מחלוקת בחשמל חינם מעכבת הרפורמה בחח"י

עובדי וגמלאי חברת החשמל מקבלים את ההטבה מיום הקמת החברה; העלות למדינה: 180 מיליון שקל בשנה ■ ועדת יוגב הציעה להמיר את ההטבה לכסף, ואז החלו המחלוקות על גובה הפיצוי

חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל
חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל

מחלוקת קשה בין המדינה לוועד עובדי חברת החשמל בנושא הטבת החשמל חינם מעכבת השגת הסכם רפורמה. ל"גלובס" נודע כי ועדת יוגב לרפורמה במשק החשמל תכננה להגיע כבר השבוע להסכם עקרונות עם ועד העובדים של חברת החשמל, וכבר החלה להיבדק האפשרות לקיים מסיבת עיתונאים לשם הצגת הסיכומים ביום חמישי הקרוב.

ואולם, במגעים שנערכו אתמול ושלשום התברר כי הפער בין עמדות הצדדים בסוגיית החשמל חינם התרחב, וככל הנראה לא ניתן יהיה לגשר עליו בישיבת המו"מ הקרובה.

בנוסף, קיימות עדיין הסתייגויות משמעותיות מצד שר האוצר יאיר לפיד ביחס להטבות שיקבלו עובדי חברת החשמל במסגרת הרפורמה. גם החלטת בית הדין לעבודה אתמול (ב'), שדוחה את ההכרעה בנושא חריגות השכר בחברה לשבוע הבא, אינה מאפשרת חתימת הסכם לפי שעה.

מפי 4 לפחות מפי 2

הטבת החשמל חינם, סוגיה שהצטיירה בתחילת הדרך כסמלית אך שולית למדי מבחינת משקלה הכלכלי, הולכת והופכת לנושא עקרוני וחשוב לא פחות מהצלת חברת החשמל ומציאת פתרון לתחלואיו האמיתיים של משק החשמל.

עובדי חברת החשמל וגמלאיה מקבלים חשמל בחינם מאז הקמת החברה לפני 90 שנה. עליית תעריפי החשמל בשנים האחרונות הביאה לכך שעלות ההטבה לחברת החשמל (הממומנת על ידי כלל הצרכנים במשק) מגיעה לכ-180 מיליון שקל בשנה, לעומת 110 מיליון שקל לפני כעשור. מההטבה נהנים כעשרת אלפים העובדים הקבועים בחברה ועוד כ-8,000 גמלאים. עובדים המתקבלים לעבודה בחברת החשמל כעובדים זמניים, בהסכמים ל-5 ו-10 שנים, מתבקשים לשמור את חשבונות החשמל שלהם באותה תקופה כדי שיוכלו לקבל החזר רטרואקטיבי על החשמל שצרכו אם יקבלו קביעות בתום החוזה הזמני.

בשנת 2002, על רקע ניסיון של ח"כ אברהם פורז להביא לביטול ההטבה, הסכימו העובדים לצמצם את היקף זכאותם לחשמל חינם מ-24 אלף קוט"ש בשנה ל-18 אלף קוט"ש "בלבד". הצריכה השנתית הממוצעת למשק בית עמדה באותו זמן על כ-6,000 קוט"ש בשנה, כך שגם ההטבה המצומצמת אפשרה לעובדים לצרוך עד פי שלושה ממשק בית רגיל. לאורך השנים גדלה הצריכה הממוצעת למשק בית בישראל, והיום היא מגיעה לכ-7,500 קוט"ש.

עובדי חברת החשמל עצמם מתקשים לנצל את ההטבה במלואה: הצריכה הממוצעת של הנהנים מחשמל חינם מגיעה כיום ל-14,000 קוט"ש בשנה, והעובדים "מאשימים" בכך בעיקר את גמלאי החברה, שאינם צורכים חשמל רב משום שילדיהם כבר אינם חיים בבית. "גלובס" חשף בעבר כי גמלאים רבים של החברה ממשיכים ליהנות מחשמל חינם בניגוד לכללי חברת החשמל ובלי שהחברה טורחת לאכוף את הכללים.

הפתרון שהציעה ועדת יוגב לסוגיית החשמל חינם הוא להחליף את ההטבה בתוספת כספית למשכורת. העיקרון הזה מקובל גם על ועד העובדים, אלא שהשאלה כמה כסף יקבלו העובדים הפכה למוקד המחלוקת.

ההתנגדות להצעת המדינה בקרב עובדי חברת החשמל נובעת מכך שהסכום שיקבלו העובדים יהיה נמוך משווי ההטבה שלה הם זכאים כיום. עובד שמנצל את מלוא הטבת החשמל חינם ומקבל מהחברה גם את גילום המס שהוא אמור לשלם על ההטבה מגדיל את הנטו שלו בכ-900 שקל בחודש, לפי תעריפי החשמל הנהוגים כיום. אבל האוצר מסרב להכיר בצריכה המוגדלת של עובדי חברת החשמל ומוכן לשלם לעובדים תוספת שתהיה גבוהה במקצת מהצריכה הממוצעת - סכום כספי השווה לצריכה שנתית של 9,000 קוט"ש בשנה.

