לבנת נגד סטימצקי: בוחנת הצטרפות לתביעה לפירוקה

זאת, מאחר שלדבריה התספורת שהרשת דורשת מהמו"לים מנוגדת לחוק ■ אולם, לסטימצקי צפוי מוצא פשוט יחסית כך שהמהלך ייחשב חוקי

לימור לבנת / צלם: תמר מצפי
לימור לבנת / צלם: תמר מצפי

משרד התרבות בוחן הצטרפות לתביעת הפירוק של סטימצקי, בטענה שהתספורת שהרשת דורשת מהמו"לים מנוגדת לחוק. כך נודע ל"גלובס". הנושא עלה לראשונה הבוקר בתשובה של השרה לימור לבנת לשאילתא שהגישה בנושא כ"ח סתיו שפיר ("העבודה") והוא נמצא כרגע בבירור מול משרד המשפטים.

בהתאם ל"חוק הספרים", שנכנס לתוקפו בפברואר השנה, חתמה סטימצקי על הסכמי הנחה (איזה חלק מהמחיר הקטלוגי של הספרים היא תשלם להוצאות) עם המו"לים. לפי החוק החדש, אסור לרשת לתבוע הנחות נוספות מעבר לכך, ועתה נבחן במשרד המשפטים אם התביעה מצד סטימצקי לתספורת על החוב שלה למו"לים ונושים אחרים, אינה בעצם עוד דרישה להנחה כזו.

לדברי גורמים במשרד התרבות, "זה ניצול חולשת המו"לים וכוח השוק של סטימצקי. זה לא רק נוגד את החוק, אלא גם את תכלית החוק. אם סטימצקי הגיעה לחדלות פירעון ולא יכולה לשלם, היא מוזמנת לבקש להגיע למצב של הקפאת הליכים דרך בית משפט, או לפנות לממונה לחוק ובהסכמתו תיבדק תספורת כדרך יחידה שהמו"לים יקבלו חלק מכספם".

במשרד חוששים שהתספורת טומנת בחובה סיכון משמעותי, לא רק שהמו"לים ייפגעו אלא ששוק הספרים בכלל והדבר יביא אף לעליית מחירי ספרים. טרם הוחלט שם אם התביעה לפריסת החוב מצד סטימצקי תיבחן אף היא מבחינת חוקיותה.

ואולם, נדמה כי מבחינה משפטית המוצא של סטימצקי יכול להיות פשוט יחסית. הסיבה לכך היא שהחוק מגביל למו"מ יחיד בשנה רק בנוגע לספרים שתקופת ההגנה, ספרים חדשים. וכך, בוודאי לאור העובדה שחלקם של ספרים אלו מכלל המכר הוא קטן יחסית, הרשת יכולה לומר שביקשה מהמו"לים תספורת של 35% מהחוב (ולא 30%) ועל הספרים החדשים תשלם בדיוק כפי שהתחייבה בתחילת השנה.

בהתאם, גורם בענף סקפטי אם הבדיקה של משרדי הממשלה אכן תעלה שמדובר במהלך לא חוקי, והוא גם תוקף קבוצת הנושים. לדבריו, "לא ברור כיצד התאחדות המו"לים נוקטת עמדה נגד סטימצקי כשהיא מגובה בידי מיעוט בלבד של ההוצאות, ומבלי בכלל לקיים אסיפה או להצביע בנושא".

בתוך כך, אתמול מיהרה סטימצקי לשלם את מחצית החוב של חודש מרץ שטרם שולמה (הראשונה שולמה ב-5 ביוני) למו"לים שהגישו השבוע תביעה לפירוקה בשל החוב - מודן (ששותפה בבעלות ב"צומת ספרים"), עם עובד, אופוס והוצאות נוספות.

תאריך התשלום אינו מקרי, שכן מחר יתקיים בבית המשפט דיון בעניין הבקשה לפירוק. בכך למעשה, בנקודת הזמן של הדיון, לא תהיה להם הרשת חייבת כסף. עם זאת, מהלך זה נוגד באופן ברור את ההבטחות שניתנו למו"לים שהסכימו לתספורת ופריסת החוב שדרשה, בהן 3 ההוצאות הגדולות בענף, לפיהן לא יהיו התגמשויות ולא יינתנו לאחרים הקלות בעניין שלא ניתנו להן.

סופרים ללבנת: "הציבור ניזון ממידע שגוי"

לפני יומיים נפגשה לבנת עם כמה מראשי הוצאות הספרים והיום עם מספר סופרים, כדי לדון במצב הענף על רקע הדרמות בסטימצקי. בפגישה היום נכחו בין היתר חיים באר, יהודית קציר ורם אורן. נציגי הסופרים הדגישו בפגישה, כי "הציבור מבוהל וחושש. הוא ניזון ממידע שגוי ומטעה ומקמפיינים אינטרסנטים, אשר תוקפים את החוק. אנחנו צריכים לפעול יחד ולהסביר לציבור את נגישותם של הספרים החדשים, אשר מחירם הקטלוגי נמוך מזה שחזו שיהיה וכיצד החוק צפוי להטיב עם כל הגורמים".

חלק מהסופרים הוסיפו, כי עפ"י נתוני המכירות משבוע הספר בלבד, נראה, כי הירידה במכירות הינה קטנה יחסית לתחזיות. לאור העובדה, כי הסתגלותו של שוק הספרים למצבו החדש, חטיפת 3 הנערים ומשחקי המונדיאל שקרו במקביל, מדובר בנתון סביר.

בפגישה עם המו"לים לפני יומיים נשאלה לבנת לגבי האפשרות לקדם חוק שיגביל את ההנחות שיוכלו לדרוש הרשתות מההוצאות, והשיבה כי היא עשויה לתמוך בהצעה כזו וסיכויה לעבור מהר יותר אם תוגש כהצעת חוק פרטית.