"נזק של כ-14 מיליארד שקל למשק משבוע עבודה מקוצר"

אמיר חייק: "ההצעה להחיל על המשק שבוע עבודה מקוצר, תוביל לנזק כלכלי עצום למשק, בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים"

החלת שבוע עבודה מקוצר (חצי יום עבודה ביום שישי וימי שבת וראשון - חופש), תוביל לעלות למגזר העסקי, בהיקף נטו של כ-14 מיליארד שקל בשנה, שמהווים 2% התוצר העסקי. נזק זה כולל את הפגיעה בתעשייה הישראלית, בהיקף של 5.5 מיליארד שקל.

ההפסד למגזר העסקי יקוזז באופן חלקי בלבד, הודות לתרומה החיובית הצפויה כתוצאה מגידול בפעילות ענפי הבילוי והפנאי, הנאמדת בכ-5 מיליארד שקל (אחרי הקיזוז, הפגיעה נטו במגזר העסקי תהיה 14 מיליארד שקל). כך עולה מבחינה כלכלית שערכה מחלקת המחקר בהתאחדות התעשיינים.

הפסד משמעותי נוסף צפוי כתוצאה מעבודה מקוצרת בימי שישי. מבדיקת מחלקת המחקר עולה כי החלת יום עבודה של 6-8 שעות בימי שישי, איננו ישים במדינת ישראל, לאור צביונה היהודי-דתי. בפועל, יהפוך יום שישי לקצר במיוחד ויאופיין בירידה ניכרת בפריון העבודה.

בנוסף, החלת שבוע עבודה מקוצר, יוביל להארכת יום העבודה ל-9 שעות, אשר מאופיין בתפוקה שולית בסוף היום. הירידה בתפוקה צפויה להביא לפגיעה חמורה בפריון, בעיקר בתעשייה, בקרב עובדי ייצור בשטח, מפעילי מכונות וכדומה. על כן, קיצור שבוע העבודה במתכונת המוצעת, צפוי לפגוע באפקטיביות הפעילות היצרנית והעלות הכוללת לתעשייה בלבד נאמדת בכ-5.5 מיליארד שקל.

בדומה, ייאלץ גם יתר המגזר העסקי להתמודד עם תוספת עלויות כבדה, הנאמדת בכ- 13.7 מיליארד שקל, בשל תוספות שכר לעובדים שיועסקו ביום השבתון (יום א'), לצד הפסד תפוקה בגין ירידת הפריון ביום שישי המקוצר וירידה בפריון בסוף יום העבודה המוארך.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים ונשיאות הארגונים העסקיים, אמיר חייק: "ההצעה להחיל על המשק שבוע עבודה מקוצר, תוביל לנזק כלכלי עצום למשק, בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים, אשר יגמד כל תרומה חיובית אפשרית שתיווצר בעקבות עלייה בפעילות העסקית בימי החופש. אני קורא לשרת המשפטים, ציפי לבני, לגלות אחריות לאומית ולמנוע את המשך קידומה של הצעה זו, שתפגע בחוסן הכלכלי של המשק ובכושר התחרות של התעשייה הישראלית".