בחברה מציינים כי מטרת המהלך היא "להגדיל את מרחב התמרון הפיננסי שלה במטרה לשפר את יכולת שירות החוב שלה בדרך של מיחזור חוב".

ההערכה באפריקה ישראל היא כי "סיכויי ההיענות להצעה של סדרות חדשות שאינן מובטחות - נמוכים. לפיכך, על החברה להבטיח את פירעון הסדרות החדשות באמצעות שעבודים. לצורך כך, ברצונה לשחרר מתחולת השיעבוד השלילי העומד לזכות מחזיקי האג"ח הקיימות והבנקים, ניירות ערך סחירים של אפי פיתוח בהיקף כספי של כמיליארד שקל".

מאז הסדר החוב לא פנתה אפריקה ישראל לשוק האג"ח הסחיר, בעיקר מאחר שהתשואות על הסדרות הקיימות שלה - שהיו עד לפני כמה חודשים דו-ספרתיות - לא אפשרו לה לבצע מהלך כזה.

כעת, שילוב של שיפור בתנאי שוק האג"ח המקומי, יחד עם תוצאות כספיות טובות יחסית שהציגו החברה והחברות הבנות שלה בשנה האחרונה, הובילו לירידת התשואות, מה שמאפשר לחברה לחזור לשוק אם מחזיקי האג"ח יאשרו זאת.

"אנו ממשיכים לבחון כל העת אמצעים להגדלת המקורות הפיננסיים של החברה, במטרה לשפר את יכולת שירות החוב שלה", אמר היום מנכ"ל אפריקה, נובגרוצקי. לדבריו, "המהלך המבוקש כעת יספק לחברה כלי חשוב שיאפשר לה מחזור חוב בתנאים כלכליים שיטיב בו זמנית עם החברה ומחזיקי החוב שלה. זאת, לצד ההתפתחות החיובית בתוצאות העסקיות של החברות הבנות, מכירת נכסים בארה"ב וישראל והשלמתה בהצלחה של הנפקת הזכויות האחרונה בחברה".

"החברה רוצה לנצל המצב בשוק"

נזכיר כי בסוף 2012 פרסמה אפריקה ישראל הצעת רכש חליפין למחזיקי האג"ח, במטרה להפחית את הוצאות המימון שלה. במסגרת המהלך הציעה החברה להחליף 75% מהאג"ח הקיימות באג"ח חדשות הנושאות ריבית נמוכה יותר, ולפרוע חלק מחוב האג"ח שהיה לה. מהלך זה התקבל באופן חלקי על ידי המחזיקים, וגם זאת רק לאחר שהחברה שיפרה את הצעתה המקורית.

התוכנית לגיוס חוב שמקדמת אפריקה ישראל מגיעה כחודש לאחר שבעל השליטה, לבייב, השלים את חלקו בהסדר החוב, כשהזרים לחברה 156 מיליון שקל במסגרת הנפקת זכויות. עם הזרמת ההון האחרונה, השלים לבייב השקעה כוללת של כ-750 מיליון שקל בחברה מאז ההסדר, והחזקותיו כיום עומדות על 48% מההון - מניות בשווי של כ-680 מיליון שקל.

שי עזר, אנליסט הנדל"ן בבית ההשקעות אי.בי.אי, אמר היום כי "נראה שהחברה רוצה לנצל את המצב בשוק על מנת לשפר את מצב הנזילות שלה ולהקטין את התלות שלה במימוש נכסים. מהלך זה מתבקש מאחר שעיקר מקור תזרים המזומנים של החברה הוא מרוסיה, ואי הבהירות לגבי האקלים הכלכלי שם יכול להקשות על המימושים המתוכננים. גיוס החוב מקטין את תלות החברה במימוש הנכסים ומגדיל את הגמישות הפיננסית שלה".

יחד עם זאת, באי.בי.אי סבורים כי "בטווח הבינוני-ארוך אפריקה חייבת להוריד את היקף החוב בלפחות מיליארד שקל בכדי להפוך לחברה בריאה בעלת מבנה הון חזק".

אפריקה ישראל
 אפריקה ישראל