40-50 אלף איש הצטרפו למסלולי העמלות של הבנקים

היקף המצטרפים נמוך על אף שהמחיר במסלולי העו"ש נמוך משמעותית מהתעריפון ■ פורסם דוח העמלות ל-2013: משקי בית שילמו 13.5 שקל בחודש

שלושה חודשים עברו מאז הושקו מסלולי עמלות העו"ש, ומאז ההשקה הצטרפו לפי הערכות 40-50 אלף לקוחות למסלולים. מדובר במספר נמוך ביחס לעובדה שמסלולי העו"ש מציגים מחירים אטרקטיביים לעומת המחיר הרגיל שגובים הבנקים. בנק ישראל נקט צעדים להגברת מודעות הציבור לנושא, ובין היתר אילץ את הבנקים לשלוח ללקוחות מכתב בנושא, ולאפשר הצטרפות למסלולים באמצעות האינטרנט.

בדוח העמלות השנתי בנק ישראל אף כותב: "הפיקוח על הבנקים ממליץ לציבור הלקוחות לבחון בחיוב הצטרפות לאחד המסלולים, שכן הם מגלמים הנחה משמעותית בניהול חשבון העו"ש".

בפיקוח על הבנקים נחושים להחדיר את מסלולי העו"ש לציבור, והם מתכננים לבצע צעדים נוספים, שיביאו לכך שיותר לקוחות יצטרפו למסלולים.

נזכיר כי בנק ישראל הורה לבנקים להשיק שני מסלולי עו"ש: מסלול בסיסי הכולל 10 פעולות, ומורחב הכולל 60 פעולות בחודש. בעקבות לחץ מצד בנק ישראל, הבנקים קבעו למסלולים מחיר הנמוך בעשרות אחוזים לעומת מחיר התעריפון של הפעולות בכל מסלול: המסלול הבסיסי עולה עד 10 שקלים בחודש, והמסלול המורחב עולה 20-30 שקלים.

הצטרפות של לקוחות רבים למסלולי העו"ש, צפויה להביא לשחיקה בתשלום הממוצע של משקי הבית בעמלות. היום (ד') פרסם בנק ישראל את דוח העמלות השנתי לשנת 2013.

עלייה בעמלות כרטיסי אשראי

מהנתונים עולה כי במחצית השנייה של 2013 עמדה ההוצאה הממוצעת בפועל בעמלות העו"ש על 13.5 שקל, בדומה לסכום שנרשם במחצית הראשונה של אותה שנה. נזכיר כי מאז 2010 נרשמה מגמת שחיקה בתשלום החודשי הממוצע, כשהתשלום ירד בממוצע ב-10% בקירוב.

בעמלת החזקת כרטיסי אשראי נרשמה עלייה של 4% בתוך חצי שנה. עמלת החזקת כרטיס אשראי עמדה בממוצע על 7.1 שקלים במחצית השנייה של 2013, לעומת 6.8 שקלים במחצית הראשונה של השנה. למעשה, לאחר 3 שנים של שחיקה בעמלה זו, היא כמעט ושבה לאותה רמה כמו בשנת 2010.

העמלות שמשלמים לקוחות הבנקים שבבעלותם כרטיסי אשראי יקרות יותר מעמלות שמשלמים לקוחות מבנקים אחרים. כך לדוגמה, לקוחות בנק הפועלים משלמים בממוצע 6.6 שקלים להחזקת כרטיס אשראי של ישראכרט, חברה שבשליטת הבנק. לעומת זאת, העמלה הממוצעת שמשלמים בכלל המערכת הבנקאית בעבור כרטיס אשראי של ישראכרט עומדת על 4.9 שקלים בלבד.

יהב הכי זול, פאג"י הכי יקר

באשר לדירוג העמלות בבנקים, מדוח בנק ישראל עולה כי בנק יהב, שבשליטת מזרחי טפחות, ממשיך להיות הבנק הזול ביותר. התשלום הממוצע של לקוחות הבנק במחצית הראשונה של 2013 עמד על 2.7 שקלים, כ-80% מתחת לממוצע. נזכיר כי בדירוג של בנק ישראל לא נכלל בנק ירושלים, שהפסיק לגבות עמלות לפני שנתיים בקירוב. לעומת זאת, התשלום הגבוה ביותר בולט בעיקר בבנקים המגזריים. הבנק היקר ביותר הוא פאג"י, השייך לבנק הבינלאומי ופונה למגזר החרדי. בבנק זה שילמו הלקוחות בממוצע מדי חודש 25.2 שקל ב-2013, כ-80% מעל הממוצע. אחרי פאג"י נמצא מרכנתיל, שתחום פעילות מרכזי שלו הוא המגזר הערבי והמגזר החרדי. לקוחות מרכנתיל שילמו בממוצע 18.9 שקל בחודש אשתקד בעבור עמלות העו"ש.

מבין חמשת הבנקים הגדולים, דיסקונט גבה את התשלום הנמוך ביותר - 12.5 שקל בחודש. בעבר נחשב דיסקונט יקר יותר, ואולם נראה כי מהלך שעשה לפני יותר משנה להורדת מחירי העמלות שיפר את מקומו בדירוג. בדירוג לפי פרופיל פעילות אחיד מדורג הבנק במקום השלישי מבין חמשת הבנקים הגדולים, עם 14.3 שקל בחודש.

אחרי דיסקונט מדורג בנק לאומי, עם 13.2 שקל בחודש, ואחריו בנק הפועלים, עם 13.8 שקל בחודש. בדירוג לפי פרופיל פעילות אחיד, נחשב הפועלים לזול ביותר מבין חמשת הבנקים הגדולים, עם 12 שקל בחודש, ואחריו לאומי עם 14.2 שקל. מבין חמשת הבנקים הגדולים, השניים היקרים יותר הם מזרחי טפחות, שלקוחותיו משלמים בממוצע 15.9 שקל בחודש, והיקר ביותר הוא הבנק הבינלאומי עם תשלום חודשי ממוצע של 16.8 שקל.

התשלום החודשי של עמלות העוש בבנקים
 התשלום החודשי של עמלות העוש בבנקים