"תוכנית מע"מ אפס גררה נזק כבד מאוד לענף הבנייה"

אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים: "הממשלה הייתה צריכה להכריז שההטבות יינתנו מיום הצעת החוק ולא מיום אישור החוק, וכך לאפשר לזוגות צעירים לקנות דירות"

התחלות בנייה / צילום: שלומי יוסף
התחלות בנייה / צילום: שלומי יוסף

"ההחלטה על תוכנית מע"מ בשיעור אפס של משרד האוצר גררה נזק כבד מאוד לענף הבנייה", כך אומר היום (ב') אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים בתגובה לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהעידו על ירידה משמעותית במכירת הדירות החדשות בחודש מאי 2014.

"שר האוצר ושר השיכון הבהירו לציבור הזוגות הצעירים שכדאי להם להמתין עם קניית דירה עד להחלת החוק", ממשיך ואומר לוי, "המתנה זו תגרור עד צאת החוק מהומה ועליות מחירים ולא זו הייתה המטרה. למעשה, הממשלה הייתה צריכה להכריז שההטבות יינתנו מיום הצעת החוק ולא מיום אישור החוק, וכך לאפשר לזוגות צעירים לקנות דירות. במקום זה פרויקטים עומדים והנזק מצטבר. חשוב לזכור, כי לצד המשמעויות החיוביות של סיוע חשוב והכרחי לזוגות צעירים, שוק הנדל"ן והקבלנים המהווים חלק ניכר ממנו, זקוקים לצעדים משלימים נוספים שיעזרו להוזיל מחירי דירות וקרקעות, לקדם פרויקטים קיימים ולאפשר תחילתם של חדשים".

נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל אמר בתגובה לנתוני הלמ"ס כי הנתונים אינם מפתיעים: "הנתונים לא צריכים להפתיע את מי שהקשיב לדברים של התאחדות בוני הארץ מאז שפורסמה הכוונה לצאת בתוכנית מע"מ בשיעור 0% לרוכשי דירה ראשונה מקבלן של משרד האוצר. הזהרנו שההכרזה הביאה לקיפאון של מכירות הדירות בשוק והיא משולה למתיחת קפיץ, שככל שהוא ימשיך להיות לחוץ, כך הקפיצה שלו ביום השחרור - ברגע שבו יכנס לתוקפו חוק ה-0% מע"מ, יביא להתנפלות על היצע הדירות הקטן מידי ממילא, ויגרום לעליית מחירי הדירות. לכן, על הכנסת ועל הממשלה לפעול מיידית לקבוע שמועד תחולת החוק אשר מתוכנן לתאריך הראשון בספטמבר, יחול מחר בבוקר".

גיא רוזן, שותף בחברת טופ קפיטל העוסקת בפתרונות מימון לקבלנים ויזמים, אמר היום: "ברור כי הלוחמה הפסיכולוגית של שר האוצר הצליחה והובילה לקיפאון בשוק הנדל"ן. היצע הדירות אמנם גדל ב-17.5% לעומת השנה שעברה, אבל הוא עדיין לא מספיק להדביק את הגידול בביקושים".