מניפולציות ברשת הפייסבוק? זה קורה כל יום, כל היום

מה עושה הרשת החברתית הגדולה בעולם כדי שתצפו ביותר תוכן ותקליקו על יותר פרסומות?

פייסבוק / צילום:  thinkstock
פייסבוק / צילום: thinkstock

החדשות לפיהן פייסבוק ערכה מניפולציות בניוז פיד כדי לנתח את השפעתה על הביטויים הרגשיים של משתמשים הכעיסו רבים, שמאמינים שפייסבוק היתה צריכה להודיע להם שהם נוטלים חלק בניסוי פסיכולוגי.

המחקר, שנערך בשנת 2012 על יותר מ-689 אלף משתמשי פייסבוק, ונמשך שבוע, גילה שההסתברות שמשתמשים שחשופים לפחות סיפורים חיוביים בפיד שלהם יכתבו פוסטים שליליים היתה גבוהה יותר ולהיפך. אנשים הביעו דאגה מכך שהרשת החברתית מנסה לבצע מניפולציות ברגשותיהם, זאת לאחר שנים של התנגשויות לגבי פרטיות ברשתות החברתיות.

אך דומה שרוב הזעקה נובעת מחוסר מודעות לגבי המידה שבה פייסבוק עורכת מניפולציות - או, בשפתה, "אוצרת" (מלשון "אוצר" של תערוכה) - את הניוז פיד מדי יום. יש הסבורים שהם יודעים להבחין מתי הפיד שלהם הוא רשימה כרונולוגית של פוסטים שהחברים שלהם העלו, לעומת פיד שנוצר על ידי אלגוריתם שמיועד להשאיר את המשתמשים באתר למשך זמן רב יותר, לחזור אליו לעתים קרובות יותר ולהוציא כסף רב יותר בעקבות פרסומות באתר.

פייסבוק טוענת שמשתמשים יתעייפו מלפלס את דרכם באלפי פוסטים כדי להגיע לאלה שחשובים להם. אז למרות שפייסבוק אינה מתכוונת לערוך מניפולציות ברגשות, כפי שעשתה במחקר הזה, היא עורכת כל העת בדיקות שבהן היא מפצלת את בסיס המשתמשים שלה לקבוצות כדי למדוד את תגובותיהם של אנשים לפיד.

הנה כמה דוגמאות: אם אתה מגיבים למשהו או עושים לו "לייק" רוב הסיכויים שתראו פוסטים דומים לו שוב, בין אם הם מאותו חבר או אותו סוג של פוסט (צילום, סרטון, לינק וכו').

הרשת החברתית מוכרת למפרסמים את היכולת שלה לעשות פרסונליזציה של הניוז פיד ורבים מהם אוהבים מאוד את היכולות המיקוד הללו. היא יכולה לשתף עם מפרסמים כמעט כל דבר שאתם משתפים בפייסבוק. כמו כן, משווקים יכולים להעלות את בסיסי הנתונים של הלקוחות שלהם כדי למצוא אותם ברשת החברתית ולהתאים להם פרסום בתוך הניוזפיד - ולהציג אותם לאנשים שדומים לך, לדעתם.

אם החברים שלך מתחתנים, נולד להם ילד או שהם מתחילים עבודה חדשה, רוב הסיכויים שלא תחמיץ את זה בפייסבוק מכיוון שהרשת החברתית נותנת עדיפות לחדשות כאלה. אפילו אם לא התחברת במשך זמן מה, עדיין תראה את החדשות האלה כשכן תתחבר.

משתמשים יכולים לתייג את הרגשות שלהם, הם כותבים שהם חשים "עצב" או "מתרגשים". אם החברים שלך מגלים סימפטיה ותמיד מגיבים כשאתם מרגישים צער, הם יראו את הפוסטים שלך לעתים יותר קרובות - כלומר, יראו יותר דברים עצובים. אם אתה תמיד מגיב כמישהו מתייג את האוכל שהוא אוכל, תראה יותר פוסטים כאלה. לא מדובר בניסוי חד פעמי, כך פועל האלגוריתם כל הזמן.

אייפון או סמסונג

ידעתם שלפייסבוק יש משחקים? אם אתה אף פעם לא משחק בפייסבוק, לא תראה את התוצאות של החברים שלך, בעוד שאם אתה אוהב לשחק - כן תראה.

פייסבוק מראה למשתמשים פוסטים שונים בתלות בטלפון שבו הם משתמשים - תכונה חשובה עבור אנשים במדינות מתפתחות, שם טלפונים חכמים נפוצים פחות, וחברים שם יראו פחות תמונות. כמו כן, מפרסמים יכולים גם להתמקד בבעלי מכשירי אייפון או סמסונג.

משתמשים יכולים להחביא פוסטים או להתאים את הגדרות הניוזפיד שלהם אך רבים לא עושים זאת - ייתכן כפי שהראה פרץ הכעס של השבוע, מכיוון שהם לא יודעים שעורכים מניפולציות בפיד שלהם.

איך עובד האלגוריתם של פייסבוק
 איך עובד האלגוריתם של פייסבוק