העובדים טוענים שהסכום הזה מעוות משום שרמות השכר שלהם - כ-25 אלף שקל בחודש לעובדים הקבועים - מציבות אותם בחלק העליון של העשירון העליון ומשום כך צריכת החשמל שלהם תהיה גבוהה בהרבה מהממוצע גם אם לא יהיו זכאים לחשמל חינם.

עוד טוענים העובדים שהצעת האוצר מרעה מאוד את מצבם של גמלאי החברה: כיום נהנים הגמלאים ממלוא ההטבה, אך אם זו תומר בתשלום כספי, הגמלאים יהיו זכאים לכל היותר ל-70% מהתשלום (במקרה של עובדי דור ב' בעלי ותק של 40 שנה) וברוב המקרים להרבה פחות מכך. "בשורה התחתונה, הצעת האוצר בתחום החשמל חינם אומרת שאנחנו, העובדים, נממן את הרפורמה בסכום של 450 שקל בחודש לפחות", טוען גורם בוועד המתנגד להסכם המוצע.

אבל ישנו שיקול נוסף שעובדי חברת החשמל אינם מכניסים למשוואה - המחיר התדמיתי הכבד שהם משלמים על הטבת השכר המנקרת שלהם. לתדמית השלילית של עובדי חברת החשמל יש מחיר ציבורי שאת עלותו קשה לכמת.

נכון להיום דורשים עובדי חברת החשמל להגדיל את מכסת הצריכה שעל בסיסה תחושב תוספת השכר שתשולם להם במקום החשמל חינם - מ-9,000 ל-11,000 קוט"ש בשנה. שר האוצר, לעומת זאת, לוחץ דווקא לצמצם את המכסה לכיוון הצריכה הממוצעת למשק בית, כלומר כ-7,500 קוט"ש.

תשלומים גבוהים מדי

לפיד גם אינו מרוצה מהעלות הכוללת של התשלומים שיקבלו העובדים במסגרת הרפורמה. בעבר הוצע לכ-2,000 עובדים לפרוש מהחברה בפרישה מוקדמת בתמורה לחבילת פיצויים בהיקף של 1.5 מיליון שקל לעובד. לפי ההצעה הנוכחית, יפרשו מיידית רק 500 עובדים. 1,500 תקני העובדים הקבועים יופחתו בהדרגה, על פני עשר שנים, עד שהעובדים המאיישים אותם כיום יגיעו לגיל פרישה.

לעומת זאת, המדינה תגדיל את הפנסיה של העובדים ב-2,500 שקל בחודש, בעלות המגיעה ל-600 אלף שקל לעובד. השינוי במתווה הרפורמה, שחסך את תשלומי פיצויי הפרישה המוגדלים ל-2,000 עובדים, הביא להפחתת העלות הכוללת שלה מ-6 מיליארד שקל ל-4 עד 5 מיליארד שקל - אך לפיד סבור שהסכום עדיין גבוה מדי.

מכשול נוסף בפני הרפורמה הציב בימים האחרונים המשרד לתשתיות לאומיות, שמתנגד לביטול הקמת תחנת הכוח הפחמית באשקלון (תחנה D). בדוח הביניים שלה הציעה ועדת יוגב לאפשר לחברת החשמל להקים את D אך דרשה לחייב אותה למכור את תחנות הכוח אשכול באשדוד כדי להבטיח נתח שוק של 40% ליצרני החשמל הפרטיים. לאחר שהוועד התנגד נחרצות למכירת תחנת אשכול, הציעה ועדת יוגב להשאיר את התחנה בחברת החשמל אך בתמורה לבטל את הקמתה של D - שאמורה להיות תחנת כוח יקרה במיוחד.

אלא שבמשרד התשתיות מתנגדים בתוקף לביטול D בנימוק שתחנה פחמית חיונית למשק כיוון שהיא מצמצמת את התלות בגז טבעי. מדובר בטענה שנויה במחלוקת מצד חלק מגורמי המקצוע הבכירים ביותר בחברת החשמל. מה שלא שנוי במחלוקת הוא העובדה שוועד העובדים דורש להקים את D כדי לספק תעסוקה למאות המתכננים והמהנדסים המועסקים בחברה.

המכשול האחרון הוא בסוגיית חריגות השכר בהיקף 150 מיליון שקל לשנה שמצא הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם. דווקא בנושא זה הסתמנו לאחרונה הבנות בין המדינה לוועד ולהסתדרות, ולפיהן "יקנו" העובדים את חריגות השכר שלהם בכך שיוותרו על תוספות שכר בהיקף זהה לחריגות בהסכמי שכר עתידיים. לצד ההבנות האלה מגלים בוועד הבנה להתעקשותה של המדינה לגבות חריגות השכר של בכירי החברה. אלא שמי שמעכב את השגת הסיכום בנושא הוא ביה"ד לעבודה שימשיך לדון בעתירת חברת החשמל נגד המדינה וההסתדרות בנושא.

המספרים של הטבת החשמל חינם
 המספרים של הטבת החשמל חינם

הרפורמה בחברת החשמל - המחלוקות
 הרפורמה בחברת החשמל - המחלוקות